Gravitationsbatteri? :o Nä låter inte klokt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Re: Gravitationsbatteri? :o Nä låter inte klokt!

Inlägg av Gizmo »

Kul idé. Men den som gjort idén vet inte hur oerhört dyrt det är att borra hål i marken!
Jag skulle tro att det är billigare att gjuta ett gigantiskt cementrör och i detta förvara tryckluft som man sedan återvinner till el via en generator när man behöver.

Förresten. Finns ju redan en produkt att köpa. En lite mindre och mer realistisk. Gravitations-lampan!
The-GRAVITY-powered-lamp
Demonstration av lampan här på youtube.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

blueint skrev:Undrar om det finns något effektivare sätt att lagra energi.
Finns nog många. Ett av de mest lovande, smått geniala är ju det som svenska Climeon just har lanserat. Det är ett sätt att omvandla lågvärd värme till el, systemet är slutet och har extremt hög verkningsgrad. Blev lite "åh-jävlar-känsla" när jag läste om det första gången, det händer mig inte så ofta. Det kommer att bli stort, och troligen en framtida standardlösning på många ställen (till exempel för att lagra solenergi så att energin kan pumpas ut lite jämnare under dygnet). Svårt problem med relativt simpel lösning.
Skulle vilja se hur många EF:are som också får samma kittlande känsla i maggropen när man läser om hur det fungerar :-)

En längre artikel om dem i tidningen Ingenjören nr 1 2013 och hur det fungerar i länken här på deras press-sida.
superx

Inlägg av superx »

Gizmo skrev:Förresten. Finns ju redan en produkt att köpa. En lite mindre och mer realistisk. Gravitations-lampan!
The-GRAVITY-powered-lamp
Demonstration av lampan här på youtube.
För att inte tala om gravitationsklockan!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Gizmo skrev:Skulle vilja se hur många EF:are som också får samma kittlande känsla i maggropen när man läser om hur det fungerar :-)
Ja, lite påminner det om när man första gången läste om von Platens & Munters kylskåp. Eller gaskromatografen. Eller hur man framställer kvävgas med Pressure Swing Adsorption: http://www.nitrogen-generators.com/lab- ... generators
blueint skrev:ABB i Västerås har väl någon jätterotor för att testa transmissionsutrustning?
Elkraftlabbet har något gigantiskt svänghjul som kan ge ut effektpulser i storlekordningen kärnkraftverk.
swapper skrev:Nej inte i det fallet utan man höll "batteriet" varmt så det var i smält form.
Salt och någon metall, sen i gigantiska tankar som höll allt.
Tänk olja på vatten fast smält salt och metall.
Finns ett antal sådana större batterier i drift i spanska solenergianläggningar,
man pumpar runt det smälta saltet och låter solen värma upp det till över 500 grader
och sedan gör man ånga på det och producerar el med en vanlig ångturbin. Rätt bra
kapacitet i dem, det rör sig om ett antal MWh de kan lagra upp till 1 vecka.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

blueint skrev:> Hur länge ska energin lagras?
1 månad

> Hur många gånger ska det cyklas?
365 ggr/år

> Vilken effekt handlar det om?
10 kW

> Var ska det användas?
Hushållsenergi

En sådan lösning som är ekonomiskt genomförbart skulle göra underverk på ekonomin för t.ex vindkraftverk.

Ökar man effekten till 100 MW så kan man ju använda samma lösning för parker, vågkraft, vattenkraft osv.
Du missförstod nog min fråga. 356ggr/år känns mer som att man pratar om en lagringstid på max 12h inte en månad.
10kW är mer än ett hushåll normalt förbrukar. 5kW skulle räcka i det fallet.

Med den datan skulle jag nog säga att Bly eller kadmium batterier är det vettigaste att satsa på.

Om vi verkligen vill spara energi ett år så är nog elektrolys av vatten bättre.
bearing

Inlägg av bearing »

Gizmo skrev:
blueint skrev:Undrar om det finns något effektivare sätt att lagra energi.
Finns nog många. Ett av de mest lovande, smått geniala är ju det som svenska Climeon just har lanserat. Det är ett sätt att omvandla lågvärd värme till el, systemet är slutet och har extremt hög verkningsgrad. Blev lite "åh-jävlar-känsla" när jag läste om det första gången, det händer mig inte så ofta. Det kommer att bli stort, och troligen en framtida standardlösning på många ställen (till exempel för att lagra solenergi så att energin kan pumpas ut lite jämnare under dygnet). Svårt problem med relativt simpel lösning.
Skulle vilja se hur många EF:are som också får samma kittlande känsla i maggropen när man läser om hur det fungerar :-)

En längre artikel om dem i tidningen Ingenjören nr 1 2013 och hur det fungerar i länken här på deras press-sida.
En alldeles fantastisk uppfinning. Och jag kan tänka på så många tillämpningar, särskilt ifall det går att göra små maskiner utan att tappa verkningsgraden.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om PSA, enwp: Pressure swing adsorption

Hur fungerar climeons teknik för lågvärd värme?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Exakt hur den funkar har jag inte riktigt fattat (men det är väl det som är uppfinningen).

Om jag inte förstått fel så kan de med låg värme (80-120 grader) få ett ämne att ge ifrån sig koldioxid (så de får ett övertryck på 2 bar). På andra sidan om en turbin har de ett undertryck på 0,2 bar (som skapas av att man kyler det där ämnet så det binder upp koldioxid). Sen vet jag inte hur man får koldioxiden att färdas till andra sidan turbinen igen, den kanske passerar genom ämnet som de använder?

Jag vet inte om man lite grann kan lika det vid Sterling-principen eller heatpipes?

Det är väl det där ämnet som sköter koldioxidtransporten som så att säga är det fiffiga.
zealotry

Inlägg av zealotry »

Finns ju solkraftverk där dom lagrar energi genom att smälta salt, googla på "solar thermal plant" tex. Smält salt kan hålla några hundra grader celcius och på nätter osv låter man saltet driva klassiska ångkraftverk. Inte säker på att den tekniken bär sig själv till 100% än men det låter som det är 'framtiden' om man läser lite artiklar..

Vore kul att experimentera med en mini-variant av det som länkas till av TS. Enkla solceller, hissa upp en tyngd, köra motorn baklänges och generera ström till nån lysdiod under natten. Kanske kan bli en ball steam punk-installation om inte annat =)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Gissar att de pumpar väl lösningsmedlet genom en värmeväxlare som värmer upp den och
så får de ut vätska + gas i andra ändan, gasen leds till turbinen och den gaslösa
vätskan trillar ner, samlas upp och pumpas tillbaka genom en värmeväxlare som
kyler ner den.

von Platen & Munters kylskåp är en liknande process men de löste det genialt med
termiska strömmar istället för pumpar, vet inte om det är exakt samma konstruktion
som fortfarande används i hotellrummens små tysta kylskåp men en nära släkting är det.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

För vätgas experimenterar man med fyllnadsmassor till tankarna som binder
vätgasen lite lätt och därigenom kan man få ner trycket till en bråkdel av pV=nRT.
xxargs

Inlägg av xxargs »

saker som lätt suger till sig vätgas brukar vara plantiametaller eller sällsynta jordartsmetaller mer eller mindre utspädd med andra metaller (läs legering i tex. NiMh-batterier) och således inte lämpliga för massproduktion med stora volymer så som batterier för elbilar - för då är det snart råvarubrist av gigantiska dimensioner och priset väldigt högt
Skriv svar