Tips på bluetooth modul?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
arte

Tips på bluetooth modul?

Inlägg av arte »

Hej,

I skolan skall vi göra ett projekt där vi skall skicka data till en mc från en mobiltelefon via bluetooth. Vi kommer skriva mjukvaran på mobiltelefonen så det behövs inget stöd för nån annan profil än serieports protokoll (SSP).

Vi har tittat runt efter lite olika kontrollers,
de som finns på elfa är inte bra, den ena saknar dokumentation och den andra är så liten så att vi knappt kan löda in oss på den.

Nån som har några andra tips eller kommentarer?

Några andra som vi kollat in är free2move moduleran, ARF32 och Promi.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag använder free2move, den fungerar bra.
arte

Inlägg av arte »

det verkar som om vi tar en sådan.
Vi kommer nog köra med F2M03AC2 (class 2, med antenn). Är det nått liknande du har?

Är det enkelt att få den att funka som en serial device? Av databladet att döma så verkar det bara vara att koppa på matspänningen?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Nej, jag använder f2m01c1, dvs klass1 modul inbyggd i en dsub dongle. Anledningen är att slippa certifieringen av blutooth sig. Man blir tvungen att göra det om man ska bygga in modulen samt ytterligare någon certifiering (CE märkning för intentional radiator) om man kör med extern antenn.

Om du använder F2M03AC2 så ska det bara vara att koppa på spänningen och köra. Räckvidden på denna är dock endast 10m. Klass1 modulerna har en fantastisk räckvidd (över 100m enl mina prov).
Skriv svar