Kul att fler är intresserade!
Får jag till en fungerande lösning så delar jag gärna med mig av den till dig. Kan göra så man kan styra effekten med 0-5V via en ADC på PIC:en. Det är även så jag tänkt göra när jag utvärderar kretsen sen. Och efter tipsen jag fått av Bearing så kommer det programmeras in en fördröjning vid höjning av effekten (mellan varje stegs ökning av duty cycle).
ställbar strömbegränsning till Peltier/TEC?
Re: ställbar strömbegränsning till Peltier/TEC?
Ännu en fråga till Bearing
Vad tror du om denna shielded power inductor: SER2918H-153KL
Blir en hel del billigare (och mindre PCB också) än den jag hittade igår på Elfa.
Vad tror du om denna shielded power inductor: SER2918H-153KL
Blir en hel del billigare (och mindre PCB också) än den jag hittade igår på Elfa.
Den ser utmärkt ut, tycker jag!
Kul att det börjar säljas fina färdiga induktanser. När jag letade en massa för några år sedan verkade det som att det enda sättet att få till en vettig var att köpa en ferrit-kärna med hållare och linda själv.
Kul att det börjar säljas fina färdiga induktanser. När jag letade en massa för några år sedan verkade det som att det enda sättet att få till en vettig var att köpa en ferrit-kärna med hållare och linda själv.
Eftersom jag lyckades halka in i tråden började jag mecka med en defekt vinkyl jag har ståendes. Där sitter 2 peltier. De styrs inte av PWM utan det är bara av och på med FET. Antar att trögheten i temperaturförändringen är såpass långsam att det räcker. Så varför köra PWM vad vinner man på det respektive on/off metoden. Undrar lite då tanken var att använda peltierelementen till ett annat projekt. Kylen är nämligen fraktskadad så jag sparade den för elektronikens skull
'
Står beskrivet tidigare i tråden. Peltiern flyttar ut värme från skåpet. Men den måste även flytta värmen som bildas i själva peltiern. När peltierns körs på hög ström bildas mycket värme. Vid lägre ström bildas mindre värme i förhållande till hur mycket värme som flyttas. Så det är alltid bättre att hitta ett jämnviktsläge med konstant ström, än att slå av/på.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 6#p1030856
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 6#p1030856