Läser lite teori om tatueringar maskiner och nu läste jag att antalet varv på spolarna och vilken nål man kan använda hör ihop..
Bara det att trycket på slangen runt spolarna är bort torkat för länge sedan..
Kan man mäta på nåt sätt..
hur många varv på en spole?
Re: hur många varv på en spole?
inte ett ända svar? va de en så korkad fråga lr va de för att de handlade om en tatueringsmaskin? 
- Klas-Kenny
Inte helt jättelätt faktiskt.
Kan du inte faktiskt räkna på det så ser jag väl två tänkbara metoder, men båda har sina problem.
Den ena metoden är genom ren resistansmätning, du mäter spolens resistans och beräknar där igenom den totala längden på koppartråden, och kan utifrån det bestämma antalet varv om du bara kan mäta spolens diameter. Den stora haken i det är att det kräver att du kan mäta upp med ganska stor noggrannhet arean på tråden. Men visst, jag kan inget om tatueringsmaskiner, är det så att det finns olika "steg" i antal varv så kanske man kan komma fram till vilket man borde ligga närmst med den metoden, bara genom att trådens diameter med skjutmått.
Nästa metod är att mäta induktansen i spolen. Men där är förmodligen än fler svåra faktorer att ta fram. Dels så är induktans litet svårare att mäta, kräver att man faktiskt har en induktansmeter alternativt en funktionsgenerator och ett scope. Sen efter det så behöver du mäta de fysiska måtten på spolen och vad kärnan är i för material, sen så är det inte helt "straight forward" att beräkna induktans på bara de egenskaperna heller, finns ingen bra universell formel utan det är olika för i princip alla typer av spolar, så du måste hitta rätt formel just för din spole.
Så, jag tror nog i första hand på min första metod, ge det ett försök och se vad du kommer fram till.
Kan du inte faktiskt räkna på det så ser jag väl två tänkbara metoder, men båda har sina problem.
Den ena metoden är genom ren resistansmätning, du mäter spolens resistans och beräknar där igenom den totala längden på koppartråden, och kan utifrån det bestämma antalet varv om du bara kan mäta spolens diameter. Den stora haken i det är att det kräver att du kan mäta upp med ganska stor noggrannhet arean på tråden. Men visst, jag kan inget om tatueringsmaskiner, är det så att det finns olika "steg" i antal varv så kanske man kan komma fram till vilket man borde ligga närmst med den metoden, bara genom att trådens diameter med skjutmått.
Nästa metod är att mäta induktansen i spolen. Men där är förmodligen än fler svåra faktorer att ta fram. Dels så är induktans litet svårare att mäta, kräver att man faktiskt har en induktansmeter alternativt en funktionsgenerator och ett scope. Sen efter det så behöver du mäta de fysiska måtten på spolen och vad kärnan är i för material, sen så är det inte helt "straight forward" att beräkna induktans på bara de egenskaperna heller, finns ingen bra universell formel utan det är olika för i princip alla typer av spolar, så du måste hitta rätt formel just för din spole.
Så, jag tror nog i första hand på min första metod, ge det ett försök och se vad du kommer fram till.
Kan Du lägga på ett känt antal extra varv utanpå spolen? Gör då det och lägg växelspänning på originalspolen. Mät spänningen från extravarven. Förhållandet mellan spänningarna motsvarar förhållandet mellan antalet varv. Visst finns det felfaktorer, men troligen inte så många som med de andra nämnda metoderna. Det behöver inte vara så många extra varv bara Du har en bra voltmeter eller helst ett scope. Använd en låg spänning jämfört med ordinarie driftspänning så inget kan mättas så blir det nog bäst resultat. Helst ingen kärna eller annat som rör sig.
- Klas-Kenny
Bra idé Marta, att jag inte tänkte på det!
Garanterat en betydligt säkrare metod än mina båda.
Garanterat en betydligt säkrare metod än mina båda.
- prototypen
Tror inte det är såååååååå himla kritiskt, med samma diameter på tråden lindar man till samma längd och diameter på spolen.
Det är ju i princip en gammal ringklocka.
Fjäderspänning och drivspänning är väl det man har att laborera med.
Protte
Det är ju i princip en gammal ringklocka.
Fjäderspänning och drivspänning är väl det man har att laborera med.
Protte