Tips på IDE och programerare till ATMEL 89C52

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
RoPa

Tips på IDE och programerare till ATMEL 89C52

Inlägg av RoPa »

Jag vet att den är helt hopplöst ute men det finns ett väldigt starkt skäl att försöka skaka liv i den, jag har "hittat" tre kompletta motordrivare med motorer, dubbla läsgafflar för ändläge och en integrerad pulsskiva för positionering på motorn.
Drivkorten har dubbla serie in/ut för att kunna seriekopplas, med andra ord tre kompletta sett för t.ex. tre CNC axlar... men (naturligtvis ett men inblandat). De har suttit i utmatningsenheter på en större printer och naturligtvis är programvaran inte användbar men då 89C52 sitter i en sockel kan den tas ur och laddas med ny "bättre" programvara.... om jag hade ett IDE och en programmerare (IDE finns att hitta på nätet).

Är det någon som har pillat med dessa och kan peka i rätt riktning?

Har laddat ner MicroC IDE, lite "old" men kan funka. Den stöder även en "serial down loader" (den frågar om en COM port) vilket jag tolkar som en form av programmerare. Hittar jag inget så får en PIC och några skiftregister rycka in och bli en programmerare, det är bara en .hex fil som ska flashas in så det är förvisso ingen stor grej i sig. Kan byggas på labbplatta.

Tacksam för svar!
void

Re: Tips på IDE och programerare till ATMEL 89C52

Inlägg av void »

Jag har använt "MCU 8051 IDE" (http://mcu8051ide.sourceforge.net/) tillsammans med SDCC (http://sdcc.sourceforge.net/), vilket jag tycke fungerade skapligt. Båda är helt fria utan begränsningar i kodstorlek etc.

Eftersom jag använde Atmels AT89S52 kunde jag använda en vanlig AVRISP MkII för programmeringen. Nu var det ett tag sedan så jag minns inte om jag inte om jag körde ARVISP:en innefrån MCU 8051 IDE eller från separat program (AVR Studio).
Senast redigerad av void 1 februari 2014, 17:59:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Annars om den är socklad då kan du göra ett eget kort med t.ex. Atmega1280. Då kan du köra avr studio direkt av som är lite mer modernt.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Den är socklad (PLCC44) och jag har felsökningsadapters till det så jag kan få ut alla pinnar.

@ Micke_s, förmodar att du tänkte att jag skulle sätta en 1280 på ett adapterkort och ansluta där 89C52 sitter idag?
Det skulle funka om den var en hålmonterad men det blir svårt med en PLCC i ytad sockel.

@ void, SVRISP mkII låter som en ISP (in circuit programmer), tyvär stödjer inte 89C52 ISP det är 89S52... jag måste alltså parallell programmera den (typ som ett EEprom), därav min fundering på en PIC och ett antal shiftregister (H/L Addr + Data).
Ska kolla upp sourceforge.

Det vore väldigt smidigt om jag kunde emulera en serie programmerare med något (en PIC i eget kort eller kanske en Arduino) så att "datorsidan" kunde använda ett befintligt program och integrera med en IDE.
Någon som har koll på serie protokollet mot gamla EEprom programmerare? De torde vara enkla ascii kommandon (typ AT?) och sedan en .hex fil överföring? :roll:

Ännu smidigare vore det om det fanns någon uråldrig programvara som gick via parallell poertn, men det vore väl för bra...

Tack för hjälpen så långt!!!
void

Inlägg av void »

Varför låsa sig till 89C52? Med en AT89S52-24JU (PLCC44) för 25:- och en AVRISP mkii för 220:- är du igång. Det finns ett fristående program (stk500.exe) som kan användas för att programmera 89S52 med AVRISP programmeraren

En gissningstävling :) :
- Vad har Atmel och Microchip gemensamt? Båda säljer 8051 kompatibla kretsar!

Man skall nog inte räkna ut 8051:an än. Min gissning är att den kommer finnas kvar även när 8-bit AVR har gått i graven. Såg att det finns varianter (IP-core) med över 300 MIPS. :bravo:
RoPa

Inlägg av RoPa »

@void, det var ju en tanke :tumupp: Behöver ju inte använda de som sitter i :doh: kan köpa ISP versionen och trycka dit!!

Måste först kolla att ISP pinnarna är tillgängliga... eller så ISP programmerar jag den i felsökningsadaptern utan anslutning till målsystemet.

Hittade dock en LPT: programmerare (schema) baserad på tre 74LS164'or, en 74LS165'a och en 74LS245 med programvara för Win95 :vissla:

Än är det "gott gry i de små rackarna" :D "Eight bits are more than you ever gona need..." :roll:
Skriv svar