Montering av hockeypucksdioder
-
Montering av hockeypucksdioder
Någon som har praktiska erfarenheter?
Jag har läst lite olika appnötter och det är rejäla krafter som skall till (storlek 10 kN) , kommer kräva ordentliga monteringsklämmor etc.
Men om man inte maxar belastningen (kör max 200A medel) då är det mindre kritiskt så frågan är hur viktigt det är att montera med max kraft.
Hur mycket sämre blir termiska ledningsförmågan? Är det bara kontakten mellan diod / kylyta som blir lidande?
Jag tänkte nämligen använda lite mindre kylare och sätta dessa lokalt på varje diod. Har ett gäng processorkylare som jag tänkt använda med termisk resistans på 0,2C/W med fläkten på fullblås. 200A *1,2V=240W *0,2 C/W => ca 50V dT.
diodens egen termiska resistans är med dubbelkylning och korrekt monterad ~ 0,03C/W vilket är även med en dubblering+30% ger en temperaturstegring av ca 20C och därmed landar kiseltemperaturen på strax under 100C.
Jag har läst lite olika appnötter och det är rejäla krafter som skall till (storlek 10 kN) , kommer kräva ordentliga monteringsklämmor etc.
Men om man inte maxar belastningen (kör max 200A medel) då är det mindre kritiskt så frågan är hur viktigt det är att montera med max kraft.
Hur mycket sämre blir termiska ledningsförmågan? Är det bara kontakten mellan diod / kylyta som blir lidande?
Jag tänkte nämligen använda lite mindre kylare och sätta dessa lokalt på varje diod. Har ett gäng processorkylare som jag tänkt använda med termisk resistans på 0,2C/W med fläkten på fullblås. 200A *1,2V=240W *0,2 C/W => ca 50V dT.
diodens egen termiska resistans är med dubbelkylning och korrekt monterad ~ 0,03C/W vilket är även med en dubblering+30% ger en temperaturstegring av ca 20C och därmed landar kiseltemperaturen på strax under 100C.
Re: Montering av hockeypucksdioder
Ingen erfarenhet tyvärr men en tanke är att det även skulle kunna handla om att få så litet spänningsfall som möjligt mellan ytorna och inte enbart för kylningens skull och skulle gissa på att det nog hade kunna vara en nog lika stor anledning vid de sjuka strömmar dessa typer kan hantera.
-
bloody good point!
det kan man iofs testa med en urladdning av en konding genom dioden och samtidigt mäta med ett oscilloskop.
Säg 100V , 1000uF rätt över dioden mha kofot
det kan man iofs testa med en urladdning av en konding genom dioden och samtidigt mäta med ett oscilloskop.
Säg 100V , 1000uF rätt över dioden mha kofot

En tekniker sade en gång till mig att de stora trycken är till för att hålla samman kristallstrukturen internt i själva pucken, dock har jag inga vidare referenser eller belägg för sanningshalten i det, men det är en tanke i alla fall.
Alltså... vad är hockeypucksdioder? Jag provade att googla men fick mest upp en massa träffar om lysdioder i ishockepuckar...?? :)
Det är väl dioder som är formade som puckar, ex. de som sitter i RC-lok http://www.idg.se/2.1085/1.319922/rc-lo ... sk-bedrift
De ska monteras med brickfjäder-hållare för att fungera korrekt både termiskt elektriskt och mekaniskt.
Som nämnts tidigare påverkas kristallstrukturen och rätt förspänning måste tillgodoses när de monteras i hållarna.
Som nämnts tidigare påverkas kristallstrukturen och rätt förspänning måste tillgodoses när de monteras i hållarna.
-
tack för svaren, förstod det när jag läste app nötterna en gång till.
Rätt kraft för att kunna nå databladsprestanda. Och det är klart att med väldigt låga krafter blir det problem kan jag tänka mig.
det var inte så kul, jag tror inte en vanlig CPU kylfläns gillar 10-15 kN spännkraft... Eller iofs de jag har tål det nog. Centrumbiten är solid Al , 3cm i diameter. Den stukas inte i första taget.
Annars får man vattenkyla med Alblock som spänns ihop.
Rätt kraft för att kunna nå databladsprestanda. Och det är klart att med väldigt låga krafter blir det problem kan jag tänka mig.
det var inte så kul, jag tror inte en vanlig CPU kylfläns gillar 10-15 kN spännkraft... Eller iofs de jag har tål det nog. Centrumbiten är solid Al , 3cm i diameter. Den stukas inte i första taget.
Annars får man vattenkyla med Alblock som spänns ihop.
Intressant läsning. Hade ingen aning om hur dessa komponenter var utformade.konig7070 skrev:Det är väl dioder som är formade som puckar, ex. de som sitter i RC-lok http://www.idg.se/2.1085/1.319922/rc-lo ... sk-bedrift
Pucktyristorerna YS 180 103 AB är ena tunga bamsingar. De väger omkring
ett kilo styck och består mest av keramik och plåt. Komponenten tål 2000
volt och 2500 ampere toppvärde. Kiselchipen, som är en rund bricka, läggs
in i ett keramiskt rör och kläms mellan två metalländar. Klämkraften är noga
specificerad till mellan 40 och 50 kN. Spänner man för löst blir kontakten för
dålig och därmed även kylningen. Klämmer man för hårt kan man spräcka chipen.
Kiselbrickan i en pucktyristor. Det spretiga mönstret är tyristorns styre (gate)
som brer ut sig över chipen för att i möjligaste mån tända hela chipen på en
gång innan strömrusningen som blir följden av en tändning på bara ett mindre
område gör att detta bränns igenom och tyristorn förstörs. Märkströmmen
gäller bara om hela chipen tänds med ett visst högsta di/dt.
(Motoreffekt 4x900 kW, dvs. 770 volt * 1168 ampere per motor)
-
Så här ser de ut. Tanken är att en fläkt kyler på andra sidan. Kylflänsen måste slipas plan och lappas såklart.
En klampa m brickfjädrar eller liknande borde göra susen. Eller andra tips? Det är bara 50-60 V spänning så isoleringen katod anod är inget problem
En klampa m brickfjädrar eller liknande borde göra susen. Eller andra tips? Det är bara 50-60 V spänning så isoleringen katod anod är inget problem

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Undrar om de håller för 1 Tons tryck det är ju inte precis härdat duraluminium i dessa? En lätt bedömning säger att de skulle kunna och kopparkärnan är ju också hårdare men ändock. Tänker alltså i längden nu så inte materialet börjar krypa eller så efter en liten tid.
-
Nä, då tappar man ju inspänningskraften och det är ju poängen liksom. Någon slags klämma m kraftiga bultar och brickfjädrar i lagom komposition som spänns ihop till lagom kompression får man rätt kraft.
Enligt databladet 10 kN +- 10%.
då är spänningen ca 12 N/mm2 i materialet.
Enligt databladet 10 kN +- 10%.
då är spänningen ca 12 N/mm2 i materialet.
Nä, då tappar man ju inspänningskraften och det är ju poängen liksom
Har inte sagt något annat?
10k Newton är ju 1 Ton.
Ok den är så pass stor, ja det borde den hålla för.
Har inte sagt något annat?

Ok den är så pass stor, ja det borde den hålla för.
-
Vi missförstod nog varandra. Jag är helt med på hur du menar.
Man får göra en klämma med X antal brickfjädrar i parallell och seriellt och sedan varv för varv skruva ihop klämman tills brickfjädrarna har komprimerats korrekt (mäta med skjutmått eller något)
Får hitta på något smart som isolerar de två delarna från varandra bara. Eller ett isolerande mellanlägg , om det finns något material som inte flyter ut (det räcker med tunnt, tunnt, det är bara 50V)
Om någon undrar- det är likriktare till en ljusbågsugn.
Man får göra en klämma med X antal brickfjädrar i parallell och seriellt och sedan varv för varv skruva ihop klämman tills brickfjädrarna har komprimerats korrekt (mäta med skjutmått eller något)
Får hitta på något smart som isolerar de två delarna från varandra bara. Eller ett isolerande mellanlägg , om det finns något material som inte flyter ut (det räcker med tunnt, tunnt, det är bara 50V)
Om någon undrar- det är likriktare till en ljusbågsugn.
Ok. Jo det vill till att det blir rakt men ett skjutmått skall nog fungera fint.