Prata PS/2 med PIC
Prata PS/2 med PIC
Är det svårt att få en PIC att ta emot data från en PS/2 GPS eller är det lika krångligt som med en USB-GPS?
Skulle föredra Seriell-GPS men jag har hittar ingen billig och PS/2 och seriell är väll rätt snarlika, eller?
Skulle föredra Seriell-GPS men jag har hittar ingen billig och PS/2 och seriell är väll rätt snarlika, eller?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag är övertygad om att en USB-GPS är ett USB **DEVICE** !!
Och behöver alltså ha en USB **HOST** att prata med...
Glöm det, om det är en PIC (eller AVR eller whatever) du skall köra mot.
Allra enklast är väll vanligt seriellt. De flesta exempel på PS/2 du kan
hittat är där PIC'en själv emulerar ett PS/2 device (t.ex en mus). Jag
misstänker att i detta fall skall PIC'en vara PS/2 "host" (eller vad det
kallas)...
Och behöver alltså ha en USB **HOST** att prata med...
Glöm det, om det är en PIC (eller AVR eller whatever) du skall köra mot.
Allra enklast är väll vanligt seriellt. De flesta exempel på PS/2 du kan
hittat är där PIC'en själv emulerar ett PS/2 device (t.ex en mus). Jag
misstänker att i detta fall skall PIC'en vara PS/2 "host" (eller vad det
kallas)...
Instämmer med AndersE, mig veterligen så finns det ingen GPS som använder sig av PS/2 protokollet. Dom som finns att köpa på t.ex. kjell.com använder sig av en Mini-DIN kontakt, men har ej något med PS/2 att göra.
Till Mini-DIN kontakten kan man sedan koppla adapterkablar för att t.ex kunna använda GPS pucken till USB, RS232 eller annat interface.
/Croaton
Till Mini-DIN kontakten kan man sedan koppla adapterkablar för att t.ex kunna använda GPS pucken till USB, RS232 eller annat interface.
/Croaton
Har fått min GPS-puck med USB kontakt nu. Självklart skruvade jag upp den med det samma och där hittade jag en liten krets som kallas PL-2303X vilket är en USB -> Seriell konverter. Kanske man skulle koppla sig in på benen av den eller annars använda en PIC med USB stöd.
Hur svårt eller lätt är det att prata med en USB-GPS från en PIC?
Hur svårt eller lätt är det att prata med en USB-GPS från en PIC?
När det gäller att använda en PIC med USB-stöd för att koppla till en USB-GPS så uttrycker jag mig lika fint som sodjan
:"Glöm det, om det är en PIC (eller AVR eller whatever) du skall köra mot."
sodjan förklarade inte så bra _varför_ det inte skulle fungera, det är helt enkelt så att i ena änden av en USB-kabel sitter en Host och i den andra änden en Device. När det gäller GPS-modulen så är den en Device och kräver alltså att bli ansluten till en Host. Hosten har hand om all kommunikation och måste vara rätt så kraftfull för att klara av alltsammans... det skulle säkert vara möjligt att koda en Host i en PIC, men det är mycket långt ifrån lätt! Dessutom så finns det ingen anledning att göra det eftersom du inte vinner något på det när du istället kan koppla in dig mellan PL-2303X och GPS-chippet!

sodjan förklarade inte så bra _varför_ det inte skulle fungera, det är helt enkelt så att i ena änden av en USB-kabel sitter en Host och i den andra änden en Device. När det gäller GPS-modulen så är den en Device och kräver alltså att bli ansluten till en Host. Hosten har hand om all kommunikation och måste vara rätt så kraftfull för att klara av alltsammans... det skulle säkert vara möjligt att koda en Host i en PIC, men det är mycket långt ifrån lätt! Dessutom så finns det ingen anledning att göra det eftersom du inte vinner något på det när du istället kan koppla in dig mellan PL-2303X och GPS-chippet!
Tack för förklaringen. Då är det lödkolv som gäller alltså. Synd att allt ska vara så smått och bara ytmonterat. Kretskortet är i minst 3 lager dessutom.
Borde förståss räcka med att bara löda på ett par sladdar. En för Seriell TX från GPS och sedan jord. Matningen av ström kan jag köra på USB sladden. Lättare att koppla in sig på.
Har jag missat något?
Ska nog prova att koppla GPSn till datorn innan jag börjar leka med den allt för mycket så jag får se att den fungerar innan jag börjar leka.
Borde förståss räcka med att bara löda på ett par sladdar. En för Seriell TX från GPS och sedan jord. Matningen av ström kan jag köra på USB sladden. Lättare att koppla in sig på.

Har jag missat något?
Ska nog prova att koppla GPSn till datorn innan jag börjar leka med den allt för mycket så jag får se att den fungerar innan jag börjar leka.
Jag tyckte att jag var kristallklar (att det inte går).
*Varför* är väll mindre rellevant, men det skulle ankan kunna ha
frågat om, om det var intressant...
Nog om det...
Att ge sig in och löda i en apparat som (antar jag) är ganska
kompakt uppbyggd, kräver att man tänker till lite. T.ex ESD
frågor. En bra avstörd och ESD säker lödkolv, o.s.v.
> Matningen av ström kan jag köra på USB sladden.
Vilken matning ? Från vad och till vad ? Kommer USB sladden
alltid att vara monterad någonstans (i en host) ?
*Varför* är väll mindre rellevant, men det skulle ankan kunna ha
frågat om, om det var intressant...
Nog om det...

Att ge sig in och löda i en apparat som (antar jag) är ganska
kompakt uppbyggd, kräver att man tänker till lite. T.ex ESD
frågor. En bra avstörd och ESD säker lödkolv, o.s.v.
> Matningen av ström kan jag köra på USB sladden.
Vilken matning ? Från vad och till vad ? Kommer USB sladden
alltid att vara monterad någonstans (i en host) ?
Om jag inte vill strippa den helt så kan jag ju sätta en liten USB kontakt på lådan som jag ska ha picen i och sedan mata GPSen med de 5V den behöver.
Men bäst vore nog att löda om sladdarna och köra seriellt istället för USB från den.
Kanske använda samma sladd så att matningen blir på samma kontakter men överföringen blir RS323?
Samma GPS fast med seriell kontakt borde ha varit billigare att tillverka tycker jag. Synd att jag inte har hittat sådan bara.
Här kommer lite bilder om ni är intresserade:

Det ska väll inte vara så svårt att löda sig fast på denna krets? (PL-2303X, se ovan)

Men bäst vore nog att löda om sladdarna och köra seriellt istället för USB från den.
Kanske använda samma sladd så att matningen blir på samma kontakter men överföringen blir RS323?
Samma GPS fast med seriell kontakt borde ha varit billigare att tillverka tycker jag. Synd att jag inte har hittat sådan bara.
Här kommer lite bilder om ni är intresserade:

Det ska väll inte vara så svårt att löda sig fast på denna krets? (PL-2303X, se ovan)