Behöver resistiv last

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rolex42

Re: Behöver resistiv last

Inlägg av rolex42 »

Kanske ett par kolborst i serie ?
Snickarpennor ?
grafitpennor ?
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Hade ett tecknarset hemma med grafit och kol så jag testade upp till 30V men fick ingen ström alls att gå igenom.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Hade sån här tråd hemma.
Höftade till 2 m och började försiktigt med 0.5V upp till 3V. Motståndet visade sig bli ca 1ohm.
Frågan är vad som händer om jag lägger 2m tråd på 12V batteri?
144W värme måste tas om hand.
ForbesInc

Inlägg av ForbesInc »

kupévärmare?

eller kantahltråd?
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Ja, hur är det med kupevärmare ex. Är den till största delen resistiv?
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

I princip fullständig ;)

Hur switchande pratar vi om? Frekvens?

Saltvatten eller bättre natriumhydroxid kan med stora elektrodytor ge låg resistans och induktans, dock en viss kapacitans. Kylningen och gasutvecklimåmgen måste behärskas dock.

Några meter bifilärt utlagd koppartråd ger lägre induktans men det kan bli svårt att linda så magnetfälten tarbut varandra och både läckfläde och induktans bli lågt nog.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

rolex42 skrev:Hade ett tecknarset hemma med grafit och kol så jag testade upp till 30V men fick ingen ström alls att gå igenom.
Pennor är lera och kol blandat, kol är väl något poröst träkol bestående av en massa skit,
industriell grafit är rent kol med en resistivitet ca 500 gånger större än koppar vilket bla
används som värmeelement i ugnar för en 1000-1500 grader.
bearing

Inlägg av bearing »

rolex42 skrev:Jag har använt halogen lampor och kupevärmare med viss framgång vid runt 10A.
Sen köpte jag en doppvärmare som visade sig vara av usel kvalitet.
Hade du den i vatten då?

Jag tror att du kan lägga skaffa en kanthaltråd med rätt resistans och lägga den i en hink med vatten bara.
rikkitikkitavi

Lampor fungerar inte eftersom du slår av och på hela tiden. Eftersom du slår av med så låg frekvens som 1 Hz är induktansen av mindre betydelse.

När jag testa några 575 W , 12V servernätdelar använde jag vanlig kopparkabel av rätt längd och diameternför att å ca 400 W belastning. Jag la dem i vatten för att kyla bättre.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

bearing skrev:Hade du den i vatten då?

Jag tror att du kan lägga skaffa en kanthaltråd med rätt resistans och lägga den i en hink med vatten bara.
Doppvärmaren hade jag i vatten.
Jag trodde att man var tvungen att isolera ledarna från vatten men det behöver man tydligen inte. Ska prova.
När jag testa några 575 W , 12V servernätdelar använde jag vanlig kopparkabel av rätt längd och diameternför att å ca 400 W belastning. Jag la dem i vatten för att kyla bättre.
rikkitikkitavi

Jag var kanske inte tydlig, det var vanlig kopplingskabel som är isolerad. Vattnet var nödvändigt för att minska temperaturstegringen men om man har tillräckligt stor yta hade det gått utan såklart med friliggande kabel eller kanske en fläkt som luftkyler.
Jag kommer tyvärr inte ihåg hur varm kabeln blev men det var inte värre än att den överlevde, ialla fall inte så länge vattenbadet var hyfsat kallt.

Vatten är ungefär 50-100 ggr bättre värmeledare än luft.

Det hade säkert gått med oisolerad kabel också, 12 V och vanligt kranvatten med 10ms/m i konduktivitet ger en "läckström" på några hundra mA, piss i nilen jämfört med de 40A som nätagget levererade...

Det som händer är såklart att kopparen reagerar och löses upp om till slut pga elektrolyseffekten.

Orsaken till att jag inte tog kantaltråd eller liknande är att det får bli så himla många parallella trådar för att få ner resistansen. Men man skulle kunna ta en bit rostfri tråd tex i luft också. Den tål 5-600C innan den börjar ta stryk, men kan kortvarigt tåla betydligt mera. Fast vid så höga temperturer blir det kontaktproblem mellan tråd och anslutningar.

Rostrfri tråd från en järnvaruaffär är fattigmans kantaltråd.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Testade lite med rostfri ståltråd. 0,25 ohm resistor. Notera på slutet av filmklippet att ena tråden börjar svänga.
Test #2
rikkitikkitavi

Det gick ju bra :)
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Ja, nu ska jag bara kapsla in den på nåt sätt så jag inte orsakar brand el brännskada.
Skriv svar