3D-skrivare K8200 -> fräs (plast)?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
nibl

3D-skrivare K8200 -> fräs (plast)?

Inlägg av nibl »

Hur stabil är K8200 skrivarna som bla. Kjell & co säljer? Är de så pass stabila (ramen) att det skulle gå att sätta dit ett litet fräshuvud för enklare fräsning (tex. märkskyltar) i plast samt ev. kretskort?
Om den är tillräckligt stabil så planerar jag att försöka bygga ett fräshuvud med en motor för rc-bil/flygplan om jag hittar någon i lämplig styrka (tex. Rolands minsta gravyrmaskin har en 12W spindelmotor, 4k-15k Varv).
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: 3D-skrivare K8200 -> fräs (plast)?

Inlägg av AndLi »

Jämfört med min boris är den ett mästerverk i ranglighet.

Största problemet kommer du säkert få med Z, den glappar fantastiskt mycket på väg ner.
Som 3D skrivare spelar det inte så stor roll, då går den bara åt en riktning under utskrift och alltid uppåt vilket funkar bra.
Men när du ska fräsa kommer du lyfta och sänka Z bommen hela tiden och glappet kommer synas i olika tjocka frästa spår.
Användarvisningsbild
stenD

Re: 3D-skrivare K8200 -> fräs (plast)?

Inlägg av stenD »

Nu har det dykt upp en hållare för k8200, titta här http://www.thingiverse.com/thing:225465
Kan ju vara värt ett försök.

Edit: Kolla dom två länkarna där till open-electronics (Där finns dom som gjort 3drag/k8200 konstruktionen). Finns en video där som visar PCB fräsning samt instruktioner om hur man bygger om.
Skriv svar