Aha!
Jag är inte direkt insatt i hobbyflygbranschen. Nu inser jag att ni är ett gäng som delar på ett eller flera flygplan, då förstår jag att det är krångligt att "mixtra" med grejerna.
Men ändå, vad heter intercom'en? Är det kanske en PM1000II?
Installationsmanual:
http://www.ps-engineering.com/docs/PM10 ... Manual.pdf
Användarmanual:
http://www.ps-engineering.com/docs/PM1000IIGuide.pdf
Om det skulle vara en sådan så skulle det ändå vara ganska enkelt att göra ett tilläggskablage. Det verkar vara en vanlig 25-polig d-sub (DB-25) för alla anslutningar. Då skulle det gå att göra en kort kabel som bara "skarvar" de flesta signaler mellan en hane och en hona, men ansluter egna grejer på några få anslutningar. Hörlursutgången från PMR'en via spänningsdelare (ett par motstånd) in på pin 9 eller 8 (passenger mic 1/2). Signaljord för spänningsdelaren på pin 10. Pin 15 via spänningsdelare till PMR'ens mic-ingång. PMR'ens mick-ingångs jord som signaljord för spänningsdelaren. Om pmr'en körs på sitt inbyggda batteri så anslut PMR'ens mick-ingångs signaljord till pin 2, annars får man prova sig fram till bäst jordning.
Med en sådan koppling till ett sådant intercom och två platser i planet så borde ni få följande lägen:
ISO: piloten kör flygradion, andrepiloten PMR'en
ALL: alla hör och kan prata i både flygradio och PMR'en
CREW: alla hör och kan prata i flygradion, PMR'en bortkopplad
Ni måste då fortfarande antingen ha lös PTT till PMR'en eller köra den i VOX-läge när ni vill sända i den.
Jag fattar att det här inte är riktigt vad du vill göra, men det vore ändå den bästa lösningen.
Att koppla in sig mellan headset och intercom'ens uttag för headset kommer nog tyvärr antingen kräva en krets som är ungefär lika avancerad som en hel intercomburk, eller så blir det helt enkelt inte riktigt bra.
Om intercom'en bara har uttag för två headset så är nog faktiskt den bästa lösningen att göra en inkoppling på kablarna mellan intercom och flygradion, och mixa ljudet från både intercom och flygradio, och sätta en omkopplare för att välja vilken burk som PTT-tryck ska starta sändning genom.