Småknepig krets för husnummerbelysning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
90kar08

Re: Småknepig krets för husnummerbelysning

Inlägg av 90kar08 »

Tack för ett bra svar!

Egentligen spelar verkningsgraden inte så stor roll, om mojängen lyser hälften så mycket (en diod istället för två) men drar tre fjärdedelar så mycket ström är det helt ok. Mao, en enkel lösning är att föredra. Skulle det funka att bara byta drosseln till en med högre induktans?

På kondensatorerna står det 102 på den högra i schemat och 103 på den vänstra, vilket väl betyder 1nF respektive 10nF?

Här är ett par bilder:
IMG_3641.JPG
IMG_3643.JPG
Ska ta och kika lite med oscilloskopet och försöka förstå hur det hela :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Jaha, efter en titt i oscilloskopet och lite funderande och labbande har jag kommit fram till följande: Switchfrekvensen är ungefär 120kHz, inget mer...

Jag testade att ändra värden på 200K motståndet och de två kondensatorerna men det blev ingen skillnad alls i frekvens eller duty-cycle... När jag bytte den ena kondingen (minns såklart inte vilken nu :doh: ) till en mindre drog kretsen några mA mer, det var enda skillnaden jag lyckades uppnå...

Nedan ser ni spänningen över LEDs/drossel samt den punkten ovanför 5K1 resistorn.

Hade inga lämpliga drossel-värden hemma att testa med...
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Hur blir det om man sätter två lysdioder i serie?
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Bra idé men ingen skillnad alls... :(
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Du får leta reda på en lämplig spole till (som är mindre än 150uH) och
seriekoppla den med den befintliga sen kopplar du in lysdiodens ena ben i
anslutningen mellan de två spolarna och den andra till plus.

Typ så här:
led.jpg
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Nja, med en 47uH drossel i serie med 150uH så blev strömmen nästan det dubbla.

Om jag däremot seriekopplar den befintliga drosseln med 47uH drosslar, med dioden kopplad som den var från början så sjunker strömmen med 1mA per drossel :tumupp:

Frekvensen sjönk till ca 80kHz med 150+47+47uH.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Som sagt, större drossel ger mindre ström.
"bättre" drossel ger troligen högre verkningsgrad (om det inte är i annan del av kretsen som strömmen "slösas bort").

Tydligen är drosseln frekvensbestämmande och de två kondensatorerna bara till för återkoppling och att göra kretsen astabil (så den kan svänga fram och åter mellan två lägen) med minimal påverkan på frekvens. Det är bra för då minskar risken att drosseln blir för mättad.

Frekvensen ändrades till 80kHz men hur var det med duty-cycle? ändrades den? Skulle kunna anta att urladdningen genom dioderna tog ungefär lika lång tid men att uppladdningen av drosseln tog längre tid och var huvudsakliga orsaken till frekvänsändringen.

Om strömmen sjönk med 1mA per 47uH drossel, var det total ström (den som var 15mA) eller diodströmmen (den som var 6mA)? Om det var totalströmmen, hur påverkades diodströmmen eller tvärt om? Nyfiken på ändring av verkningsgraden :)

Om en 10nF konding laddas i och ur till 2V med 120Khz kräver det en ström på 2.4mA, det var troligen den du ändrade på när du fick en ändring av strömmen. [edit] Mystisk, du skrev ju mindre konding gav högre ström såg jag nu, att strömmen ökade med mindre kondensator men att frekvensen var konstant :humm: hur kan det gå till...

80kHz är fortfarande tillräckligt högt för att inte komma i närheten av att uppfattas så du kan lassa på mer induktans.

Lycka till!
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Det var den totala strömmen som minskade, ska mäta lysdiodströmmen med om du är intresserad, nu blev jag det iaf :)

Duty-cycle kollade jag inte heller...

Är det bara den hörbara gränsen som avgör hur lågt jag kan gå i frekvens?
RoPa

Inlägg av RoPa »

Du kan nog gå lägre än så men vid ned mot någon kHz kan vissa börja uppfatta det som flimrande (påstås det :doubt: ).
Men risken är att den slutar oscillera om du går ned så lågt.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

RoPa skrev:Mystisk, du skrev ju mindre konding gav högre ström såg jag nu, att strömmen ökade med mindre kondensator men att frekvensen var konstant hur kan det gå till...
Kollade aldrig frekvensen med den mindre kondensatorn, var rädd att nåt skulle paja så jag vågade inte ha igång den så länge...

Har nu pulat lite till och kommit fram till att strömförbrukningen blir som lägst vid 4*47+150µH, lägger jag på mer börjar den stiga igen. Lägsta strömförbrukningen blir 12mA men strömmen genom dioden ändras faktiskt inte alls, den är fortfarande 6mA. Duty-cykeln ser ut att vara samma som innan, eller något lite lägre möjligen.

Tror jag är nöjd med minskningen på 20%, ska ta och sätta ihop och lämna tillbaka prylen så får farbror testa den, är han inte nöjd så får jag göra nån hemkokt lösning senare.

Tack för hjälpen iaf :)
RoPa

Inlägg av RoPa »

Då har du förbättrat verkningsgraden från 40% till 50%, 10 %-enheter men en 20%-ig förbättring totalt.
Ganska bra utan att ändra på grundkretsen.

Grattis!
Skriv svar