Vakuumsensor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kbiker

Vakuumsensor

Inlägg av kbiker »

Söker tips på vacuumsensor(er) till ett litet projekt som handlar om att mäta "insugsbalans" på en motorcykel (BMW) med en arduino och presentera på en LCD. Det finns massor av sensorer som mäter övertryck, men jag hittar inget för undertryck, iaf inte till rimligt pris. Jag vet inte ens vad det rör sig om för nivåer på undertrycket men antar att herrarna här kan upplysa mig om detta. Just nu är det bara en vild ide men jag ser det som ett rimligt projekt.

[Rubrik fixad / hcb]
Användarvisningsbild
lizerdboy

Re: Vacuumsensor

Inlägg av lizerdboy »

det finns sensorer som är dubbelriktade, vilket gör att dom funkar för undertryck med. tex MPX5100DP
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Re: Vacuumsensor

Inlägg av Krille Krokodil »

Trycksensor 20...250 kPa
"Används exempelvis i turboövervakningssystem i fordon"
166 kr
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 0-14&toc=0
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vakuumsensor

Inlägg av PHermansson »

Vad som är undertryck är ju relativt, trycket blir ju inte negativt relativt 0.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Betyder "lägre tryck än atmosfärstrycket" om inget annat har definierats.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Freescale har en hel serie sensorer som är avsedda för att mäta just trycket i insuget på fordon, det låter väl ganska lämpligt ? :)

Man kan dessutom sampla dessa om man nu har anledning att göra det :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Undertryck (vakum) kan aldrig bli mer än -1.013 Bar relativt atmosfärstryck vid 1013 mBar

Skall man mäta i absoluttryck (där atmosfärstycket registreras som +1 Bar) så blir det lite annan peng på sensorn eftersom referensen måste vara absolut vakum (tex metallbälgen i en barometer, referenskammaren i sensorn etc.), dock så finns det numera barometerkretsar till tex. klockor för att kunna förespå snabba väderväxlingar, höjd över havet etc. och dessa kanske inte är så dyra idag.

till detta så får man titta på hur stor område sensorn kan mäta - tex. sensorer avsedd för barometermätning kanske inte kan mäta tryck under 400 mBar eller över 1300 mBar i absoluttryck.

en bilmotor kan suga ganska djupt - kanske närmare nedåt 0.1 Bar i absolut tryck (-0.9 Bar relativt atmosfärstryck) om man släpper gasen och motorn varvar högt, medans vid tomgångskörning så kanske trycket ligger runt 0.3 - 0.4 Bar i absolut tryck (dvs -0.6 - -0.7 Bar om man refererar mot atmosfärtryck)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

MAP-sensorer finns ju i många bilar.
kbiker

Inlägg av kbiker »

Mmm, jag ska ju mäta på 4 punkter, en vid varje insug och sedan justera så att jag får samma vakum i alla.
Då spelar väl inte omgivningen någon roll eftersom alla givare påverkas lika och jag är egentligen inte intresserad
av något värde på undertrycket, bara att få det lika.

Ja, det sitter MAP-sensorer på många bilar men dom är fysiskt ganska stora jämfört med vad jag har tänkt mig.
4 sådana blir lite för stort. Det finns ju ingen gemensam manifolder på en mc, det är ett spjäll för varje cylinder.

Grundtanken var att ha det hela för att justera på stillastående hoj men ju mer jag funderar så verkar det kul att ha det
permanent inkopplat, då blir storleken på givarna viktigt oxo.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Kolla på MAP-sensor från ex Suzuki GSXR med insprutning, den är ganska liten men om du ska köpa från skroten så se till att du också får med kontakten och lite kabel.
Namnlös.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Rätt ofta sitter det nog en liknande sensor som den från freescale i MAP-sensorer på bilar, om än i lite större låda och flashig kontakt.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Kan annars använda samma sensor som det sitter i Megasquirt insprutarstyrning, en MPX4250 (datablad: http://rocky.digikey.com/WebLib/Motorol ... SERIES.pdf )
Skriv svar