Hej alla elektronikfantaster!
Jag har haft bekymmer med min Astro hundpejl ett bra tag, faktiskt ända sedan jag köpte den för några år sedan.
Jag undersökte den i höstas och hittade en lödning som va dålig. Jag lämnade in den till en lokal elektronik firma. Där kunde dem konstatera att komponentens ena lödsida va borta. Då kontaktade jag Garmin för att kunna få tag på information om vad denna lilla komponent hade för värde så jag kunde få den tillfixad. Jag fick svar ifrån Garmin att dem ville att jag skulle skicka in den och då skulle dem laga den eftersom garantitiden gått ut. Jag försökte påvisa att detta va faktiskt ett tillverkningsfel och skulle gälla ändå, men dem hänvisade bara till att jag ska skicka in den och att det skulle kosta runt 2000 kr!!!
Nu hoppas jag på att någon här i forumet kan hjälpa mig.
Bilden nedan visar vilken komponent det är.
Garmin Astro 220 radiokort, vilken komponent?
Garmin Astro 220 radiokort, vilken komponent?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Garmin Astro 220 radiokort, vilken komponent?
Garmin är helt omöjliga att få reservdelar ifrån...dom skall göra.servicen själv om dom ens gör den.
Jag du får en sprillans ny för nån service kostnad, dom brukar inte gå till överdrift.
Haha vet folk som skickat in en överkörd gps som hade garanti....han hade köpta kartor och så...
Garmin blev så glada så det kom en sprillans ny i låda
Jag du får en sprillans ny för nån service kostnad, dom brukar inte gå till överdrift.
Haha vet folk som skickat in en överkörd gps som hade garanti....han hade köpta kartor och så...
Garmin blev så glada så det kom en sprillans ny i låda
Ja dem va helt obevekliga i detta ärende och tyckte dem kunde lätta på informationen om en komponent värd ca 1 krona....men det va helt hopplöst
Jag hoppas på att någon har möjlighet att mäta upp denna komponent eftersom att lödpunkten va sönder så kan man inte riktigt mäta ut vad det är för något.
Jag hoppas på att någon har möjlighet att mäta upp denna komponent eftersom att lödpunkten va sönder så kan man inte riktigt mäta ut vad det är för något.
Gissar på liten chipkondensator, dom har ofta ljusare keramik än avkopplingskondingar
med högre kapacitans. Ser ut att sitta parallellt med spolen till vänster. Inte jättelätt
att mäta små kapacitanser men det går med rätt instrument. Om den är uppbyggd
med flera lager så gäller det att få kontakt med alla vid mätning. Ledande silverlack
heller än lödtenn i så fall på den skadade ändan.
med högre kapacitans. Ser ut att sitta parallellt med spolen till vänster. Inte jättelätt
att mäta små kapacitanser men det går med rätt instrument. Om den är uppbyggd
med flera lager så gäller det att få kontakt med alla vid mätning. Ledande silverlack
heller än lödtenn i så fall på den skadade ändan.
Tippar på att det är en keramisk kondensator på 56pF eftersom den ligger parallellt med
spolen på 1uH (med brun-svart-röd färgprick). Detta bör stämma om det
står "20.945" på kristallen. Se bilden nedan.
Kondensator och spolen bildar en resonanskrets på 21,4MHz.
Så en kondensator på 47 eller 56pF kan vara värt att prova.
Kostar knappt något att testa
spolen på 1uH (med brun-svart-röd färgprick). Detta bör stämma om det
står "20.945" på kristallen. Se bilden nedan.
Kondensator och spolen bildar en resonanskrets på 21,4MHz.
Så en kondensator på 47 eller 56pF kan vara värt att prova.
Kostar knappt något att testa
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haha ja alltså Garmins policy är att inga reservdelar får användaren byta själv.
Var nån som till slut lyckades få loss en reservdel som dom ansåg användadern kunde byta själv utan att påverka
kapslingen på enheten - gummiplopparna du har för nmea,antenn och usb porten bakpå....
Men det var mycket tjat
innan dom upphävde omyndigförklarningen
Var nån som till slut lyckades få loss en reservdel som dom ansåg användadern kunde byta själv utan att påverka
kapslingen på enheten - gummiplopparna du har för nmea,antenn och usb porten bakpå....
Men det var mycket tjat
Tack för ditt svar YD1150.
Jag ska testa detta och du verkar kunna detta så jag tror min pejl kommer att få den räckvidd den ska =)
Jag ska testa detta och du verkar kunna detta så jag tror min pejl kommer att få den räckvidd den ska =)