Magnetkontakt för 3.5mm audio, köpa? göra själv?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PopUnoNkoK

Magnetkontakt för 3.5mm audio, köpa? göra själv?

Inlägg av PopUnoNkoK »

Är det verkligen så illa att Apples Patent på MagSafe kontakten gör att det inte finns någon vettig produkt som gör att en hörlurssladd kan vara kopplad via en magnetkontakt så om man sliter i sladden så slits bara kontakten isär. Vad jag menar ser ni om ni kollar länken här nedan.

Jag kom på att jag ville ha en sån kontakt när jag stod på Löpbandet med hörlurar och telefonen på "hyllan" där man ska ha vattenflaska. Jag tänkte att det lätt skulle gå att hitta en sån på Ebay eller liknande men det verkar inte finnas alls.

Detta är det enda jag hittar. Länk till vad jag skulle vilja ha, men detta är bara en prototyp.

Blåtand är förstås ett alternativ men jag skulle hellre vilja ha någon typ av magnetkontakt mitt på sladden.

Så, min fråga är.

Vet någon om någonstans man kan köpa något sånt här eller har ni några förslag på hur man enkelt skulle kunna bygga nåt själv kanske.
cosmox
EF Sponsor

Re: Magnetkontakt för 3.5mm audio, köpa? göra själv?

Inlägg av cosmox »

Den där i länken var ju sjukt smart! Jag har slitit av kontakten på hörlurarna många gånger när sladden trasslat till sig. Hoppas dom löser patent tvisterna.

Det kanske är möjligt att göra en egen om man flörtar lite med 3D-skrivarfolket här på forumet. Själva kontakterna i sig går säkert att hitta billigt på eBay. Ett sambygge här på forumet kanske?

Jag hade köpt en direkt om de funnits på marknaden.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Har själv gått o fnulat på samma saker och hittat dessa kontakter som skulle gå att kombinera med magneter eventuellt.

https://www.mill-max.com/new_products/detail/12
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Men det finns väl "redan"? Jag vet att jag sett hörlurar precis nyligen där man till och med kan ansluta mer än ett par hörlurar till samma kontakt.. det hela är magnetiskt..

Men jag vet inte vad de heter eller vart jag såg det.. vet att jag sett en video.. max 1-2 veckor sedan..
Det förutsätter visserligen att du använder de hörlurarna.. inte valfria.. :(

Edit
Hittade precis när jag sökte på "magnetic headphones"
http://www.skunkjuiceearbuds.com/
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Magneter är helt klart inne, finns även synthmoduler från Korg kallat Little bits som kopplas med hjälp av magneter.

Dock finns det säkert anledning till varför det inte blivit populärare för audio. Jag misstänker att jorden ansluts automatiskt först hos många andra audiokontakter, som till exempel teleplugg. Med enklare kontaktdon finns det risk för ännu mer sprak vilket är dåligt för konsumentprodukter då en och annan användare tar på sig hörlurarna innan dessa ansluts.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det finns kontakter som sitter på telefonist headset som dras isär om telefonisten skulle råka glömma koppla ur. De jag sett är hermafroditer

Protte
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jag tror inte att sprak blir en jättestor faktor i det här fallet efter som det handlar om utgångar. Men glapp kan det ju helt klart bli om inte kontaktytorna är rena tex. Guldpläterat är nog helt klart att föredra.
Det är nog också en fördel om kontaktytorna är runda också som de i länken som toffie la upp.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Till skillnad från vad äppelmänniskor ofta tror så har ju inte apple nåt generellt patent på magnetkontakter, snarare är det så att dom snodde iden själva från andra produkter, det dom har är väl mönsterskydd på exakt den kontakten dom använder, och det har dom enbart för att få sälja fler av sina svindyra laddare. (Till och med applefanatiker brukar vara grymt irriterade på att dessa sladdar går sönder ganska ofta, precis som laddarna till iphone)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

psynoise skrev:Jag misstänker att jorden ansluts automatiskt först hos många andra audiokontakter, som till exempel teleplugg.
Telepluggar ansluter väl snarast kabelns "tip" till uttagets "sleeve", d.v.s. signalen på kabeln ansluts till jord på uttaget först.

Det är bara vissa deluxe-musikinstrument&co-telepluggar som har en automagisk kortslutning av signal-jord innan de stoppats i ordentligt i uttaget. Jag har bara sett en enda sådan IRL. Med alla andra telepluggar så blir det dåligt i princip varje gång man har en utgång på hona och ingång på hane och det rör sig om något annat än högtalar/hörlurssignaler.

Att det blir så på telepluggar är väl försvarligt med tanke på att de är från tiden då brumproblem i stort sett inte fanns i den formen. Däremot kan man undra vilken ofattbar otur som drabbade tankeverksamheten hos den som kom på RCA-kontakten, där signalstiftet oftast får kontakt före jorden. Den kontakten dök väl inte upp förrän brumproblem faktiskt började på att existera, fast den var kanske tänkt att bara användas inne i apparater?

DIN-kontakter, SCART med flera är halvbra eftersom det är hugget som stucket ifall det blir dåligt istället för att det garanterat blir dåligt. Det duger dock inte att det är halvbra...
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

äpple kantakten har jag för mig lossnar rätt lätt om man petar på den.

är inte risken stor att man råkar koppla loss kontakten om man har den i fickan när man går runt?`
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

MiaM:
"RCA-kontakten, där signalstiftet oftast får kontakt före jorden. Den kontakten dök väl inte upp förrän brumproblem faktiskt började på att existera, fast den var kanske tänkt att bara användas inne i apparater?"

Jepp. Den designades för att var en intern kontakt. Då hade den ingen yttre hylsa.
Sedan upptäckte man hur smidig och användbar den var
och då hamnade den även utanför apparaterna.

"DIN-kontakter, SCART med flera är halvbra eftersom det är hugget som stucket ifall det blir dåligt istället för att det garanterat blir dåligt."

Där finns det iallafall en skärm som ansluts först. :)

'Telepluggar ansluter väl snarast kabelns "tip" till uttagets "sleeve", d.v.s. signalen på kabeln ansluts till jord på uttaget först.'

Det är nog bara på Elektronikforumet som det anses vara ett problem. :D
Tänk hur många miljarder telepluggar som pluggats in/ur televäxlar, modularsynthar, gitarrstärkare, osv under åren
utan att man har hört något om att det skulle vara besvärligt....

Om båda enheterna inte ligger på samma potential så får man ett kort sprak
och om det känns störande så är det bara att dra ner volymen innan man pluggar in kontakten.
Alla gitarrister vet att det blir ett sprak när man pluggar in en annan gitarr. Det hör nästan till.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nja, alla som pysslar med ljud vet väl om och stör sig väl på att man måste skruva ned volymen innan man rycker i kablar och att det gäller extra mycket för RCA-kablar och telepluggar...

Men visst, det är väl kanske mest bara de som pysslar med ljudelektronik hemma som verkligen drabbas av detta. Proffsljudgrejer är ju ofta skyddsjordade och har väl någon hygglig överledning mellan skyddsjord och chassiejord så signaljorden är inte superkritisk för att undvika riktigt starkt brum/sprak. Prylar för hemmabruk har ju däremot oftast en platt ojordad "klass II" eurostickpropp och varje litet läck från nätspänningen över till apparatens signaljord kan ge brum om man kopplar i/ur kablar med grejerna igång. Med säg 20µA i 50k inimpedans så får man 1V, fullt flås på brummet med andra ord. (Jag vet inte alls hur mycket som läcker men det lär väl vara nära på omöjligt att konstruera en nätdel som inte ens läcker 20µA).

DIN-kontaktens chassiejord ansluter väl oftast före pinnarna, men chassiejorden är inte alltid ansluten i kablar. Lutar man kontakten så att pin 2 får kontakt sist så blir det kontakt i fel ordning på en 5-polig DIN.

SCART har visserligen ett metallskal runt hela hanen, och det blir väl säkert oftast kontakt på skalet först, men i uttagen så brukar det bara vara en anslutning till skärmskalet invid pinnarna med högst nummer. Nog borde man kunna trycka i kontakten snett så att man får kontakt på någon ljudkanal innan någon jord fått kontakt? Att det oftast inte är något problem beror väl på att de flesta SCART-försedda burkar inte släpper igenom ljud förrän det finns en korrekt bildsignal, och någon bildsignal får man inte fram (pin 19, 20, närmast honornas anslutning för skärmskalet) utan att skärmskalets jordning har fått kontakt.
Skriv svar