Vad för PLC skall jag välja?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Bobbox

Vad för PLC skall jag välja?

Inlägg av Bobbox »

Jag skall eventuellt bygga om en maskin och det kommer ingå både pneumatik och stegmotorer.
I min fantasi så hade jag tänkt styra både tryckluft och stegmotor men det mesta ser ut att vara reläutgångar på PLC:erna
För det mesta brukar jag bara programmera någon microcontroller både till luften och stegisarna men jag har märkt att de är lite känsliga för störningar.
Det är inte så lämpligt att det påverkas av störningar så jag får väl ge mig in på PLC:er.
Är Mitsubishi de smidigaste?
Hur är det med digitala utgångar, tänker på 5V-signaler till stegmotordrivare.
Jag är totalnoob på PLC så jag vet inget om dom mer än att de kostar tio gånger eller mer än en microcontroller med samma funktion.
JanErik

Re: Vad för PLC skall jag välja?

Inlägg av JanErik »

Har inte erfarenhet av några andra men Beckhoff är smidigt och kraftfullt tycker jag. Finns nog alla sorts in- och utgångar, både analog, digital och buss.
Själva PLC:t kan köras på en vanlig Windows-PC med ett extra Ethernet-kort som då tar rollen som EtherCAT-port.

Den nya TwinCAT3-utvecklingsmiljön är väl baserad på Visual Studio medan TwinCAT2 är ganska långt "vanlig" CoDeSys.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Inlägg av BallInPlay »

Jag kan tipsa dig om Schneiders plc 'twido' som är enkel att programmera och smidig att komma igång med
och sen är även programvaran med simuleringsfunktion gratis.
Plcerna finns med relä eller transistorutgångar och sen finns det expansionsmoduler till det mesta.

http://ecatalogue.schneider-electric.se ... avid=26249

(nej, jag jobbar inte på Schneider, jag kör mest deras större system typ m340 i vanliga fall och en del siemens s7 men det
känns lite överkurs)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Jag gör mitt första PLC-projekt just nu och jag valde WAGO pga en rekommendation från en vän. Delvis så är dom inte speciellt dyra och sen programmerar du med Codesys vilket är "gratis" då licensen följer med controllern och som sedan kan användas av flera brukare.

Nu har jag inte alls pysslat med PWM styrningar men om du vill läsa lite så kolla på deras 750 serie. Sök tex på 750-880 (ethernet controller med minneskort-slot) och kombinera den med modulen som heter 750-636 (drive controller med H-brygga). Det kanske är helt fel produkter för dig men är du mer intresserad så ring till killarna i Bromma och fråga. Fantastisk bra support!

Vill också tillägga att jag tycker om just 750-serien du den kommer i moduler så du väljer precis själv vilka kort du vill plugga in. Många andra PLC'er köper du som "bricks" och får då ett specifikt antal I/O's med just specifika funktioner.

Förhoppningsvis så kommer någon med mer erfarenhet svara. Tommy_Naseem här på forumet kan mer om detta tror jag.
H.O

Inlägg av H.O »

Hur är det med digitala utgångar, tänker på 5V-signaler till stegmotordrivare.
Blanda inte.... Använd standard 24V utgångar och, så länge stegmotordrivaren har optokopplare på ingångarna, sätt ett strömbegränsningsmotstånd - done. Om du väljer Beckhoff så har de små schysta I/O-moduler med inbyggd stegmotordriver (nope, har inte provat).

Annars är det svårt att ge några tips när du inte säger hur många motorer eller mycket I/O du behöver. Mitsubishi (och säkert alla andra tillverkare också) har t.ex små icke modulära PLC'er, vissa av dom kan producera steg- och riktning för enstaka axlar (kolla upp max frekvens etc). Ska du göra mer avancerade grejer med många axlar, interpolering etc, får det bli andra prylar - var beredd på att öppna plånboken.....
dinofino

Inlägg av dinofino »

Schnieder Momentum

Se http://tgsoftware.webnode.se

Har både digitala och analoga bas-plattor (In eller Ut)

:vissla:
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Jag har varit uppe och kollat på maskinen nu i veckan. (Sveriges nordligaste fabrik :) )
Jag har även kollat på forumet här men jag hade tyvärr inte lösenordet så jag kunde inte göra några inlägg.
Stegmotorerna skall bara röra sig ett steg typ var fjärde minut och det handlar om två motorer.
Men det blir en massa givare och olika program beroende på vilka produkter som körs.
Ska kolla upp alla alternativ som jag fått nu ihelgen men det blir säkert mer frågor.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Linux-CNC har väl en inbyggd PLC som är ganska kompetent?
Skriv svar