Nu till det knepiga, jag vet inte hur många gånger jag följt kopplingarna på kretskortet (det är jag som ritat schemat efter kretskortet) och hur jag än bär mig åt så får jag det till att lysdioderna är vända åt "fel" håll så som jag ritat dem. Det ser ut som vanliga 5mm LEDs och löder jag bort dem så lyser de när man lägger plus på långa benet. När jag mäter spänningsfallet över dioderna i kretsen blir det 0,085v, löder jag loss dem så börjar de inte lysa förrän vid ca 2,6v. Spänningen över transistorn strax under till vänster blir resterande 2,5v (batteriernas spänning var runt 2,6v vid mätningen) annars hade jag misstänkt mäfel. 150 ohms motståndet verkar vara för att minska strömmen genom lysdioderna men det verkar inte speciellt begåvat att sätta det parallellt med dem, då bränner det ju bara en massa energi i onödan. Om någon förstår hur det hela fungerar får man gärna förklara
Farbrors idé var att ta bort den ena lysdioden men då lyser den andra dubbelt så starkt istället så det hjälper ju inte, kretsen drar 15mA i båda fallen, 3mA genom vardera lysdioden, resterande 9mA någon annanstans...
Min idé var att ta bort ena LED:en och 150 ohmaren och öka 5K1 motståndet för att minska strömmen genom den andra dioden, kommer det funka tro?
Edit: "Gallret" längst till vänster på schemat är solcellen