Hur fäster jag en multimeter i ett kopplingsdäck?
Hur fäster jag en multimeter i ett kopplingsdäck?
Teorin om elektronik är trivial. Det svåra är att rent fysiskt få saker att vara på rätt plats i rummet.
Existerar det i universum något slags tyg som gör att man kan fästa en multimeter vid en punkt i en kopplingsplatta? Pinnsonder och krokodilklämmor är ju värdelösa som tredje hand. Måste jag klippa av en sladd och löda fast en pinne själv, eller har någon annan medlem i mänskligheten redan tänkt på det? Om det inte redan existerar ett interface mellan kontaktdonsuttaget på en multimeter och en pinne som passar på ett kopplingsdäck, så kommer jag att patentera det. Utan fysisk möjlighet att mäta någonting, så går det inte att förstå någonting om elektronik.
Existerar det i universum något slags tyg som gör att man kan fästa en multimeter vid en punkt i en kopplingsplatta? Pinnsonder och krokodilklämmor är ju värdelösa som tredje hand. Måste jag klippa av en sladd och löda fast en pinne själv, eller har någon annan medlem i mänskligheten redan tänkt på det? Om det inte redan existerar ett interface mellan kontaktdonsuttaget på en multimeter och en pinne som passar på ett kopplingsdäck, så kommer jag att patentera det. Utan fysisk möjlighet att mäta någonting, så går det inte att förstå någonting om elektronik.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Hur fäster jag en multimeter i ett kopplingsdäck?
Bra inlägg! Passa på att uppfinna bra matning också!
För övrigt vill jag påminna om att kontrollera alla kopplingskablar.
För övrigt vill jag påminna om att kontrollera alla kopplingskablar.
stiftlist och testpinnar med gripklor är väl en bra ide, annars kan du ju tillverka något, till exempel en kabel med en hylsa i ändan.
Det finns också kopplingsdäck med 4mm bananhylsor på.
Det finns också kopplingsdäck med 4mm bananhylsor på.
En krokodilklämma är så otymplig relativt en stiflist att den gör skäl för sitt namn!
"Testklämma" kan vara något, en tunn lasso-ögla som kan sno om en liten pinne. Men tyvärr verkar det i universium inte existera sådana som är direkt anslutningsbara till en multimeter. Så fram med avbitartången och lödkolven för att uppfinna hjulet för den miljonte gången!
"Testklämma" kan vara något, en tunn lasso-ögla som kan sno om en liten pinne. Men tyvärr verkar det i universium inte existera sådana som är direkt anslutningsbara till en multimeter. Så fram med avbitartången och lödkolven för att uppfinna hjulet för den miljonte gången!
Det finns mätsladdar med banankontakt i ena änden och ett stift (som passar i kopplingsdäck) i den andra (jag har sett såna i alla fall och jag tror inte de var hembyggen).
Men de verkar rätt ovanliga (antagligen beroende på att många hellre bygger själv). ELFA verkar hålla på med underhåll på sin sida så det gick inte att leta där...
Men de verkar rätt ovanliga (antagligen beroende på att många hellre bygger själv). ELFA verkar hålla på med underhåll på sin sida så det gick inte att leta där...
Ett kopplingsdäck/experimentplatta borde ha varje linje kopplad till en PC så man kan se och logga vilken spänning och ström som finns och fanns var och när. Det är liksom det som är poängen med labbplattor, att testa och se. Nu kan man bara testa, men inte se. Nånting funkar inte. Kanske en sladd som glappar, kanske jag tänkt logiskt fel. Ingen kan veta, ingen kan veta.
En fysisk elektronisk debugger som hanterar det där med sladdar och föremål med utsträckning i rymden, inte bara den esoteriska skolbokslogiken.
En fysisk elektronisk debugger som hanterar det där med sladdar och föremål med utsträckning i rymden, inte bara den esoteriska skolbokslogiken.
Multimeter -> testsladd med klämma -> en stump skalad kopplingssladd.
Har alltid fungerat utmärkt och det är lätt att flytta runt mätpunkten.
> En fysisk elektronisk debugger som hanterar det där med sladdar och föremål med utsträckning i rymden...
OK, jag har inte en aning om vad det där ska betyda. Kanske något slags signalväxel, tja det
kan du ju bygga en själv med ett gäng reläer.
Har alltid fungerat utmärkt och det är lätt att flytta runt mätpunkten.
> En fysisk elektronisk debugger som hanterar det där med sladdar och föremål med utsträckning i rymden...
OK, jag har inte en aning om vad det där ska betyda. Kanske något slags signalväxel, tja det
kan du ju bygga en själv med ett gäng reläer.
till exempel 40-222-66 är bra till kopplingsdäck och stiftlister
Om man inte orkar fixa en sladd med fastlödd stift för att kunna mäta/experimentera är man nog inte lämpad som utvecklare. Att utveckla är per definition att skapa/förbättra det som inte redan finns... 
Edit: Lasp: matning för kopplingsdäck finns redan och har funnits länge... Kolla hos Swech, tror han har?
Edit: Lasp: matning för kopplingsdäck finns redan och har funnits länge... Kolla hos Swech, tror han har?
Jag brukar löda på en sladd på en krokodilklämma eller en banankontakt hylsa. Sedan använder jag den på proben.
Bananhylsa med polsko är ett bra "interface" mellan de tunna stela trådar som passar i kopplingsdäck och 4mm-banankablarna till multumetern.
Länkar till en forumits säljsida:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... ath=45_183
Fixa någon grej av plast eller annat isolerande material där du kan skruva fast en rad sådana ihop med kopplingsdäcket, så har du färdiga "adaptrar".
Men annars är det vanliga väl att man ansluter multimeterns minuspol i samma anslutning som signaljorden på strömförsörjningen på något sätt (krokodil eller banananslutning) och sedan "petar" man på det man vill mäta med multimeterns pluspol?
Enklast som inte kräver att du handlar mer grejer, ifall du redan har krokodilklämmor, är väl att "mellanlanda" i en ledig yta på kopplingsdäcket för att "översätta" mellan krokodilklämma och kopplingstråd.
Annars kan du förstås också ansluta krokodilklämman i ena änden av en kopplingstråd och sticka ned andra änden i kopplingsdäcket, och bara helt enkelt se till att krokodilklämman inte kommer åt något oönskat.
Tänk på att ifall du har ett ESD-skyddat underlag så leder det en pytteliten mängd ström och därmed kan det ge fel resultat vid mätningar på högohmiga kretsar.
Länkar till en forumits säljsida:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... ath=45_183
Fixa någon grej av plast eller annat isolerande material där du kan skruva fast en rad sådana ihop med kopplingsdäcket, så har du färdiga "adaptrar".
Men annars är det vanliga väl att man ansluter multimeterns minuspol i samma anslutning som signaljorden på strömförsörjningen på något sätt (krokodil eller banananslutning) och sedan "petar" man på det man vill mäta med multimeterns pluspol?
Enklast som inte kräver att du handlar mer grejer, ifall du redan har krokodilklämmor, är väl att "mellanlanda" i en ledig yta på kopplingsdäcket för att "översätta" mellan krokodilklämma och kopplingstråd.
Annars kan du förstås också ansluta krokodilklämman i ena änden av en kopplingstråd och sticka ned andra änden i kopplingsdäcket, och bara helt enkelt se till att krokodilklämman inte kommer åt något oönskat.
Tänk på att ifall du har ett ESD-skyddat underlag så leder det en pytteliten mängd ström och därmed kan det ge fel resultat vid mätningar på högohmiga kretsar.
Inte riktigt vad du frågade efter, men om vill mäta direkt
på komponenter och kan tänka dig att ha kvar krokodilklämmorna
så finns
http://www.electrokit.com/testsladdar-h ... 5-st.48043.
Passar även på ic-kretsar. (Kan vara lite pilliga att få dit.)
på komponenter och kan tänka dig att ha kvar krokodilklämmorna
så finns
http://www.electrokit.com/testsladdar-h ... 5-st.48043.
Passar även på ic-kretsar. (Kan vara lite pilliga att få dit.)
Jag kör med ca 4cm avklippt komponentben fastlödda på en kabel med banankontakter.
Detta alldeles utmärkt.
Detta alldeles utmärkt.
Jag har typ tja, 20 par sladdar (en röd och en svart) med banan i ena ändan och guldpläterat stift i andra, vet inte om dom är hemgjorda eller "fabriksgjorda" iofs, men dom kommer från nån fyndlåda för länge sedan iaf 
- Synesthesia
Typ som 48-427-04 med banankontakter på kopplingsdäcket kanske?