Hur fäster jag en multimeter i ett kopplingsdäck?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lotsare

Hur fäster jag en multimeter i ett kopplingsdäck?

Inlägg av Lotsare »

Teorin om elektronik är trivial. Det svåra är att rent fysiskt få saker att vara på rätt plats i rummet.

Existerar det i universum något slags tyg som gör att man kan fästa en multimeter vid en punkt i en kopplingsplatta? Pinnsonder och krokodilklämmor är ju värdelösa som tredje hand. Måste jag klippa av en sladd och löda fast en pinne själv, eller har någon annan medlem i mänskligheten redan tänkt på det? Om det inte redan existerar ett interface mellan kontaktdonsuttaget på en multimeter och en pinne som passar på ett kopplingsdäck, så kommer jag att patentera det. Utan fysisk möjlighet att mäta någonting, så går det inte att förstå någonting om elektronik.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Hur fäster jag en multimeter i ett kopplingsdäck?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra inlägg! Passa på att uppfinna bra matning också!
För övrigt vill jag påminna om att kontrollera alla kopplingskablar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

stiftlist och testpinnar med gripklor är väl en bra ide, annars kan du ju tillverka något, till exempel en kabel med en hylsa i ändan.
Det finns också kopplingsdäck med 4mm bananhylsor på.
Lotsare

Inlägg av Lotsare »

En krokodilklämma är så otymplig relativt en stiflist att den gör skäl för sitt namn!

"Testklämma" kan vara något, en tunn lasso-ögla som kan sno om en liten pinne. Men tyvärr verkar det i universium inte existera sådana som är direkt anslutningsbara till en multimeter. Så fram med avbitartången och lödkolven för att uppfinna hjulet för den miljonte gången!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det finns mätsladdar med banankontakt i ena änden och ett stift (som passar i kopplingsdäck) i den andra (jag har sett såna i alla fall och jag tror inte de var hembyggen).

Men de verkar rätt ovanliga (antagligen beroende på att många hellre bygger själv). ELFA verkar hålla på med underhåll på sin sida så det gick inte att leta där...
Lotsare

Inlägg av Lotsare »

Ett kopplingsdäck/experimentplatta borde ha varje linje kopplad till en PC så man kan se och logga vilken spänning och ström som finns och fanns var och när. Det är liksom det som är poängen med labbplattor, att testa och se. Nu kan man bara testa, men inte se. Nånting funkar inte. Kanske en sladd som glappar, kanske jag tänkt logiskt fel. Ingen kan veta, ingen kan veta.

En fysisk elektronisk debugger som hanterar det där med sladdar och föremål med utsträckning i rymden, inte bara den esoteriska skolbokslogiken.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Multimeter -> testsladd med klämma -> en stump skalad kopplingssladd.
Har alltid fungerat utmärkt och det är lätt att flytta runt mätpunkten.

> En fysisk elektronisk debugger som hanterar det där med sladdar och föremål med utsträckning i rymden...

OK, jag har inte en aning om vad det där ska betyda. Kanske något slags signalväxel, tja det
kan du ju bygga en själv med ett gäng reläer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

till exempel 40-222-66 är bra till kopplingsdäck och stiftlister
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om man inte orkar fixa en sladd med fastlödd stift för att kunna mäta/experimentera är man nog inte lämpad som utvecklare. Att utveckla är per definition att skapa/förbättra det som inte redan finns... :mrgreen:

Edit: Lasp: matning för kopplingsdäck finns redan och har funnits länge... Kolla hos Swech, tror han har?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag brukar löda på en sladd på en krokodilklämma eller en banankontakt hylsa. Sedan använder jag den på proben.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bananhylsa med polsko är ett bra "interface" mellan de tunna stela trådar som passar i kopplingsdäck och 4mm-banankablarna till multumetern.

Länkar till en forumits säljsida:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... ath=45_183

Fixa någon grej av plast eller annat isolerande material där du kan skruva fast en rad sådana ihop med kopplingsdäcket, så har du färdiga "adaptrar".

Men annars är det vanliga väl att man ansluter multimeterns minuspol i samma anslutning som signaljorden på strömförsörjningen på något sätt (krokodil eller banananslutning) och sedan "petar" man på det man vill mäta med multimeterns pluspol?

Enklast som inte kräver att du handlar mer grejer, ifall du redan har krokodilklämmor, är väl att "mellanlanda" i en ledig yta på kopplingsdäcket för att "översätta" mellan krokodilklämma och kopplingstråd.

Annars kan du förstås också ansluta krokodilklämman i ena änden av en kopplingstråd och sticka ned andra änden i kopplingsdäcket, och bara helt enkelt se till att krokodilklämman inte kommer åt något oönskat.

Tänk på att ifall du har ett ESD-skyddat underlag så leder det en pytteliten mängd ström och därmed kan det ge fel resultat vid mätningar på högohmiga kretsar.
BJ

Inlägg av BJ »

Inte riktigt vad du frågade efter, men om vill mäta direkt
på komponenter och kan tänka dig att ha kvar krokodilklämmorna
så finns
http://www.electrokit.com/testsladdar-h ... 5-st.48043.

Passar även på ic-kretsar. (Kan vara lite pilliga att få dit.)
RADIOT

Inlägg av RADIOT »

Jag kör med ca 4cm avklippt komponentben fastlödda på en kabel med banankontakter.
Detta alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har typ tja, 20 par sladdar (en röd och en svart) med banan i ena ändan och guldpläterat stift i andra, vet inte om dom är hemgjorda eller "fabriksgjorda" iofs, men dom kommer från nån fyndlåda för länge sedan iaf :)
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Typ som 48-427-04 med banankontakter på kopplingsdäcket kanske?
Skriv svar