Löda vs sockerbit
Löda vs sockerbit
Hej,
Jag håller på att byta kontakterna till injektorerna i min bil.
Vad igentligen fördelen med att löda över en sockerbit?
Det är ganska jobbigt att löda då det är lite besvärlig arbetsställning.
Sockerbit hade varit mycket enklare.
Är ledningsförmågen på något sätt sämre med sockerbit?
Håller det sämre?
Jag håller på att byta kontakterna till injektorerna i min bil.
Vad igentligen fördelen med att löda över en sockerbit?
Det är ganska jobbigt att löda då det är lite besvärlig arbetsställning.
Sockerbit hade varit mycket enklare.
Är ledningsförmågen på något sätt sämre med sockerbit?
Håller det sämre?
Re: Löda vs sockerbit
Ja, dels oxiderar det i sockerbitar, dels så kan dom skaka sönder.
Jag hade i första hand valt att krimpa på kabelskor (INTE att blanda ihop med vanliga klämkabelskor), och i andra hand löda.
Sockerbitar eller ännu hemskare, strömtjuvar hade jag INTE övervägt
Jag hade i första hand valt att krimpa på kabelskor (INTE att blanda ihop med vanliga klämkabelskor), och i andra hand löda.
Sockerbitar eller ännu hemskare, strömtjuvar hade jag INTE övervägt
- prototypen
Lödning ger en helt stel bit och det finns risk att tråden leas av där lödningen slutar. Lödningen har dessutom en begränsad hållbarhet (bäst före datum).
Sockerbiten är "tung" och vill också lea av kabeln, oxidation skulle jag inte vara orolig för uppe på motorn, varmt och skönt, däremot att skarva bak vid kuldraget.
Crimphylsor klämda med ett riktigt verktyg är en lätt skarv och ger stöd även på isoleringen så böjradien blir större.
"Strömtjuven" är ju bara vanlig slitskontaktering så varför den skulle vara så dålig? Den ger också stöd för isoleringen. Men den är tyngre än en crimp. Och ser för jäklig ut. Men är effektiv när man ska grena av ett befintligt kablage (sätta extraljus på bilen)
Protte
Sockerbiten är "tung" och vill också lea av kabeln, oxidation skulle jag inte vara orolig för uppe på motorn, varmt och skönt, däremot att skarva bak vid kuldraget.
Crimphylsor klämda med ett riktigt verktyg är en lätt skarv och ger stöd även på isoleringen så böjradien blir större.
"Strömtjuven" är ju bara vanlig slitskontaktering så varför den skulle vara så dålig? Den ger också stöd för isoleringen. Men den är tyngre än en crimp. Och ser för jäklig ut. Men är effektiv när man ska grena av ett befintligt kablage (sätta extraljus på bilen)
Protte
-
limpan4all
En lödning i en vibrerande miljö måste göras vibrationstålig. Det gör man genom att lägga på tre lager med krympslang av minskande längd, där den kortaste (som gärna har smältande insida sitter över det lödda stället + över området där kapillärkrafterna har sugit upp tenn + 10mm. Sedan är de ytterligare lagren minst 10mm längre för varje lager.
Detta är grundkurs 1A för att få kabellödningar att hålla.
Detta är grundkurs 1A för att få kabellödningar att hålla.
Nu är jag inte utbildad, men har ändå lödit och skarvat en del kabel på bilar. Jag brukar ha smältlim i första krympslangen, sen dra minst en till över denna sen, det håller.
Sockerbitar håller inte, antingen oxiderar de eller så skakar de lös.
klämkabelskor håller, en stund, inget permanent. även de som har krympslang över sig. värst är det på lastmaskiner och traktorer, där skakar allt sönder tillslut.
Sockerbitar håller inte, antingen oxiderar de eller så skakar de lös.
klämkabelskor håller, en stund, inget permanent. även de som har krympslang över sig. värst är det på lastmaskiner och traktorer, där skakar allt sönder tillslut.
Kör på dessa de kommer fungera bra http://www.clasohlson.com/se/Fuktt%C3%A ... r151235010
Se till att bunta fast dom i nått också.. Oftast så går ju kablarna i nån typ av kanal till spridarna..
Se till att bunta fast dom i nått också.. Oftast så går ju kablarna i nån typ av kanal till spridarna..
Reservation för att det vibrerar värre vid motorer än på andra ställen i fordon, men om man inte har crimptång & co så kan man ta bort isoleringsbiten på vanliga kabelskor, klämma dem med någon slags vanlig tång och sedan löda där ledningen är klämd på kabelskon.Glenn skrev:Jag hade i första hand valt att krimpa på kabelskor (INTE att blanda ihop med vanliga klämkabelskor), och i andra hand löda.
Vad gäller att få lödningar att hålla så antar jag att det blir lite bättre om tennet flyter ända in under ledarens isolering så att isoleringen i sig blir ett böjskydd.
Jag har sett otroligt mycket problem orsakade av just "strömtjuvar", dels så kapar den ofta av ett gäng kardeler när den monteras, dels böärjar det oxidera i dom och orsakar problem. ..Har till och med fått problem med detta när folk jackat in sej under instrumentpanelen på bilar med strömtjuvar, och det är väl nästan den snälalste platsen på en bil.prototypen skrev: "Strömtjuven" är ju bara vanlig slitskontaktering så varför den skulle vara så dålig? Den ger också stöd för isoleringen. Men den är tyngre än en crimp. Och ser för jäklig ut. Men är effektiv när man ska grena av ett befintligt kablage (sätta extraljus på bilen)
Protte
Sockerbitar har jag också sett mycket problem med, men visst, det är ju oftast på andra ställen än just PÅ motorn.
Så brukade jag faktiskt göra förr innan jag hade riktig tång, för att klämma vanliga kabelskor är ingen hit.MiaM skrev: Reservation för att det vibrerar värre vid motorer än på andra ställen i fordon, men om man inte har crimptång & co så kan man ta bort isoleringsbiten på vanliga kabelskor, klämma dem med någon slags vanlig tång och sedan löda där ledningen är klämd på kabelskon.
Mja, tyvärr brukar det bli dumt om en för lång bit är hård dock, beror ju på hur det är monterat dock.Vad gäller att få lödningar att hålla så antar jag att det blir lite bättre om tennet flyter ända in under ledarens isolering så att isoleringen i sig blir ett böjskydd.