Gissa datorn! (80-tals nörd-varning)
Re: Gissa datorn! (80-tals nörd-varning)
Jag blev svensk mästare på Basic i Microbee-datorn (Australiensk)
Okej! Kul
Fanns det några Microbee i Sverige? Verkar varit en trevlig dator!

Jodå, Vi hade t.o.m. egen klubbtidning.
Köpte min via Hifi-klubben i LUND.
Köpte min via Hifi-klubben i LUND.
Företaget jag jobbade på under mitten av 80-talet sålde microbee i sverige, så det fanns sådana. En hel del skolor köpte klassuppsättningar av dem.
-
Vi hade en microbee när jag var liten, eller kanske två till och med. Undrar om de finns kvar...
Som denna?

Innanmätet?

(från denna sajt: update #3, the chook is silenced or the compact flash works)
Gillar denna kommentar: "It even boots faster than my 2G HP pavillion laptop."
"What a hoot. Turned on my microbee after leaving it parked in the shed for the last 18 odd years and it worked."

Innanmätet?

(från denna sajt: update #3, the chook is silenced or the compact flash works)
Gillar denna kommentar: "It even boots faster than my 2G HP pavillion laptop."

"What a hoot. Turned on my microbee after leaving it parked in the shed for the last 18 odd years and it worked."
Här är ytterligare nån underlig variant av Sharp! Lite annorlunda med kassetten på kant! Den här är det inte jag minns, men tyckte det var kul och visa den!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Efter att ha snurrat några varv på Internet så misstänker jag att det måste ha varit en specialbeställd ABC 802 med annat skal eller eftermonterad i en konsol.
"Lite enkla BASIC-program funkade, jag lyckades till och med ladda in nåt program från min LASER 200! "
Är programmen på LAZER 200 kompatibla med ABC 802?
"Lite enkla BASIC-program funkade, jag lyckades till och med ladda in nåt program från min LASER 200! "
Är programmen på LAZER 200 kompatibla med ABC 802?
Att den hade kompabilitet i linjekodningen till bandformatet och byteformatet samt att det förutom att kunna visa koden dessutom fungerade borde begränsa antalet möjliga maskiner kraftigt.
Trevlig blogg, men tråkigt att man måste registrera sig för att kunna kommentera (om man ens kan registrera sig). Otur för den som driver bloggen eftersom jag hade tänkt kommentera att CF har ett 8-bit-läge (som ATA-diskar inte har) så att man faktiskt kan nyttja hela utrymmet även om man bara har en 8-bitarsbuss...blueint skrev:(från denna sajt: update #3, the chook is silenced or the compact flash works)