vem hjäper mig med ett problem angående värmekabel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kopplingsfreak

vem hjäper mig med ett problem angående värmekabel?

Inlägg av Kopplingsfreak »

förlagd i pemslang i sjö för att hålla igång vattnet till pumpen
Användarvisningsbild
Icecap

Re: vem hjäper mig med ett problem angående värmekabel?

Inlägg av Icecap »

Är det inte standard att man beskriver problemet?
Kopplingsfreak

jo visst sjutton är det det....skulle bara se om det var nån där....... men nu vart de mat plötsligt.... återkommer...
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Beroende på längden kan el-trace bli en ganska dyr lösning med tiden. Har du testat att isolera rejält istället?
Kopplingsfreak

läget är:
vi är 2 kusiner som har varsin slang uti sjön.
JAG har en självbegränsande nexans US 12 HF som är 40 meter.
enl spec ska den förbruka 10w/meter vid +5grader
Ifjol förbrukade den 1600w vid-25grader
(inför denna vinter har jag isolerad den med skumplast isolering a la biltema, men har ej mätat förbrukningen än(slöhet)...men ska göra det i dagarna, förhoppningsvis ska den förbruka mindre nu).
.

KUSINEN har en självbegränsande Kima K2 som är 35 meter.
enl spec 11 W/m vid + 5°C.
Nu till problemet. Han han fått en ispropp och när vi mätar förbrukningen idag så hamnar vi på 108watt vid -13grader. proppen slog till vi -29grader i samband med en hastigt väderomslag temphöjning till -15 på 6 timmar.

jag väntade att han hade en förbrukning om ca 1000w vid mätningen,men det här är ju väldigt lite ......vad kan skillnaden bero på???

MIN (JAG) höga förbrukning beror enl de vise (leverantören)på att kabeln hittar aldrig någon temp som säger att nu ska vi bromsa, utan den matar på hela tiden.....
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Din kabel drar 1000 W för den är dåligt isolerad, som att ställa kupévärmaren på verandan.
Sedan "hittar" inte kabeln temperatur utan varje del innehåller något som ökar resistansen vid högre temperatur.

Din kusins kabel är nog paj.

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, såna där kabel har ingen termostat i sig utan den består av ett PTC-material, d.v.s. resistansen hos materialet ökar när temperaturen ökar (så den blir "självdämpande").

Om man har en värmekabel ligger i en ledning man tar vatten i så kommer ju dessutom vattenflödet att "ta med sig" mycket av värmen. Vattnet från sjön är ju antagligen runt +4 grader.

Frågan är om det i ett sånt läge inte är bättre att ha värmekabeln mellan slangen och isoleringen istället för i slangen? Syftet med värmekabeln är väl att hindra "kylan i luften" att ta sig in till vattnet inuti slangen, inte att värma vattnet i slangen. Fast då måste man nog ha en länge kabel så man kan linda den i spiral runt slangen kanske.

Det kanske funkar att linda aluminiumfolie utanpå slang+värmekabel för att sprida värmen runt slangen (och sen har man alltså isolering utanpå det), för att slippa linda värmekabeln i spiral runt slangen.
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Som prototypen säger "Din kusins kabel är nog paj".
Många modeller av de här parallellresistiva värmekablarna har slutat att fungera på ganska kort tid p.g.a. att PTC materialet har förstörts just i kontaktpunkten med matar trådarna inne i kabeln.
Olika tillverkare har haft olika lång (el. kort) tid för kabelns självdöd, d.v.s. kvalitetsproblem. De som var tidigt ute har haft mer problem av denna sort.
Kopplingsfreak

ok, tack alla....återkommer med förbrukning på MIN kabel, inom kort.
Kopplingsfreak

...jag har denna vinter satt en timer på v-kabeln så att den går varannan timme,och de har funkat bra
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Sparar du något på det? Har du en självreglerande kabel så kommer den att dra hög effekt när man slår på strömmen för att värma det man tappat under fråntiden. Jo, man sparar lite då medeltemperaturen blir lägre.
En icke självreglerande kommer att spara energi.

I stället för att bränna kWh, gräv ner slangen en aning och isolera på ovansidan så kommer markvärmen att hålla den frostfri.
OBS INTE isolera runt om, bara ovanpå och lägg markskivorna så isoleringen blir 1200 bred.

Protte
void

Inlägg av void »

Käck passus i slutet på databladet på K2:an (http://www.kima.se/website1/1.0.1.0/7/P ... 2%20SV.pdf): -"Lägsta temperatur för spänningssättning av den självbegränsade värmekabeln -15°C"

Får man strömavbrott mitt i smällkalla vintern får man alltså inte slå på strömmen till kabeln för att få bort isproppen :humm: Dessutom skall den inte anslutas om röret är varmare än +5 grader. Känsliga grejor verkar det som.
Kopplingsfreak

japp, kusinen har oxo lyft på ögonbrynen för det och skickat ett mejl till supporten....få se vad de svarar :D
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är ju ganska logiskt att det måste finnas en lägsta temperatur när strömmen överstiger anslutningskabelns kapacitet. Bor man på en plats med lägre temperaturer får man nog välja en grövre och därned dyrare kabel som klarar lägre temperatur.
I värsta fall om kabeln är köpt och nergrävd kan man kanske göra någon nödlösning som begränsar effekten om strömmen kommer tillbaks och det är för kallt.
Borde räcka med termostat, tidrelä och dimmer.
Skriv svar