Female jumper-kablar i serie

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
robertholmberg

Female jumper-kablar i serie

Inlägg av robertholmberg »

Hej,

Jag funderar på om det är någon som känner till om det finns och om det finns vart man ev kan köpa det. Skulle behöva ha en kabel som ser ut på liknande vis som dessa jumperkablar man kan ha till breadboard. Men man ska ha dem seriekopplade som följer:

Female-----kabel-----female-----kabel-----female---osv

Sedan kan jag kapa dem i den längd jag behöver.

Hålet för honan ska vara så jag kan stoppa in en LED och sedan sitta så inga jättehål på femalehålet.

/Robert
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: Female jumper-kablar i serie

Inlägg av Purre »

Typ sådan här? Tänkte då med hona i båda ändar vilket det dock inte är på denna modell

http://www.sweetpeas.se/product.php?id_product=47
robertholmberg

Hej,

Nej sådana har jag en massa av. Men vad jag tänker på är likadana men där ena slutet är ska nästa fortsätta. Så i varje hona ska det finnas 2 kablar, en som kom från föregående hona och en som går till nästkommande.

/Robert
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Som en LED slinga från typ Clas Ohlson? Idén är liknande denna?
http://www.clasohlson.com/se/Utbyggbar- ... ED/36-5016

Bild

Aldrig sett sådan, går väl att tillverka själv i värsta fall?
robertholmberg

Japp, exakt som den principen, men då gärna att man kan trycka dit sina egna LED.

/Edit tankevurpa på morgonen.

Nej faktiskt inte heller en sådan, där är alla dioder seriekopplade, eller ja ev om det är vart tredje eller så. Men det jag söker är alltså bara att den honan som ska ha antingen anoden eller katoden från LED ska kopplas in i.

Det jag önskar är alltså låt oss ta ett exempel:

X---X---X---X
! ! ! !
X---X---X---X
! ! ! !
X---X---X---X
! ! ! !
X---X---X---X

Alla (!) ska vara kopplade till katoderna på dioderna och alla (-) ska vara kopplade till anoderna. Men istället för att löda en kabel så tänkte jag se om det finns en sådan kabel att bara koppla in på dioderna för att få alla på den raden i samma lina. Samt alla som är i samma kolumn på samma kabel.

/Robert
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Enklare.. Vill du styra alla dioderna samtidigt eller var och en för sig?

Var och en för sig så bör du kanske titta på WS2812, de går att styra varje färg precis var för sig men de är ytmonterade så det fungerar inte riktigt med plug&play med jumper kontakter.. Men det går förstås på annat sätt, det går ju att lösa.

Om du vill att alla ska vara på samtidigt så blir det väl en blandning av parallell och seriell koppling för att dra så lite ström som möjligt samtidigt som du får ut mest effekt.

Förstår inte riktigt ditt exempel, prova att lägga densamma i [ code ] [ /code ] taggar istället.
robertholmberg

Hej,

Vad jag vill göra är vad som kallas multiplexing. Kom bara inte på vad det kallades innan.

Det jag skrev var ingen kodning så därför hade jag inga taggar på det. Men mestadels söker jag bara en enkel lösning så jag ska slippa löda en massa kablar till lysdioderna utan istället bara kunna koppla på alla låt säga anoder på hela kolumnen så de blir parallellkopplade. sedan alla katoder ska ligga parallellkopplade på rad.

Så det jag vill ha är den kabeln som jag då bara ska kunna sticka på dioden så är det kontakt.

/Robert
Skriv svar