Elradiator med trasigt motstånd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fredrikt

Elradiator med trasigt motstånd

Inlägg av fredrikt »

Hej!
Läst länge på detta forum och lärt mig både det ena och det andra, ni är många med extrema kunskaper och goda förklaringar. Mitt problem är troligen ganska enkelt för många av er men jag vill dubbelkolla innan jag gör något jag inte är 200 procent säker på när det gäller el.

Mitt element är en Nobö c4n-124 alltså 400 v 1250w. Det har inte varit ok senaste tiden och nu har haft kallt i sovrummet tillräckligt länge.

Tagit isär och kan konstatera att ett motstånd på 12,6 kohm är trasigt samt att termostater fungerar(testad på annat element, motståndet har även mätts mott ett fungerande).

Tänkte först bara köpa kretskortet men jag har letat hos återförsäljare, grossist och noname butiker. Kondning, diod, bimetallsäkring(antar jag), tempsensor, brytare, värmeelement 125 ohm, tyristor(relä) och gren till termostat.

Förutsättningar i övrigt är mjukelstyrning med kontaktorer. Matningen är 400 volt på två tåtar vilket ger att det endast är faser till elementet.

Min tanke!
Koppla från brytaren till värmeelementet direkt utan att passera något annat än bimetallsäkring, vilket torde gå eftersom matning endast finns när kontaktorerna på centralstyrningen är till. Termostater är överflödig och jag skriver tydligt på elementets baksida att det är buskopplat och ett litet kopplingsschema.

Är det möjligt, och vilka risker ser ni?
Tänker jag rätt?
Mycket tacksamma hälsningar för ett mycket bra forum!
Fredrik
Användarvisningsbild
el34

Re: Elradiator med trasigt motstånd

Inlägg av el34 »

Kopplar du bort all tempraturstyrning så blir det ju full effekt på elementet konstant. Tror inte att det är en bra idé. Köp ett nytt motstånd för en tia och byt ut det trasiga. skruva upp regulatorn så har du ett varmt fungerande element.
fredrikt

Inlägg av fredrikt »

Tack för ditt svar. Jag kanske inte var tydlig det finns ingen spänning till elementet när centralstyrningen inte aktiverar elementet. Dvs termostater sitter centralt alla elementens termostater ska vara Max uppskruvade så att de maxar när centralen aktiverar dom.
Så tempen blir inte Max om inte centralstyrningen aktiverar alltså.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Frågan är väl om centralstyrningen är att betrakta som en tillräckligt säker styrning? Förvisso ska överhettningsskyddet inte fallera, men säkerheten baseras väl ändå på kombinationen av sannolikheten att termostaten fallerar (åt "fel" håll) och att överhettningsskyddet fallerar (såklart också åt "fel" håll).
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Överhettningsskyddet är en separat arbetande funktion i elementet, så den påverkas inte av vad som händer i den vanliga ställbara bimettalltermostaten men dessa båda funktioner kan vara sammanbyggda till en enhet.
Accelerationsmotståndet som är trasigt borde du inte ha upptäckt, därför att på det sätt som du använder elementet (inställt på max temp) så fyller det ingen funktion, elementet borde fungera lika bra utan det, så du har ett annat fel. Det är inte så att övertempen har löst ut ?
Motståndets funktion är att minska temperaturskillnaden mellan till- och frånslagstemperaturen på termostaten som du inte använder på elementet.
fredrikt

Inlägg av fredrikt »

Då kan jag sluta kretsen med en tråd så kretsen blir hel. Om detta motstånd inte används?
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

fredrikt "Då kan jag sluta kretsen med en tråd så kretsen blir hel. Om detta motstånd inte används?"

Nej nej nej ! Motståndet skall bara värma bimetallen i termostaten, byter du ut det trasiga motståndet med en tråd får du en 5-stjärnig kortslutning. Det enda som händer när motståndet saknas är att temperaturskillnaden mellan frånslag- och tillslag ökar men nu står termostaten på max och slår "aldrig" ifrån.

Att värmelementet inte blir varmt beror på något annat som inte fungerar
bearing

Inlägg av bearing »

Min pappa har haft ett trasigt element länge. Oljefyllt 400V enfas med elektronisk reglering, som köptes på rea på Jula för några år sedan.

Felsökte elementet häromveckan och hittade ett trasigt effektmotstånd (avbrott). Analys av kretsen visade att resistorn användes för att få ner likriktad 400V till typ 10VDC (shuntreglering), som matade en IC (temperaturregleringskretsen). Resistansen var 27k, gissar jag (ringarna hade bytt färger av värmen). Bytte ut motståndet till 2st 56k effektmotstånd i parallell. Funkade bra, elementet är helt igen, så jag antar att min gissning av resistansen var rätt.

Kan det vara så att ditt trasiga motstånd har samma funktion?

Hur som helst borde du väl kunna laga elementet genom att helt enkelt ersätta komponenten med en kraftigare variant?
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Oj då ! Jag tänkte på bimetalltermostat och svarade med detta i tankarna men du har kanske en elektronisk styrning och då är bearing's inlägg klart mycket mer korrekt än mitt. (jag ber om ursäkt för mitt sidospår)
Visserligen kan du göra en "bypassoperation" som du säger, men se då till att övertemperaturskyddet INTE tas ur tjänst. Men kan du reparera kortet med att byta det trasiga motståndet så är det att föredra, även om det "inte" används just nu, men kommer att reglera på inställd maxtemp (25-30°) om den centrala styrningen skulle få hicka.

Edit: ändrat i texten
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bittämjaren skrev:Överhettningsskyddet är en separat arbetande funktion i elementet, så den påverkas inte av vad som händer i den vanliga ställbara bimettalltermostaten men dessa båda funktioner kan vara sammanbyggda till en enhet.
Visst, men överhettningsskyddet kanske inte är bra nog att ensamt skydda mot överhettning, utan det är kanske bara tillräckligt bra tillsammans med termostaten?

(Om vi leker med tanken på en påhittad sannolikhet om 1% för att termostaten pajar och 1% för att överhettningsskyddet pajar (båda åt det 'farliga' hållet) så är ju sannolikheten för knas 1% om man bara har överhettningsskydet, men 0,01% om man har både överhettningsskydd och termostat samtidigt).
Skriv svar