Aluminium-smältar-ugn

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Aluminium-smältar-ugn

Inlägg av YD1150 »

J10: Har du problem med löseggsbildning på svarvstålet så köp ett snabbstål och slipa själv.
En av vinklarna (kommer inte ihåg exakt vad de kallas just nu :) ) på svarvstålet
ska vara typ 35 grader när du svarvar i aluminium annars
får du just det problemet du beskriver att det byggs upp en lösegg
som lossnar och trycks in i arbetsstycket och då bli ytan "mindre vacker".
Skärvinklarna gör stor skillnad!
J10

Inlägg av J10 »

YD1150: Precis så. Jag har några Tizit-skär tror jag det heter som är mycket branta. Har bara inte byggt någon hållare åt dom.
Iaf 80% av tiden skär det ju jättefint med dom vanliga. Bara extremfall det är drygt.
Har ett tjockt köpes-alu-rör som var minst lika hopplöst att svarva som den hemma-gjutna. Det är hittils bara en av mina egna bitar som varit så hopplös än.

MarcusUmeå: Dyk upp. Pga sjukdom och/eller andra förhinder är det inte säkert att det blir något ångmaskinsrace imorgon dock. Men någon annan slags aktivitet ska väl finnas.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Jag tog mig tyvärr inte dit idag. Nästa tisdag hoppas jag det funkar bättre.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

blueint skrev:På vilket sätt är hårddisk chassin kalas för svarv- och fräsning?
Innehåller inte de nån legering mellan magnesium och aluminium? Typ 30% magnesium och 70% aluminium?
Annars så kan man ta kåpan till motorsåg och slänga i. Den innehåller till största delen magnesium, iaf vad ryktet säger, har inte mätt, men spånen brinner bra! :)

Till trådskaparen: Festligt bygge! Induktionsugn? Vore inte det nått? Då hamnar ju all inducerad värme precis där den ska, det blir lätt att reglrea etc etc. Med en degel av stål borde väl det fungera utmärkt?
J10

Inlägg av J10 »

MarcusUmeå: det blev lite gjutning men ingen direkt övrig aktivitet. Nästa gång hoppas vi att alla är friska nog.

Gizmo: Induktion har jag påbörjat bygge av men körde sönder en gatedrivare vid testkörning och har inte orkat byta den. Lyckades iaf få stigtider på kortare än skopet klarade att visa så jag är nöjd. :)
Bara tid/plats/engagemang som krävs nu. Men nuvarande ugn har jag fått såpass tillförlitligt nu att den tid det tar att värma är ju den tid det tar att göra gjutform och rigga sand osv. Oftast hinner ugnen före och får stå och vänta medan jag täljer för fulla muggar.
Ska lägga upp bilder på gårdagens lost-foam-resultat ikväll. Ett av dom bättre hittils om man räknar att jag helt försummade vikten av att ha risers.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Jahapp, nu när man väl tog sig dit så var inte J10 där. :P
Men men, det fanns ju andra skojiga personer att prata med. Och nu har jag sett aluminiumvulkaner (på film) också. Och tvättmaskiner med både stenar, släggor samt brinnande diesel i. Dessutom verkande KNG finnas med lite överallt, helst med en öl i en hand och en brännare i andra handen... :bravo:

Jag kommer dit en annan dag. Då tar jag med mig något som jag hittade på jobbet i somras: en violet wand från tidigt 1900-tal. :vissla:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Verkar kul detta, så jag har säkrat upp en i det närmaste outsinlig källa till hårddisk chassin.
Sen så hittade jag 47kg mässing i skrotbingen på jobbet att göra något kul med.
Nu måste jag nog ta och bygga mig en ugn...
J10

Inlägg av J10 »

Nu har det hänt grejer vet ni.
Internet + 3d-skrivare + flytande aluminium resulterade i denna vackra skapelse.
DSC_2542.JPG
DSC_2543.JPG
DSC_2545.JPG
DSC_2547.JPG
Det är en del porer då det inte var den renaste smältan jag haft.
Lite sträckmärken i svanken då det nog var lite för varmt när vi hällde så det krympte när det svalnade.
100% hårddisk-chassin.
Men man kan ju se 3d-skrivar-lagren och på höften har det varit "risers" för att den inte skulle sjunka ihop under utskriften så där är det knivat och sandpapprat för att få finare yta.

Ladda ner http://www.thingiverse.com/thing:97177 och skriva ut sen gjuta gips runtom och smälta ur plasten och värma formen för att minska risken för sprängning. Tyvärr sprack gipset lite under uppvärmningen så man kan se några kanter här och var men det är inga stora defekter. När man hällt upp och den kallnat lite så är gipset poröst och lätt att smula sönder med handen så det är inga problem alls att få bort allt.
Intensiv lukt av prutt blir det också av någon anledning. Mycket mer än om man bara häller i en järn-cylinder-form.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Prutt låter som om det finns lite svavel i gipset?
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Ni som smälter disk chassin, skruvar ni bort "allt" som går att skruva bort på dem innan ni slänger dem i degeln?
Skapligt drygt att stå och skruva alla skruvar...
J10

Inlägg av J10 »

Det luktar nästan alltid lite prutt om tackorna när man tar dom ur formen. Ibland mer och ibland mindre men gipsgjutningen var något extra.

Jag brukar skruva lös så gott det går. Med skruvdragare och en bunt likadana diskar går det ganska fort.
Annars hamnar lager och skruvar på botten av grytan och kan pillas ut eller fiskas upp sen. Typ bara koppar och mässing som löser upp sig.

Känner jag mig riktigt snål och sneaky så smälter jag motorer och läsarmar i en separat smälta med annat okänt eller dåligt gjutmaterial.
Man kan ju alltid formgjuta saker med det, saker som inte behöver bearbetas så mycket.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Kommer gjutgodset i kontakt med vatten (OBS! när det har svalnat tillräckligt!!!)
så luktar det också "skunk". Intressant att det är fler som har märkt det :wink:
Alltid undrat vad det är för gas som avges, svavelväte ?

Vad var "stinkbomber" gjorda av, den sorten som förr kunde köpas på marknader?

Snarlik lukt har jag känt då man råkat paja ett radiorör där "getter" materialet
har kommit i kontakt med vatten. Gettret har till uppgift att hålla ett högt vakuum i röret,
absorberar eventuella gasrester i röret. Materialet ligger i en ring med U-form i toppen på röret.
Vid tillverkningen hettas ämnet upp och kondenserar som en svart och blank hinna.
Hinnan blir vit om luft har kommit in i röret.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Jag brukar ta bort icke smältbara delar (stål) och sedan ta bultsaxen och klippa
ner i mindre delar så smälter det lite fortare.
J10

Inlägg av J10 »

Det med vattnet ligger det någonting i. Jag tycker att slagghögen som blir och även tackorna luktar lite när man tar upp/ur dom men det är nog först när jag sköljer eller kyler ner dom sista biten med vatten som lukten verkligen kommer fram.
Jag tog ur damen under kranen tror jag och det kanske var därför det blev så oerhört mycket.

En teori vi haft var att eloxerade bitar luktade mer pga svavelseyra som eventuellt använts vid eloxeringen. Men det är ingen stark koppling direkt nu när jag smält en del saker.

Jag brukar i allmänhet ha skruvat ur alla skruvar som är rimliga att få ur, det som sitter fast eller inte går att få lös får följa med. Enligt folk på Internet så ska ju lite koppar bara göra gott för gjut/bearbetningsbarheten.
Annars är ju typ allt järn eller stål kvar i botten när man hällt upp. Det som går att fiska upp med skeden fiskar jag upp men småkrafset typ skruvar och lager får ligga kvar tills efteråt.
Min degel är lite för liten för att få i en hel hårddisk så jag brukar skruva isär och sen sätta upp dom i skruvstycke och spänna på mitten och ta hammaren och knäcka dom i två. Småbitarna som blir lägger jag i botten och resten får stå rakt i degeln. Inte jätteoptimalt ur värmeledningssynpunkt men oftast har jag inte så brottom heller. När det blivit några cm smälta i botten går det avsevärt snabbare med resten.

Det viktigaste som jag tycker vid demonteringen av aluskrotet är att saker med mycket färg/fett/olja/plast/etiketter tas bort då det är främst det som ger mycket slagg och rök och lukt. Typ skruvar och små lager och motorlindningar som satt fast sjunker bara lugnt till botten och ger varken mycket slagg eller löser upp sig.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Ok visste inte hur mycket slagget påverkar alu men kanske inte så mycket ändå.
När jag körde diskar så rykte det en hel del, då jag kör elugn med hyfsat tätt tak så brann det inte utan det mer bara förkolnades och lukta illa.

Körde dock en omgång med diskcaddys som sitter på enterprise diskar (HP/Compaq) som är gjorda helt i alu.
Blir helt rena och lätta att skruva av.
Skriv svar