Cigarettuttag 12V bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
madfred

Cigarettuttag 12V bil

Inlägg av madfred »

Hej
Har en Ford Mondeo som jag har köpt en adapter till cigaretteuttaget så jag kan ladda min samrtphone. Problemet är att Ford har spänning på cigaretteuttaget hela tiden. Alltså även med tändning avstängd. Om man bara har adaptern sittandes i, alltså inte kabeln och telefonen. Och en diod lyser på adaptern, är det bara dioden som drar ström eller finns det någon risk att batteriet urladdas?
mvh
Fredrik
Miramithe

Re: Cigaretteuttag 12v bil

Inlägg av Miramithe »

ingen risk att du drar ur batteriet, den kommer bara sitta där och vänta på att du kopplar in telefonen och förbruka några få mW.

Men som alltid med allt inkopplat är det bäst att dra ur för att eliminera brandrisken.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

hur kan du garantera att det bara drar några få mW? jag tolkar några få mw till max 10mW?

Räkna på lysdioden, säg 20mA ström genom den, det måste ju lysa ordentligt enligt konstruktören av pluggen, bara där har du 240mW

Sen har du tomgångsströmmen på spänningsregulatorn, kan du säkert slänga på ett par mA till på billigaste regulatorn (LM317? 7805?)

Men visst det kommer inte tömma batteriet de första dagarna i alla fall, men några få mW tror jag inte på...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Var det inte någon här på forumet som skrev om just det, eller så hörde jag det någon annanstans..

Det var i alla fall någon som jobbade på bilverkstad, fick in en bil där batteriet laddades ur när den stod stilla. Efter en del felsökning hittade han mobilladdaren i cigg-uttaget, drog ut den och problemet försvann. :)
Miramithe

Re: Cigaretteuttag 12V bil

Inlägg av Miramithe »

Okej då kanske inte så lite, men den kommer inte dra ur.

För att kolla vad dom drar tog jag en random plugg jag har här mätte upp den 12v 0,012A då blir det 144mW.
Så då säger vi en 150mW ca.
fortfarande inte så mycket att det skulle dra ur batteriet. iaf inte om man använder den någorlunda frekvent.
madfred

Re: Cigaretteuttag 12V bil

Inlägg av madfred »

Oki, nej bilen står avstängd max 2 dygn, så då ska det ju inte vara några problem..
Tackar!
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Cigarettuttag 12V bil

Inlägg av MiaM »

Bäst är väl att skaffa ett extra "cig-uttag" och koppla in så att det bryts när tändningen slås av?
madfred

Inlägg av madfred »

jo det är sant..
svenne1985

Inlägg av svenne1985 »

Vissa bilar har det så att man kan välja om man vill ha spänning hela tiden i cigg uttaget eller inte, brukar vara en extra säkring, kolla i bruksanvisningen.
petercab

Inlägg av petercab »

Vilken bil har det?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Klas-Kenny skrev:Var det inte någon här på forumet som skrev om just det, eller så hörde jag det någon annanstans..

Det var i alla fall någon som jobbade på bilverkstad, fick in en bil där batteriet laddades ur när den stod stilla. Efter en del felsökning hittade han mobilladdaren i cigg-uttaget, drog ut den och problemet försvann. :)
Jag har också läst det, antingen var det här, eller så hänger vi på samma bilforum, elelr så existerar det flera sådana poster :D
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Min V70 har främre uttaget på när tändningen är på men uttaget i lastrummet är på konstant.

Jag har aldrig haft nöjet att öppna säkringshållarna, eller ens byta en säkring under bilens snart fem år, men det borde vara lätt att mha elschemat hitta en säkring dvs matningspunkt som ligger efter tändningslåset.

//P
petercab

Inlägg av petercab »

Jo att det finns bilar som har det kopplat på olik sätt köper jag, jag kan tidsstyra mina 3 uttag som jag vill(Mercedes), men att det skall finnas en säkring soms tyr att det är tändningsström eller konstanström låter för mig otroligt konstig.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Jag skulle inte vara förvånad om det gör så, fast kanske mest av praktiska skäl, och då i funktion som en bygel. Denna kan ju i sin tur styra ett relä som väljer matningen.

Men ca 10mA är vad min lilla plugg drar. Den har stått i någon vecka utan problem. Audin har spänning hela tiden på uttaget.
För säkerhetsskull så bör du nog kolla vad just din plugg drar, det varierar nog kraftigt.

Jag funderar på att peta dit någon annan typ av uttag, cigarett-tändaruttaget är väl inte den bästa och pålitligaste konstruktionen som världen har skådat...
Kanske fastmonterade usb-uttag..., hmm, nej inte fler projekt och inte nu, fast det vore ju bra...
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Finns ju dessa man kan bygga in i bilen och sen ta styrström och en mosfet till att bara starta när det är tändning på, går även att bygga till en timmer så den är aktiv x antal min efter att man slagit av tändning oxå.

Allt är möjligt.

Edit: glömde länken Länken
Skriv svar