Gissa datorn! (80-tals nörd-varning)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Platis

Re: Gissa datorn! (80-tals nörd-varning)

Inlägg av Platis »

Ja sharps maskiner är det närmaste jag också kommer fram till! Passar bra tidsmässigt också! MZ 80C/K 1979, MZ 80A 1982 Frågan är om det kan ha varit nån specialbeställd sådan? Men man tycker att den borde ha funnits på fler skolor, någon borde komma ihåg! Jag är ju inte helt säker på vad den/dom använts till! Kanske var det kontorsmaskiner? Men isåfall underligt med kassett, men vem vet?
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Nerre skrev:Nåt här som ser bekant ut?

http://marcin.juszkiewicz.com.pl/2013/0 ... aven-2013/
Nä, inget!
janno

Inlägg av janno »

Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Det är nog inte den här datorn du letar efter men den kan ju vara intressant ändå. Någon modell såldes med bandspelare.

Bild
Heathkit H89

Företaget sålde bland annat laboratoriebänkar på 60 och 70 talet. EU-100 och EU-101A
Knappas

Inlägg av Knappas »

Kanske en Wang?
Wang2200.jpg
Mvh Knappas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Platis skrev:Jag funderar om det kan ha varit någon special beställning från skolan, måste ha funnits på fler skolor!
Det kanske är något ABC 80 eller 800 bygge?
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

En HP85 kanske? Det är inte ett vanligt kassettdäck där till höger, men ändå:

Bild
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kom att tänka på Compis.. ;)

Men jag föreslår att du ritar en bild från minnet och färglägger. Det borde vara lite lättare att få en uppfattning då. Eller gör en modell i wellpapp med färg och fotografera av.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Nja min minnesbild ser ut ungefär som en Sharp MZ 80A, fast helt i brunt/mörkgrått(?), amberfärgad text och inbyggd basictolk! Känns som dom är väldigt ensamma om layouten, så inte så mycket att välja på! Tvivlar väl lite på mej själv eftersom ingen annan nånsin verkar sett eller hört talas om denna dator! Sen är det ju några år sen och jag kan säkert ha fel om nån detalj, men i stort så tror jag den såg den ut som beskrivit! Tack för alla förslag! :tumupp:
Nån som får en aha upplevelse och minns nåt i stil med detta, väck gärna liv i tråden igen!
Senast redigerad av Platis 22 januari 2014, 17:17:34, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ring upp rektorn från din skola och fråga? ;)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur säker är du på att du lyckades ladda program från din Laser 200?

Det var väl rätt sällsynt att det gick att flytta banden mellan olika datorer? Jag minns att man till och med fick trimma om bandspelaren för att flytta mellan VIC-20 (1,01MHz CPU) och C-64 (0,98MHz CPU) (men båda var kompatibla med PET (1MHz cpu))...

Enligt den här sidan så är Laser 200 en efterföljare till Laser 100. Om den står det att "The ROM was nearly identical to the one of the Tandy Radio-Shack TRS-80 Color Computer, with only minor changes."

Därmed är det halvtroligt att det är en TRS-80-klon.

En googling på trs-80 clone ger som första träff Wikipediasidan med List of TRS-80 clones.

Längst ner hittar man Video Genie som mycket riktigt har bandspelare inbyggd till höger.

Den har visserligen ingen inbyggd skärm, men om burken stod inklämd i ett materialrum så kanske en lös skärm "kändes" som att den var ihopbyggd om den stod ovanpå datorn? Ett bildrör är rejält framtungt och om skärmen inte var gjord av tung metall eller liknande så kunde den nog stå ovanpå en såndär dator även om skärmen stack ut bakom.

Det verkar ju annars ha funnits ett helt gäng modeller i MZ-serien, med rätt olika utseende. Kanske det var en MZ-burk trots allt?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Platis skrev:CP/M datorer från tidigt 80-tal har vad jag vet alltid diskettstation och inbyggd basic-tolk torde ha varit rätt ovanligt på en CP/M maskin! J
Min Epson PX-8 saknar både floppy, har (micro)bandstation och CP/M :) ..fast den såg inte ut sådär.. men nog finns det CP/M-maskiner som passar på beskrivningen.

Ang WANG så hade dom fler modeller än den som listades ovan med bandare på samma sätt, jag har skrotat nån som såg annorlunda ut.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Nä tyvärr! Ser ut att vara en trevlig dator, är det en eprombrännare till vänster?

MiaM: Laser 200 cpu=Z80, TRS-80 Color cpu=6809, möjligtvis att det användes liknade grafik-kretsar men samma rom är nog att utesluta!

Laser 200 ska i princip vara trs-80 model 1 kompatibel, förutom att vissa kommandon inte är aktiverade i rom! Antagligen för att slippa lagtvister!

Jag är också förvånad att det gick läsa in Laser 200 kassetter! Visserligen bara enkla basicprogram utan grafik! Men ändå! Det var säkert enligt KCS(KansasCityStandad) och AFSK, men jag tror inte den standarden dikterade själva "överförings-protokollet"!? Så tur där! Måste ha ju varit till och med varit exakt samma hastighet(BAUD) eller finns det nån automatisk anpassning där?

blueint: det är ju ett bra tag sen, ingen visste något -87, så knappast nu heller, men man vet ju inte..., ska kolla med ett par kompisar som bor kvar på orten
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Knappas: När jag ser Wang:en så tänker jag på datapoint, som faktiskt har några modeller som passar väldigt bra på beskrivningen! Men både Wang och Datapoint är 70-tal det är inte nån av dom som jag minns! Men kul ändå! :)
Skriv svar