Gissa datorn! (80-tals nörd-varning)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Platis

Gissa datorn! (80-tals nörd-varning)

Inlägg av Platis »

Hej! Jag är uppvuxen på det glada 80-talet. Trots detta faktum så sprang jag faktiskt aldrig på några svenska datorer, varken privat eller i skolan under hela min uppväxt!
Inga ABC-datorer eller compis-datorer alls! När jag började högstadiet hösten 1987 så hade PC redan gjort sitt intåg i undervisningen på skolan!
Dock så stod det i ett gammalt materialrum ett par, tre stycken gamla datorer. För mej än i dag av okänd modell!
Jag hade god hand med studierektorn, så ibland så fick jag på lediga stunder låna nycklarna och knappra lite på dessa! Lite enkla BASIC-program funkade, jag lyckades till och med ladda in nåt program från min LASER 200!
Vad kan detta ha varit för datorer?
Dom var bruna till färgen, monitor, bandspelare, tangentbord och dator var ihopbyggda till en enda enhet! Jag har för mej att bandaren låg ner jämte skärmen och att det var riktigt tangentbord på den! Det enda liknande jag funnit på nätet, är SHARP MZ-80A(se bild)! Dock så var texten på skärmen amberfärgad och själva datorn brunfärgad, möjligtvis att formerna var lite mjukare också(svårt att komma ihåg) och så var det BASIC på den(vilket sharp:en saknar)! Vad kan detta ha varit för nåt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Re: Gissa datorn! (80-tals nörd-varning)

Inlägg av Gizmo »

Jag skulle rekommendera en bildgoogling på CP/M Computer och se om det inte var just en dator med CP/M. Det fanns ganska mycket att välja på.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

CP/M datorer från tidigt 80-tal har vad jag vet alltid diskettstation och inbyggd basic-tolk torde ha varit rätt ovanligt på en CP/M maskin! Jag har letat på olika datormuseum under 10års tid(på nätet), men aldrig hittat nåt! Jag funderar om det kan ha varit någon special beställning från skolan, måste ha funnits på fler skolor! Jag fick intycket då(1987) att man hade sparat några datorer och skrotat resten! Nån som är född på slutet av 60-talet som har nåt minne av nån udda dator i skolan(tidigt 80-tal?)?
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

När jag gick gymnasiet (1983-1987) så var första datorn vi fick använda en Commodore PET. Den var precis som du beskriver med bandstation och BASIC. Programmen gick att köra även på VIC20 och Commodore 64. Har för mig vi också körde någon Compiz med CP/M (eller var det senare på högskolan månntro, blandar nog ihop det lite). 1986-1987 fick vi börja använda PC .

http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_PET
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Njae, ingen PET! Bandspelaren var till höger som jag minns det och jämte skärmen! Och bruuun! :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Visserligen inte bandspelare, men ABC802 hade ibland en diskettstation till höger om skärmen.
Och man kunde koppla till lös bandspelare.
Och texten var amber-färgad.
Edit: Såg att du skrev att tangentbordet var hopbyggt med resten, så då kan det inte ha varit ABC802. Men bilden får vara kvar ändå. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Alltså grundformen är nåt liknande bilden i första inlägget! Och datorn var gammal redan -87! En spectrum +2 saknar ju skärm och är väl från 1987! Nä ingen ABC heller! :humm: Alltså det är lite av ett mysterium, jag undrar på vilken fest man har drömt ihop det här!? 8) :lol:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Kan möjligtvis ha varit något från Amstrad. De hade en del maskiner som kan stämma in på beskrivningen.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Okej, har du nån bild du kan länka till? Gjorde verkligen Amstrad datorer så här tidigt? Jag gissar att datorn var från typ 1979-83 nåt ting!
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

BASIC fanns redan vid uppstart av datorn(lagrat i ROM) så du behövde inte starta det från ett kassettband?
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Ja jag har för mej det! Jag minns iallafall inga andra kassettband än dom jag tog med hemifrån! Ska ju inte svära på detta då det är länge sen!
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Dat var inte en HP 9845?

Visserligen mer grå än brun och med specialkassetter, men ändå?

Det var min första kontakt med datorer och det som tände elden...

Bild
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Nä, bandaren var till höger om skärmen! Har för mej att den låg ner men är inte 100 på det!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Skriv svar