Rippel, vad är "normalt"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Repaterion

Rippel, vad är "normalt"

Inlägg av Repaterion »

Tjipp!
Nej ni har inte blivit av med mig riktigt än :badgrin:

Nej nu till frågan ang rippel i DC vid höga strömmar eller ja hög å hög 60-75ADC vid ca 25V, har lite beskymmer med en likriktare eventuellt till vår projektor på bion jag jobbar på.

En som jobbar där har mätt upp denna rippel till ca 0,1V vid ovan nämnda belastning, dessa ligger runt 10MHz och jag antar att det är switchsstörningar eller?

Men är detta normala värden rent generellt? Problemet är att Xenonkolvarna ger sig väldigt snabbt eller det är Wolframet som smälter/"oxiderar" redan vid 750 timmar och blir halvt omöjligt att tända, de skall gå minst det dubbla i den gamla maskinen körde vi dom ca 2-3000 timmar... beroende på om det var stående eller liggande kolv, och de tände utan större problem.

//Hannes
Användarvisningsbild
jesse

Re: Rippel, vad är "normalt"

Inlägg av jesse »

Utan att kunna något om Xenonkolvar eller wolfram så tror jag inte att det ripplet påverkar livslängden. Verkar vara inom acceptabel nivå, åtminstone för att elektroniken ska fungera som det är tänkt.
Användarvisningsbild
Repaterion

Re: Rippel, vad är "normalt"

Inlägg av Repaterion »

En Xenonkolv är inget märkvärdigt alls en kanod/katod, glaskolv med 2bars tryck.
Livslängden är bara för säkerheten, då trycket i dessa ökar till ca 30bar när de har tänt.

Bild

Wolfram är en tungmetall som används till bland annat TIG elektroder, där kör man dom med backspänning för att de inte skall smälta, alltså - i handtaget och + i arbetsstycket.
Så dessa saker är egentligen bara en klen TIG brännare med 100 intensitetens, nä min teori på våra problem är tändpulsen som är för kort.
Har liknande fenomen på en ny Esab på jobbet kan va helt J*A hopplös att få tänt med i bland med sin 0,1sek puls (Tändpulsen är en högspänningsgnista på ca 20KV)

Anledningen till att jag frågade om rippel var att Osram hade den teorin att det kan vara det som gör det, jag tror inte på den iofs.
men jag har slutat diskutera detta på Odeon nu,
Skriv svar