Jag har en uC (AVR) som har en UART ansluten till en PL2303-baserad USB-RS232-5vTTL kabel.
Problemet är att när matningsspänningen till mikrokontrollern försvinner - dvs. när apparaten är avstängd. Så "halvspänningssätts" den genom USB-chippet och via RX-tråden. Detta gör att mikrokontrollern flippar ur och är helt hängd nästa gång man startar apparaten, och behöver en hård RESET.
Vad gör jag - blir jag tvungen att implementera en separat RESET-krets som triggar på matningsspänningen. Går det att lösa med några motstånd?
Seriellt Dilemma
Re: Seriellt Dilemma
vilken hastighet är det på seriella gränssnittet ?
är det låg så kan de räcka med en resistor i mellan för att begränsa strömmen.
är det låg så kan de räcka med en resistor i mellan för att begränsa strömmen.
AVR brukar ha inbyggd resetkrets, fast den är avstängd om man inte programmerar in rätt "fuses". Den kallas "Brown-out detector" eller BOD.
Fast snyggast vore ju om du isolerar RX-tråden så att inte problemet uppstår (samt programmera BOD ändå eftersom det alltid är bra i fall det skulle uppstå något annat problem med matningsspänningen).
Du kan t.ex. sätta en diod på RX-linjen, med anod till processorn och katod till RS232/USB-kretsen. Då behöver du ett pull-up motstånd också, på anod-sidan. Värdet på pullupen beror dels på hastighet, störningsrisk och krav på strömsnålhet. 3k - 20k ungefär.
Fast snyggast vore ju om du isolerar RX-tråden så att inte problemet uppstår (samt programmera BOD ändå eftersom det alltid är bra i fall det skulle uppstå något annat problem med matningsspänningen).
Du kan t.ex. sätta en diod på RX-linjen, med anod till processorn och katod till RS232/USB-kretsen. Då behöver du ett pull-up motstånd också, på anod-sidan. Värdet på pullupen beror dels på hastighet, störningsrisk och krav på strömsnålhet. 3k - 20k ungefär.
19200 är det vi pratar om. Diod & pull-up var intressant ju.
Ett annat alternativ är kanske att kapa USB V+ och mata 5V från aparaten istället, även om det kanske bryter mot reglerna lite.
Ett annat alternativ är kanske att kapa USB V+ och mata 5V från aparaten istället, även om det kanske bryter mot reglerna lite.