Var får man tag på dessa minneskretsar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gylto

Var får man tag på dessa minneskretsar?

Inlägg av gylto »

Hej.
Har en apteringsdator till en gammal skördare som RAM-minnet lagt av på. Sitter 5 st Mitsubishi M5M5278DJ-20 minneskretsar i. Någon som har på hyllan eller vet vart det finns till rätt pris och snabb leverans?
Castor

Re: Var får man tag på dessa minneskretsar?

Inlägg av Castor »

Är du säker på att alla 5 är felaktiga, annars kanske du kan flytta runt och se om bara en eller två behövs.
Vet du säkert att det är RAM-minnena som är felaktiga, kan det vara avkodningen eller något annat?
gylto

Inlägg av gylto »

Nej det räcker nog med en krets antar jag men jag stryker kanske på dessa flera ggr så det är bra att ha på hyllan :-) Så här står det i alla fall...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gylto

Inlägg av gylto »

Lite dålig bild, men så här ser kretsarna ut, ytlödda så det är inte bara bara att flytta om dessa...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Castor

Inlägg av Castor »

Börja med att göra en noggrann avsyning (mikroskop) o kolla efter ev dåliga lödningar på RAM-arna o kretsarna runt omkring, det ser ut att sitta några motståndsnät bredvid, de brukar kunna missa vid lödning ibland. Kan fungera länge utan att lödningen är OK. Det är troligare med något sånt än att ett RAM fallerar. Finns något testprogram som kan tala om vilken av de 5 som är trasig om så är fallet?
Kan du själv byta kretsen om du vet vilken som skall bytas? Det kanske annars är bättre att ta hjälp utifrån redan från början.
Joe

Inlägg av Joe »

Ser ut som en H6009, grannen har en sån som hänger sig efter ett par minuter.
Har funderat på att byta till vilken 1-kortsdator som helst, om man kunde läsa ut konfigurationen och programmen på ett enkelt sätt.
En utbytes går tydligen på ~20 000kr..

Alternativet är att du löder bort alla minneskretsar och sätter dit ett externt i hållaren.
gylto

Inlägg av gylto »

Har det funkat i 15 år tror jag inte det har varit glapp från början, men vem vet. Tveksam att det finns program att testa i denna apparat.Jag byter kretsen själv, inga problem, lite svårare att få tag på den, men bara man har tid att vänta någon vecka så går det att får tag på, undrade om någon här hade varit i kontakt med kretsen och hade någon kvar på hyllan :-)
En utbytes till den här kostar runt 10 lakan, billigare att laga själv... Vad sitter grannens dator i för maskin? den här är till en Rottne 2004.
Joe

Inlägg av Joe »

Vad Rottnes beteckning på datorn är kommer jag inte ihåg, men maskinen är en 2004 med DSP4000
gylto

Inlägg av gylto »

Men va kul, då är det ju samma som jag håller på med, intressant. Jag kommer i kontakt med lite allt möjligt inom industriell elektronik och tycker det är lika kul varje gång när man träffar på något nytt (nytt för mej alltså) och ser det som en utmaning att lösa problem.
Hänger sej efter ett par minuter sa du, slocknar skärmen helt eller står det någon felkod? men apteringen fungerar väl ändå eller lägger den med av?
Joe

Inlägg av Joe »

Grannen kör helt manuellt så han använder inte apteringen.
Fast jag har för mig att apteringen sitter i kortet brevid datorn, och att datorn är bara för sammanställningen och ändringar.

Nä den fryser skärmen, men det lustiga är att samma bild vid frysningen kommer direkt vid omstart..
Tror att det är något med grafikkortet för efter ett par omstarter så visas det bara ränder på skärmen.

Om du skulle kunna läsa ut filerna från datorn så vore det intressant att se om man kan uppgradera hårdvaran.
gylto

Inlägg av gylto »

Ja apteringen sitter i den andra datorn, bara nyfiken om den fungerade eller ej.
På den här 2004:an använder han apteringen, lite trist att inte se verklig längd och diameter bara.

Den måste nog va strömlös en liten stund för att nollas sen starta på nytt.
Men ger den ingen felkod eller va står det?

Instämmer i det sista du skrev, men nu kör han så ja vill inte störa honom för stunden.
Men lite längre fram och har jag tur får jag tag på någon mer dator att experimentera med.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Jag har en del SRAM 32k x 8bit på lager.
Dina kretsar verkar vara för 3.3 volt, och det har jag, dock i 28-bens TSOP-kapsel, alltså väldigt smått.
gylto

Inlägg av gylto »

Ok. Är dom kompatibla så går de kanske som ersättare, men mindre, ja då blir det svårt ja. Vad heter de?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

IDT71V256 SA15PZ
Lower Power 3.3V CMOS Fast SRAM 256K (32K x 8-Bit), 28TSOP
gylto

Inlägg av gylto »

Aj aj, blir nog lite krångligt å passa till å löda dit ja... Synd de inte passa när det fanns så nära :-)
Skriv svar