Tillverka mönsterkort i ental

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Re: Tillverka mönsterkort i ental

Inlägg av lizerdboy »

Vet inte om det har nämts, men Elecrow är också ett alternativ.

dom kör fortfarande med
Bild
http://www.elecrow.com/services-c-73/
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

ITead (och säkerligen seeed oxo) har en sån .job-fil till Eagle för att generera gerber. Det är inte svårare än att ladda in den filen i Eagle och trycka RUN så spottar den ur sig alla gerber-filer med mera med rätt ändelse.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Digitum

Inlägg av Digitum »

http://www.tinyosshop.com/index.php?rou ... y&path=111
Om man inte har så bråttom:
10 kort 50x50mm 9.50 USD. 100x100mm 19.50 USD. 4-5 dagar tillverkningstid.
Frakt från 4 USD med land/flygpost, DHL/Fedex +20USD.

Jag beställde i november och fick grejerna på drygt en vecka med DHL. Passade på att köpa lite annat skrot samtidigt då de har lite annat också.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Finns det verkligen ingen som gör kort i ENTAL till bra pris? Panelisering o.dyl. måste ju rimligtvis skötas automatiskt, så det borde vara möjligt att hålla ett lägre pris på ENTAL än att påtvinga köp av flera kort når behovet är ETT enda exemplar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

bearing skrev:Tja, det står ju hur man ska döpa dem. Dom använder tydligen filändelsen för att skilja filerna åt. T.ex. .GTL för Gerber Top Layer, eller .GBS för Gerber Bottom Solder stop mask, os.v.
Så om det blir förvirring så har väl antingen du inte följt systemet, eller så kan dom själva inte sitt system. =)
Problemet är väl mer att filändelserna man får ut när man exporterar till gerber och dom som tillverkaren vill ha in är olika, så man får klura en del.

Det var dock ett tag sen jag gjorde det där sist, men jag minns att det tog ett tag att reda upp det, vilket man slipper om man skickar eaglefiler direkt.
Borre

Inlägg av Borre »

Det är därför många tillverkare, Itead tex, tillhandahåller "job"-filer med inställningar för gerberfilerna.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jo, såg att adent skrev det också, men aningen fanns det imnte då, eller så misade jag det.

Oavsett är det smidigt att slippa det steget :)
sneaky

Inlägg av sneaky »

adent skrev:ITead (och säkerligen seeed oxo) har en sån .job-fil till Eagle för att generera gerber. Det är inte svårare än att ladda in den filen i Eagle och trycka RUN så spottar den ur sig alla gerber-filer med mera med rätt ändelse.

MVH: Mikael
Dubbelkolla dock vad som kommer ut i andra änden. Känns som jag alltid får ändra minst en silkscreen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har aldrig haft problem med Eagle och gerbers, kryssa i vad man vill ha i de olika lagren m.m. och kör igång så får man rätta filer med rätta grejer i sig och filändelser, om man tagit rätt format vls som tillverkarna förstås skall informera en om vilket de vill ha.

En seriös PCB tillverkare tycker jag absolut skall ha en CAM/JOB-fil att ladda in vid behov, vilket format de vill ha på de filerna och en komplett DRC.

OshPark har förstås allt detta och tycker att även andra kända borde ha det.
Senast redigerad av Henry 17 januari 2014, 20:09:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

fast dru-filerna brukar man ju inte kunna använda ändå, för isåfall får man byta alla komponentbibliotek typ :P
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Lite fel där ja, menade förstås DRC. :)
bearing

Inlägg av bearing »

bearing skrev:Om man köper standardkorten från t.ex. Itead/Seeed med 35um koppar, betyder det att kortet har haft 35um koppar innan plätering, som sedan växt, eller att det fått 35um efter pläteringen?
Fick inget svar på det här. Men eftersom att det står hos hos många tillverkare att standard är att innerlager blir 18um, och ytterlager 35um, får jag anta att folien från början har 18um. Vid kopparpläteringen växer således ytterlagrena med 17um till 35um.

Om vi utgår ifrån att tillverkaren skapar 70um med 35um utgångspunkt, betyder det alltså att vior och ytterlager pläteras 35um koppar?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

får jag anta att folien från början har 18um

Det kan ju kanske också vara så att folien läggs på i ark som har rätt tjocklek från början? :wink:

Kopparen som är på laminat limmas på i tunna ark som är tex 35µm, 18µm eller vad de än vill ha så inget "byggs på" upp eller pläteras fram något vis eller dylikt. Det är därför som ledningar kan lossna om de värms upp för länge och med för hög temp då limmet för folien fallerar.
bearing

Inlägg av bearing »

Det jag fått berättat för mig är att all koppar på kortet (tvålagers) växer vid genompläteringsprocessen. Kopparfolien är typ 18um från början, och växer sedan lika mycket som vior och komponenthål pläteras. Stämmer inte det?
Senast redigerad av bearing 17 januari 2014, 21:56:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ah du menade viahålen i sig, men hur menar du med plätering?

http://civen2012.en.made-in-china.com/p ... C040-.html
Senast redigerad av Henry 17 januari 2014, 21:58:17, redigerad totalt 3 gånger.
Skriv svar