Tips på kylvätska utan bakterietillväxt?
Re: Tips på kylvätska utan bakterietillväxt?
De flesta på forumet förstår också att när man kallar "avjoniserat" vatten för "Jonstrukturerat" så är det kvacksalveri.
Var finns de vetenskapliga beläggen för att det ska smörja bättre med avjoniserat vatten? En snabb googling ger mig nämligen en del rapporter och specialarbeten som tyder på motsatsen.
Var finns de vetenskapliga beläggen för att det ska smörja bättre med avjoniserat vatten? En snabb googling ger mig nämligen en del rapporter och specialarbeten som tyder på motsatsen.
Kvacksalveri eller inte, funkar den och det inte växer flugsvamp i den eller kostar en förmögenhet så kan jag prova den. Om ni nu säljer mindre mängder. Fat är inte intressant.
Skicka priser till matsgnordberg@gmail.com
Skicka priser till matsgnordberg@gmail.com
- frownlayer
du blandar ju ändå ut med vanligt vatten. som efter ett tag surnar om det får stå utan att röra på sig. så om du inte ska köra ofta så finns tillsatser med bakterier som man kan tillsätta i vattnet, dessa "äter" upp det illaluktande bakterierna. men när alla dem är borta så dör det och problemet kommer tillbaka. så det bästa är att sätta någon akvariepump som motionerar vattnet och tillsätter luft. det brukar göra mycket.
Det är ju sant som du säger. Men vi har borrad brunn här där jag bor helt utan tillsatser som kommunvattnet har. Undrar om det blir bättre eller värre pga det? Inget klor tex. Vattnet smakar verkligen skit då man dricker vatten hos morsan tex då man är van med vad jag jämför med kallkällvatten. Vi har inget järn som brukar vara vanligt här uppe men däremot en hel del kalk.
Vissa skärvätskor behöver ingen omvårdnad för att fungera.frownlayer skrev:du blandar ju ändå ut med vanligt vatten. som efter ett tag surnar om det får stå utan att röra på sig. så om du inte ska köra ofta så finns tillsatser med bakterier som man kan tillsätta i vattnet, dessa "äter" upp det illaluktande bakterierna. men när alla dem är borta så dör det och problemet kommer tillbaka. så det bästa är att sätta någon akvariepump som motionerar vattnet och tillsätter luft. det brukar göra mycket.
Castrol BioCut är en sådan.
Bio-Skär innehåller i stort sett samma grundkomponenter, så det vore intressant om någon provade och kunde utvärdera.
Den har trots allt halva priset emot Castrols olja.
Mitt strå i stacken:
Jag arbetade undet många år på ett företag där dem använder sig av Binol bio3. Denna skärvätska funherade i stort sett väldigt bra, men har ett vanligt problem. Den börjar lukta illa ganska fort ifall vattnet står still och inte syresätts. Av förklarliga själ (snälla chefer) är det även denna jag har i maskinerna hemma. Jag löste problemet med en syrepump tänkt för akvarium.
I höstas bytte jag arbete och är nu på ett ställe som har maskiner som står oanvända större delen av sommaren. Här använder dem Chemirols skärvätska. Och jag ska vara helt ärlig och säga att jag aldrig känt någon lukt från skärvätskan. På denna arbetsplatsen pågår absolut ingen storskalig produktion och hur jonstruktuerat vatten påverkar skärvätskans egenskaper är jag inte insatt i och diskuterar det inte heller. Men jag kommer iaf gå över till Chemirol hemma och upplever bevisligen denna produkt som väl värd att testa.
Jag har träffat och pratat med Bengt-Åke och fick ett bra intryck.
Sen måste man testa sig fram själv för det är inte säkert att den skärvätska som fungerar bäst för mig även är det bästa alternativet för dig.
Jag arbetade undet många år på ett företag där dem använder sig av Binol bio3. Denna skärvätska funherade i stort sett väldigt bra, men har ett vanligt problem. Den börjar lukta illa ganska fort ifall vattnet står still och inte syresätts. Av förklarliga själ (snälla chefer) är det även denna jag har i maskinerna hemma. Jag löste problemet med en syrepump tänkt för akvarium.
I höstas bytte jag arbete och är nu på ett ställe som har maskiner som står oanvända större delen av sommaren. Här använder dem Chemirols skärvätska. Och jag ska vara helt ärlig och säga att jag aldrig känt någon lukt från skärvätskan. På denna arbetsplatsen pågår absolut ingen storskalig produktion och hur jonstruktuerat vatten påverkar skärvätskans egenskaper är jag inte insatt i och diskuterar det inte heller. Men jag kommer iaf gå över till Chemirol hemma och upplever bevisligen denna produkt som väl värd att testa.
Jag har träffat och pratat med Bengt-Åke och fick ett bra intryck.
Sen måste man testa sig fram själv för det är inte säkert att den skärvätska som fungerar bäst för mig även är det bästa alternativet för dig.
Tillsätt natriumbensoat. Köper du i de flesta affärer. Natriumbensoat är mycket bakteriehämmande.
Nu tar jag för givet att "kylvätskan" vi pratar om är för spindeln, inte för skärverktyget.
Om så är fallet, borde inte vanlig hederlig glykol i vatten vara en alldeles utmärkt lösning?
(För hobbymaskinerna).
Ingen direkt tillväxt (vad jag vet) och förnämliga värmeavledningsegenskaper (långt ord...).
Pratar vi skärverktyget så känns ju vanlig t-röd tillräcklig ur hobbysynpunkt, eller har jag fel?
Om så är fallet, borde inte vanlig hederlig glykol i vatten vara en alldeles utmärkt lösning?
(För hobbymaskinerna).
Ingen direkt tillväxt (vad jag vet) och förnämliga värmeavledningsegenskaper (långt ord...).
Pratar vi skärverktyget så känns ju vanlig t-röd tillräcklig ur hobbysynpunkt, eller har jag fel?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Verktygs kylning är det frågan om.
T-Röd är för alu men luktar fan - smakar fan - så det är att föredra annat.
!!!! GLÖM INTE HELLER ATT !!!! T-röd är lätt antänt och lågan är OSYNLIG!
T-Röd är för alu men luktar fan - smakar fan - så det är att föredra annat.
!!!! GLÖM INTE HELLER ATT !!!! T-röd är lätt antänt och lågan är OSYNLIG!
Har bara kört lite på hobbynivå med denna:
http://www.lahega.se/Products/syntocool-900-1557
"samt ger ej upphov till illaluktande bakteriehärdar"
Helsyntetisk, luktar väldigt lite och känns bättre på händerna.
Redan nu tycker jag den är ljusår bättre än julavarianten (inte för att den är något alternativ för prof sammanhang)
http://www.lahega.se/Products/syntocool-900-1557
"samt ger ej upphov till illaluktande bakteriehärdar"
Helsyntetisk, luktar väldigt lite och känns bättre på händerna.
Redan nu tycker jag den är ljusår bättre än julavarianten (inte för att den är något alternativ för prof sammanhang)
Lite sent in i tråden men borde det inte stått SKÄRvätska istället för KYLvätska från början?