Försöker att laga min gamla C64...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Försöker att laga min gamla C64...

Inlägg av Glenn »

nifelheim skrev:finns det flera?

i schemat på länken ovan hittade jag bara U20

stämmer det?
8701.PNG
Vilket schema då ? jag tittade på dessa: http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/ ... CHEMATICS/ ..och dom är till en nyare revision uppenbarligen.

edit: kollade igen, det första har ju en 8701, men exempelvis här är det en nyare revision som kör 74xx uppenbarligen: http://personalpages.tds.net/~rcarlsen/ ... 6106-1.gif

MEN, det schemat är ännu mera fel, knappt en krets benämning stämmer, på mitt PCB så heter den U31, även i den där diagnosticsmanualen jag har så benämns den U31, dessutom är det väldigt mycket annat som inte stämmer i det schemat.

Mitt PCB är "P/N 241470-01 rev A" "ASSY NO 250425"

Jag har lyckats hitta ett schema i PDF-format till 251469, det stämmer bäst hitills.
Om jag fattar schemat rätt genererar 8701'an bara klockan till videosignalen.
Jo, men om jag fattar det rätt så genererar VIC en systemklocka från videoklockan på pin 17, soms en går in på CPU'ns pin1,
där är det också helt dött förstås. (Vilket är givet om nu VIC genererar klockan)
Finns det något som tyder på att det bara är fel på videosignalen?
Den verkar död rent allmänt också, jag testade att koppla in en 1541 och skriva LOAD"$",8 i blindo redan innan jag började rota, gick inte,
men å andra sidan så vet jag att dessa tangentbord brukar becka ihop med åren så..
är det någon aktivitet på data /adressbussen?
Har bara kikat med scopet lite slumpmässigt på bussarna på 6510 och det verkar helt dött, men efterssom det inte finns klocka in så..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

nifelheim skrev: reset* verkar ju inte ansluten ?
kan du ta ett foto?
vet inte hur mycket ett foto av ovansidan ger egentligen men..
DSC_1510.JPG
..Där ser man förutom mina skitsnygga brallor *hosthost* även att jag fullödit in en felaktig kristall för att testa, den är borta nu och originalet inlödet igen.

Tänkte posta schemat också, om jag klurar ut hur man kan konvertera fyra sidor i PDF'en till PNG eller nåt..

edit: Jag kan ju skicka länken till PDF'en istället, duuh..

http://www.bombjack.org/commodore/commo ... Sep%29.pdf

Det är schemat på sidan 38-42 jag går efter just nu, på sid 9 kan man läsa om dom två förekommande klockgeneratorerna, jag har den nedre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Detta går ju inte så bra, sitter lite fast, har lagt ut krokar på andra forum med, och fått förslaget att PLA'n är död, men efterssom det inte kommer klockpulser så är det ju mindre troligt.

Vet inte om jag ska plocka ur klockkretsen och sätta upp den i breadboard med komponenter ur databladet och se om jag får igång den.. men jag vet inte vad dne ska klara att ujobba med för kristaller, trodde jag hade råkat köpa nåt sortiment med ytmonterade kristaller förut från nån tjines, men hittar det ingenstans, måste ha drömt..
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske du kan använda kristallen och en lös 74LS629N för att skapa klockorna enligt tillgängliga schema?

Exempel finns på sidan 26 enligt pdf nummreringen och sidan 21 i dokumentet:
bombjack.org: C64-C64C Service Manual 314001-03 (1992 Mar).pdf

Komponentlista:
U31 - 74LS629N
Y1 - 17,734472 MHz
C70 - 10 pF? ± 5%
R26 - 75 Ω 1/4 W ± 5%
C58 - 0,1 µF
R27 - 2k potentiometer
FB16 - (vad är detta?)

C86 - 39 pF ± 5% 50V
C55 - .1
R23 - 1k
R22 - 1,5k
C87 - .1
FB17 - ?
C36 - 20 pF 50V

En fuling man kan göra med kristaller är att deformera den för att få andra frekvenser?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har också tänkt i banorna att kopiera den 74xx-baserade (senare) klockkretsen där, det borde ju gå, men det blir ju inte så snyggt direkt, men visst, för teständamål.

Å andra sidan borde ju VIC bara behöva den ena klockan för att generera systemklockan(?), och om man skulle injecera den via en funktionsgenerator/puslgenerator ? då kanske man kan konstatera att maskinen rullar i övrigt, iofs får man ju ingen PAL-signal, så man får nog isåfall generera båda klockorna.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Min tanke var att bygga en extern klockgenerator på ett veroboard och se om datorn då fungerar. Gör den det så vet man ju vad som är fel.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jo, ska kolla om jag har alla komponenterna liggandes, isåfall kan man ju göra det för att testa kanske, men det känns lite för mycket krångel, det var ju ganska avancerat, och jag tror inte jag har nån 74LS193 heller (får kolla iofs)

Hela klockdelen finns f.ö helt separat på sid 10 i dokumentet jag länkade.

FB är väl ferritpärlor, sådana där små ferritklumpar som det går en ledare genom ?

..Testar nog att trycka in klockorna externt först.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

The requested URL /temp/c64/C64_Service_Manual_314001-02_(1985_Sep was not found on this server.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Sid 42
Sid 41
Sid 40
Sid 39
Sid 38

Kod: Markera allt

[url=http://www.permattsson.se/temp/c64/C64_Service_Manual_314001-02_(1985_Sep)-42.png]Sid 42[/url]
[url=http://www.permattsson.se/temp/c64/C64_Service_Manual_314001-02_(1985_Sep)-41.png]Sid 41[/url]
[url=http://www.permattsson.se/temp/c64/C64_Service_Manual_314001-02_(1985_Sep)-40.png]Sid 40[/url]
[url=http://www.permattsson.se/temp/c64/C64_Service_Manual_314001-02_(1985_Sep)-39.png]Sid 39[/url]
[url=http://www.permattsson.se/temp/c64/C64_Service_Manual_314001-02_(1985_Sep)-38.png]Sid 38[/url]
Det var inte så svårt att få rätt på? Parenteserna ställer till det.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Kanske enklare att se då, fast jag postade ju en länk till hela PDF'en :)

Har fått erbjudande om att köpa en hel reservdels-brödbox som saknar SID och lite annat, om den har hyfsat likt moderkort så kanske jag gör så och flyttar över grejer, om den är för ny så vete fanken.

..Lite sugen på att cada ett kort med klockkretsen som sen passar i sockeln dock, men då är det ju billigare att köpa en ny på ebay.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Har du ingen såndär färdig kristallmodul på nån slags frekvens liggandes? Alltså en sån som man matar med +5V (och jord) och får ut en fin klocksignal med TTL-nivåer.

Videosignalen och SID-tonerna kommer givetvis få helt fel frekvens och kommunikationen med bandspelare och IEC-bussen kommer inte heller att funka, men datorn lär starta om du kör på för låg frekvens. Hur som helst så skulle det här nog räcka för att kunna börja mäta på resten med oscilloskop och se om resten verkar leva.

Du borde antagligen kunna prova dels att ta ur oscillatorkretsen och låta signalen från en kristallmodul mata pixelklockan, och dels prova att låta en kristallmoduls utgång gå in på ben 14 på oscillatorkretsen. (Då ska signal komma ut på ben 15).

(Nu gissar jag att det räcker med pixelklockan för att datorn ska starta)

Sidospår:
Ett trick som tydligen användes då det begav sig var att sätta dit en omkopplare till den där "PAL/NTSC"-ingången. För NTSC körde man en kristall på endast 14.x MHz och för PAL 17.x MHz, och ingången valde alltså delningsfaktorer. Valde man NTSC-delningsfaktor men hade PAL-kristall så överklockade man C64'an ca 20%. Det gav givetvis en videosignal som ingen vanlig TV synkade på (men om man hade en monitor som multisynkade på kompositvideo så kunde man kanske se bild där), men det var väl ändå användbart för att köra långa beräkningar (t.ex. crunch'a saker).

Jag har för övrigt något vagt minne av en VIC-20 som när den blivit gammal och trött av nån märklig anledning krävde att man slog på den, slog av den, kortslöt kristallen ett ögonblick, och slog på den igen för att den skulle starta. Jag kan minnas fel kring den exakta proceduren, men något liknande märkligt fick man göra för att få igång den. Det kanske har hänt nåt liknande med din?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jo har ett gäng, men frågan är vad för frekvens som är tillräckligt bra för att saker ska snurra, iofs boprde det väl nästan gå att singelsteppa om man bara tittar på bussen..

Jag har iaf plockat isär min andra C64 nu, men som väntat var det inte alls samma moderkort i den så det hjälpte inte mycket.. den verkar äldre, den hade en keramisk krets med guldlock också.. (VIC tror jag)
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

anders_bzn skrev: Det var inte så svårt att få rätt på? Parenteserna ställer till det.
Tack, kunde inte komma in i forumet så jag såg inte detta.
Det är ju PDFens namn som blir filens namn, därav felet.

//P
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Glenn skrev:Jo har ett gäng, men frågan är vad för frekvens som är tillräckligt bra för att saker ska snurra,
Närmaste du har som ligger under strax ovanför orginalfrekvensen skulle jag satsa på. D.v.s. om jag hade 18, 14 och 10 MHz så skulle jag valt 18. Om jag däremot haft 20, 14 och 10 så hade jag valt 14.
Glenn skrev:iofs boprde det väl nästan gå att singelsteppa om man bara tittar på bussen..
Vissa kretstyper kan bara gå ner till en viss frekvens, förvisso riktigt låg jämfört med normal klocka, men de funkar ändå inte om man enkelstegar. Jag kanske minns helt galet men har för mig att en bekant provade att bygla fram värdet för NOP på databussen på en 6502 och ansluta en varierbar klocka till den, och konstaterade att adressbussen räknade uppåt ända ned till 7½ Hz. Å andra sidan tror jag att jag läst nånstans att 6502 ska kunna enkelstegas. Jag kanske minns fel, eller kanske troligare så kan det vara skillnad mellan olika versioner.
Skriv svar