Avstängning/påslagning av dator från fjärran.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dancar
EF Sponsor

Avstängning/påslagning av dator från fjärran.

Inlägg av dancar »

Någon som har en ide på hur man löser att man vill stängaav respektive starta en dator remote?

Scenariot är: Datorn har tvärhängt sig och det funakar inte att komma in via ssh eller dylikt. Man vill helt enkelt stänga av den och sen slå på den igen.

Hade lite funderingar på att göra något med xport ( http://www.mbg.se/html/prod.shtml?prod= ... eny=prodgr ) problemet är att de är så rackarns dyra.

Någon som är påhittig.

/daniel
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

De flesta gamla Ericsson-mobiler ger ut 5V-signal på en pinne när det ringer. Ganska enkelt att sätta en trissa->relä där för att göra det du vill. Kommer inte ihåg exakt vad mobilen som jag använde hette, nånting med "628".
zyberzero

Inlägg av zyberzero »

Du tänker på Ericsson 6/7/8-serien. Jag har en hel del sådana hemma, jag har också tänkt bygga en sån grej =)
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Om du går igenom datormagazin från 2005 ska du se att dom har en riktigt bra guide till hur man bygger precis det du letar efter. kan slänga in vilket nummer det var bara jag kommer hem.

EDIT: Okey jag vet ju inte "precis" vad du letar efter :) men dom hade en ruskigt bra guide till hur man kopplar en telefon till att nå den effekt du önskade.
zyberzero

Inlägg av zyberzero »

HIT ME
så slipper du scanna dmz :)
Skriv svar