Jaaa, bra fråga... Som sagt, det är helt nytt för mig detta. Jag namedroppade bara det som stog i elschemat och hoppades på att bli förstådd.
PM är skickat ang. den andra maskinen. Tack för tipset!
persa skrev:Har du kollat i skåpet så det verkligen sitter monterade lastmodul E5 och reglerkort E5.1 där ?
Om dom är identiska med dom till övriga axlar behöver du ett rundbord med motor samma som till övriga axlar. Du får nog tänka dig att byta motor om du inte har sån flax att du hittar ett med rätt motor.
Finns kanske andra motorer också som fungerar men den diskussionen överlåter jag till andra
Finns inte lastmodul och reglerkort monterat kan det nog bli svårt och dyrt komma vidare
Japp, lastmodul E5 och reglerkort E5.1 sitter på plats. Alla kablar verkar vara framdragna till Hartinguttaget för 4:e axeln (X4).
Lastmodulerna till X, Y och A är identiska, och så är även reglerkorten. Så jag anar att en likadan motor som på X & Y är att föredra, precis som du säger.
H.O skrev:Det måste väl till någon positionsåterföring från 4e axeln också, ser inte den på elschemat (ser iofs inte någon för XYZ heller), bara gräns/ref-läge. Så det gäller att matcha typen av återföring (resolver, enkoder etc) till vad styrningen förväntar sig.
Ser även lite konstigt ut att det står 60V på motorn men 120V i schemat men antar att det är i sin ordning. Också, icke relaterat till frågan i tråden, är jag förvånad att motorn bara är på 230W. Jag ser en hyffsat stor flerop framför mig, 230W "känns lite" men uppenbarligen fungerar det(!)....
Jag har inte sett något som har att göra med detta i elschemat, vilket gör mig lite förbryllad. Inte på X, Y eller Z heller... Så jag vettefan hur lägesåtergivningen är kopplad på den.
Just detta med 120/60V har jag också funderat på, men jag kan inte ett skit om servomotorer, så jag har tänkt att "det ska nog vara så..".