Step-by-step guide?
Re: Step-by-step guide?
En bonus blir att du då får mer konkreta frågeställningar, just nu är det för många ställen som kan vara orsaken/orsakerna till att du inte får den rörelse du vill 

En generell steg-för-steg guide kommer att bli FÖR generell, den har du i princip redan skrivit själv. Det får nog bli att ta respektive program för sig och lära sig det steg för steg. Det finns mycket dokementation till Mach3 och många kunniga användare och jag kan tänka mig att det är samma sak med Vectric Cut2D. Som Shargo är inne på lönar det sig att ha en hum om vad G-koden gör och betyder, då är det lättare att se och förstå vad CAM-programmet faktiskt gör.
För ett antal år sedan skrev jag en setup-guide för Mach3. Den täcker grunderna och lite hur/vad/varför utan att sträcka sig över hundratalet sidor i ett försök att täcka in allt. Den fanns tillgänglig på MachSupports web-sida men har försvunnit under årens lopp. Jag bifogar den här utifall någon skulle vara intresserad.
För ett antal år sedan skrev jag en setup-guide för Mach3. Den täcker grunderna och lite hur/vad/varför utan att sträcka sig över hundratalet sidor i ett försök att täcka in allt. Den fanns tillgänglig på MachSupports web-sida men har försvunnit under årens lopp. Jag bifogar den här utifall någon skulle vara intresserad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vill bara säga att jag är glad över att ni tar er tid att svara!
Lät pulsen gå ner lite igår. Och tänkte en stund, tittade i Cut2D igen och insåg vad jag missat.
Alla bitar föll på plats. Och i teorin fungerar nu hela rasket som det ska.
Håller på att "permanent" montera motorer och koppla in dem.
De provkördes på bänk igår och skall nu provas i maskin tänkte jag.
Lät pulsen gå ner lite igår. Och tänkte en stund, tittade i Cut2D igen och insåg vad jag missat.
Alla bitar föll på plats. Och i teorin fungerar nu hela rasket som det ska.
Håller på att "permanent" montera motorer och koppla in dem.
De provkördes på bänk igår och skall nu provas i maskin tänkte jag.
Du skulle inte kunna tala om vad det var du har missat? Så andra nybörjare som hittar tråden får hjälp av den?
Hmm
vet inte om jag vågar...pinsamt.
Nä. Jag ritade glatt min bild i Cut2D. Följde toolpath'arna för att se om allt såg bra ut.
Sparade sedan filen, väldigt nöjd.
Jag missade det lilla faktum att man måste välja format för toolpath när den sparas i "Toolpath tab".
Jag hade bara sparat själva bilden och det är ju förståeligt att Mach3 inte förstod så mycket av det.
Hoppas jag lyckades förklara mig...
vet inte om jag vågar...pinsamt.
Nä. Jag ritade glatt min bild i Cut2D. Följde toolpath'arna för att se om allt såg bra ut.
Sparade sedan filen, väldigt nöjd.
Jag missade det lilla faktum att man måste välja format för toolpath när den sparas i "Toolpath tab".
Jag hade bara sparat själva bilden och det är ju förståeligt att Mach3 inte förstod så mycket av det.
Hoppas jag lyckades förklara mig...
Mach3 fick med andra ord ingen toolpath utan nåt helt annat? (Bara initialiseringen kanske?)
Ja. Mach3 fick bara "bildinformation" egentligen. Inget som hade med toolpath alls.
Men man lär så länge...
Men man lär så länge...
- Krille Krokodil
Skriva ett par enkla program för hand är ingen dum övning... Speciellt inte
om man har tänkt att använda styrsystemets verktygskompensering för då
måste man tänka igenom hur på- och avkoppling av detta sker i rörelserna
om man inte vill ha lite bonsfräsningar i sin detalj.
Det är väldigt enkelt att missa något i CAM-programmet, även när jag hade
gjort program på 10 miljoner rader så läste jag alltid de första raderna
kod för att se så att rörelserna där stämde med vad jag hade avsett i CAMen,
det räddade mig från många dyrbara misstag.
om man har tänkt att använda styrsystemets verktygskompensering för då
måste man tänka igenom hur på- och avkoppling av detta sker i rörelserna
om man inte vill ha lite bonsfräsningar i sin detalj.
Det är väldigt enkelt att missa något i CAM-programmet, även när jag hade
gjort program på 10 miljoner rader så läste jag alltid de första raderna
kod för att se så att rörelserna där stämde med vad jag hade avsett i CAMen,
det räddade mig från många dyrbara misstag.
Ville bara säga att det har gått framåt.
Lärt mig väldigt mycket senaste veckorna. Även om man bara haft tid att pilla lite då och då efter jobbet.
Lärt mig väldigt mycket senaste veckorna. Även om man bara haft tid att pilla lite då och då efter jobbet.