Laddnings regulator
Kan det tänkas att en digital lösning gör att när det är nästan fulladdat så kommer pulserna med låg frekvens vilket skulle göra att drivremmen tar stryk.
Problemet fanns med dom gamla reläerna dom var ju mekaniskt digitala men då var en 35A generator en stor generator.
En fundering , inte alls min avdelning, en spole som drar 6A konstant vad drar den innan järnet i magneten är mättad.
Du är bra envis du danei, bråkdel är del av oberoende av storlek.
Problemet fanns med dom gamla reläerna dom var ju mekaniskt digitala men då var en 35A generator en stor generator.
En fundering , inte alls min avdelning, en spole som drar 6A konstant vad drar den innan järnet i magneten är mättad.
Du är bra envis du danei, bråkdel är del av oberoende av storlek.
Japp jag vet att jag är det. Men många gånger är jag glad att at inte tror på folk inna jag får en bra anledninge till det. Men jag kan säga att jag har fel när jag har det. Som nu tex. Men en digital regulator skulle ha så hög frekvans att det inte skulle kunna bli sånna problem.
Tydligan har vi inte samma användning av ordet "bråkdel" Får väl starta en omröstning om vi ska reda ut det. Annars kan vi änga oss åt något roligare.
Tydligan har vi inte samma användning av ordet "bråkdel" Får väl starta en omröstning om vi ska reda ut det. Annars kan vi änga oss åt något roligare.
Digitalt eller inte?
Sitter och tittar på schemat till regulatorn, möjligt jag har fel men har inte en zenerdiod två lägen, den leder över en viss spänning vilket bestäms med spänningdelaren. Bias diod och motstånd sitter bara där för att den inte ska gå till nollvolt
Detta skulle innebära att regulatorn bara har två lägen och då är den mer digital än analog.
Sitter och tittar på schemat till regulatorn, möjligt jag har fel men har inte en zenerdiod två lägen, den leder över en viss spänning vilket bestäms med spänningdelaren. Bias diod och motstånd sitter bara där för att den inte ska gå till nollvolt
Detta skulle innebära att regulatorn bara har två lägen och då är den mer digital än analog.
en zenerdiod sitter som referens, oftast i en spänningsdelare.
Nu är de lite skillnad på äldre regulatorer (såna som det bruakr vara ritning på för hembygge), och de som sitter i moderna generatorer.
Nu har man ofta pulsbreddsmodulering av strömmen i rotorn.
Titta t,ex på kretsen MC33099
Då blir det mindre värmeförluster i regulatorn.
Jag plockade fram några äldre datablad, å ser att de regulatorerna klarar 5 A ström till rotorn kontinuerligt.
I de senaste generatorerna sitter regulatorer som har ännu fler möjligheter till utsignaler, för att signalerna om olika fel i generatorn.
Man reglerar också laddningen mjukare för att motorn ska hänga med när man kopplar in elbakruta m.m. För att undvika att motorvarvet "dippar" när en belastning slås på.
Nu är de lite skillnad på äldre regulatorer (såna som det bruakr vara ritning på för hembygge), och de som sitter i moderna generatorer.
Nu har man ofta pulsbreddsmodulering av strömmen i rotorn.
Titta t,ex på kretsen MC33099
Då blir det mindre värmeförluster i regulatorn.
Jag plockade fram några äldre datablad, å ser att de regulatorerna klarar 5 A ström till rotorn kontinuerligt.
I de senaste generatorerna sitter regulatorer som har ännu fler möjligheter till utsignaler, för att signalerna om olika fel i generatorn.
Man reglerar också laddningen mjukare för att motorn ska hänga med när man kopplar in elbakruta m.m. För att undvika att motorvarvet "dippar" när en belastning slås på.
Då hadde jag rätt ialla fall. Även omdet inte var så enkelt som jag trodde.
En enkel stepdown regulator består bara av en koparator. Är späningen för låg så är den på annars av. Ripplet blir litet. Till en induktiv last känns det bärt att ha PWM med frihjuls diod. Stömen bli tämligen konstant iafa.
EDIT: har du en länk till datablad?
En enkel stepdown regulator består bara av en koparator. Är späningen för låg så är den på annars av. Ripplet blir litet. Till en induktiv last känns det bärt att ha PWM med frihjuls diod. Stömen bli tämligen konstant iafa.
EDIT: har du en länk till datablad?
Vi hade nog rätt allihop, utvecklingen går framåt och det var ganska många år sedan som jag var bilelektriker.
Tror nog min gamla Volvo fortfarande har den enkla modellen av regulator.
http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 3099.shtml
Tror nog min gamla Volvo fortfarande har den enkla modellen av regulator.
http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 3099.shtml
OT-varning igen:

Ja, vi ägnar oss åt elektronik istället, tycker det låter bättre än att sitta och diskutera detta. Förlåt för mitt infall.danei skrev:Tydligan har vi inte samma användning av ordet "bråkdel" Får väl starta en omröstning om vi ska reda ut det. Annars kan vi änga oss åt något roligare.

Svar från Borsch:
Hej Bert,
det finns ett stort antal olika regulatortyper.
Självklart kommer magnitiseringsströmmen att kopplas till och från beroende på behov.
Strömförloppet över fältlindningen kommer att "dämpas" av induktansen (som i alla spolar)
Med vänlig hälsning/Mit freundlichen Grüßen/Best regards
Bekräftar danei att du hade rätt.
Hej Bert,
det finns ett stort antal olika regulatortyper.
Självklart kommer magnitiseringsströmmen att kopplas till och från beroende på behov.
Strömförloppet över fältlindningen kommer att "dämpas" av induktansen (som i alla spolar)
Med vänlig hälsning/Mit freundlichen Grüßen/Best regards
Bekräftar danei att du hade rätt.
Det finns som sagt flera olika regulatorer typer! Den analoga är den oftast förekommande. Frågan till Bosch är kanske inte klart ställd eftersom den är luddigt besvarad som jag uppfattar det. (Självklart kommer magnetiseringsströmmen att kopplas till och från beroende på behov) Det är ju svaret på hur en laddningsregulator för en likströmsgenerator fungerar inte en modern alternator. Det handlar inte om till / från utan snarare att portionera magnetiseringen kontinuerligt efter behovet.
Jag röstar för att den "digitala" varianten borde vara vanligaste i nya regulatorer, å nu pratar vi inte om något relä som slår till/från några gånger per minut utan en transistor som växlar flera tusen gånger per sekund! Och precis som dom skriver i svaret från Bosch så kommer strömen ut från generatorn att vara "analog" på grund av induktanserna i generatorn..