Step-by-step guide?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mork

Step-by-step guide?

Inlägg av Mork »

Är det möjligtvis någon här som har eller kan tänka sig göra en enkel guide för
oss "första-gångs"-fräsare?

Mycket begärt men det skulle räcka med en checklista. Typ:

1. Fräsmaskinen fysiskt byggd.
2. All styrning byggd/kopplad. (eventuella tips, ex jordning/inte jordning :P)
3. Programvara installerad på styrdator.
4. Skapandet av ett projekt fram till att fräsen snurrar igång och börjar jobba.

I mitt fall så kör jag Cut2D för att skapa mina "ritningar". Dessa importeras till Mach3.
Känns dock som att något saknas. Det Mach3 får från Cut2D är väl inte den slutgiltiga G-koden?

Som ni ser...pinsamt nybörjare. :)
H.O

Re: Step-by-step guide?

Inlägg av H.O »

> Känns dock som att något saknas. Det Mach3 får från Cut2D är väl inte den slutgiltiga G-koden?
Om det är den slutgilitiga G-koden eller inte är upp till dig men det är den koden som Mach3 kommer att köra. Vad är det du känner att du "saknar"?

Jag tycker det verkar som att du gör rätt. Men, du importerar alltså inte "ritningen" i Mach3, du laddar G-koden som Cut2D har genererat med ritningen som underlag.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Jag använder Aspire, också av Vectric så menyer och knappar kanske ser lika ut.
I Aspire heter det "Save Toolpath" när du ska exportera G-koden.

Jag väljer Prototrakens postprocessor (eftersom vi har en Prototrak fräs, vilket gör så att koden funkar där ) och sedan sparar jag de banor som körs med samma verktyg som en GCD-fil.
GCD står här för G-Code, det är den filändelse Prototraken förväntar sig men det är ju en vanlig G-code textfil.
Kör jag med Mach2/3 som postprocessor så blir det .txt som filändelse men det är ju pckså G-code likafullt.

Vår fräs har inbyggd styrdator så jag lägger över filen dit och kan köra den fräsbanan direkt.

//P

Bild
Mork

Inlägg av Mork »

Tackar tackar.

Vet inte riktigt varför jag tycker nåt fattas :)

Jag lyckades dock aldrig få igång grejerna riktigt. Kopplade in en av stegmotorerna (liggandes lös).
Laddade in ett projekt till Mach3. Startade....men inget hände. Motorn blev spänningssatt men det
tycktes vara allt.

Nu har jag ju inte gjort detta förr. Vet inte om det måste göras en massa "kalibreringar" innan man kan börja.
Men jag ville i princip bara se om motorn började jobba.

Så, för att vara tydlig. Jag har alltså bara startat Mach3, importerat Cut2D filen och tryckt "Cycle start".
(filen står i "File" raden och det är en registrerad version av mach). Men ingen annan info dyker upp.
Har inte ens sett Mach3 i action så vet inte vad jag ska förvänta mig/se på skärmen.
Hade dock tänkt att man skulle se koden i något av fönstren och hur programmet stegade fram rad för rad
eller nåt i den stilen.

Ska göra lite efterforskningar under dagen. Är ju inte meningen att ni ska behöva ledsaga mig hela vägen :)
Men lite tips mottages med värme.

/Micke
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ett grundtips är ju att veta vad man pysslar med, att förstår vad CAM-program och G-kod ska göra.

Tänk baklänges. Hur skulle DU köra fräsen för att skapa den form du vill ha ut? Hur skulle G-koden se ut för att köra så? Hur kommer CAM-programmet fram till att det ska skapa den G-koden?
Mork

Inlägg av Mork »

@Nerre: Du har så rätt så. Jag försöker bara ta lite genvägar :)

Allmän update:
Använde mig av Google och youtube. Och är nu lite mer införstådd i konfigurationen osv.
UC-100 controllern verkar fungera (nödstopp registreras i Mach3 osv).
Jag kan dock inte få motorn att röra sig... :/

Följde "standard" instruktionen här:

Jog-kontrollerna är på (slow-jog på 100% istället för 50% men ändå).

Bara en motor inkopplad (liggandes på bänken), inget liv oavsett jog på x,y eller z.
Den blir dock en aning varm efter att ha legat i 1-2 minuter.
Har kontrollerat kabeldragning och den är enligt Johans (JBCNC) instruktioner.
(drivar CWD556 och STM60-88 motorer).
Mork

Inlägg av Mork »

Man lär så länge man försöker...

Motorerna går nu. Diverse små inställningar i Mach3.De blir dock skapligt varma. Även då de står still.
Något är inte rätt där...men med 8 kablar mer motor så...

Utöver det så får jag inte fart på programmen än. Troligtvis SBS, men man vill ju gärna tro annat :P
H.O

Inlägg av H.O »

Stegmotorer BLIR varma, om de inte blir det utnyttjar du inte dom till fullo. Olika tillverkare säger olika saker men det mest konservativa jag hittat här säger att en tempökning på 40°C är normalt. Sen kommer de få lite hjälp med kylningen när du väl monterar dom på maskinen (om det är en maskin i metall alltså).
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det går väl en hållström genom dem när de står still, skulle inte förvåna mig om de blir varmare av att stå still än att köras...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja om drivarna inte är "intelligenta" så blir motorn mycket riktigt varmare av att stå still, då går 100% ström genom lindningarna hela tiden.
Mork

Inlägg av Mork »

Hej på er igen...

Ja. Tog mig ett kort samtal med CNC-Johan. Och hållströmmen är ju förstås boven i dramat.
Jag har haft lite bråttom med att slänga ur mig "problemen" som uppstår. Men så är det
när man är lite uppspelt och vill få allt att fungera :)

Tänkte sänka strömmen som drivarna ger (till att börja med) för att vara på den säkra sidan.

Nästa steg är att få koden shysst till Mach3.
De "ritningar" jag gjort i Cut2D ger inte de G-kodsrader som jag väntat mig i Mach.
Men ska försöka lösa det på egen hand. Om jag fortfarande slår huvudet i väggen så
kommer jag krypande hit.. :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag känner igen det där med att man är ivrig... jag har många gånger suttit och hållt på med nåt, googlat utan att hitta en lösning, skrivit en fråga på ett forum, sen fem minuter senare kommenterat mitt eget inlägg med en uppföljning eftersom jag löst frågan och har en ny:) Ibland har det nog hunnit bli både tre och fyra kommentarer innan nån annan skrivit nåt.
Mork

Inlägg av Mork »

Heh.

Ja, man är ju bra sugen på att prova.

Just nu känner jag mig redigt dum (igen). Kan ladda in exempelkoder i Mach3 och se alla dessa fina kodrader.
Men mina egna filer gjorda i Cut2D visar inget i Mach3. Filen står att den laddats men det är allt.
Shargo

Inlägg av Shargo »

Skulle rekommendera att du börjar med manuellt skriven kod enligt principen lära sig gå innan man springer. Kombinera med manuell matning i Mach-3 för att se vad som händer och varför.
När du sen har koll på att maskinen funkar ihop med din dator och du har lite grepp om ISO-koder då kan du börja kika på CAM-beredning.

En steg för steg guide är en trevlig tanke men jag tror det skiljer sig för mycket mellan olika system för att det ska vara rimligt (typ av stegmotorer, i vilket mode körs de, styrelektronik, positionering, datorinterface, applikation, OS....)
Mork

Inlägg av Mork »

Det ligger nog nåt i det, Shargo.
Skriv svar