"Moderkort" för ATMEGA32

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
rikkitikkitavi

"Moderkort" för ATMEGA32

Inlägg av rikkitikkitavi »

Har en hög med ATMEGA32 i TQFP kapsel, dvs lagom smått SMD. Tänkte jag skulle uppgradera mina MCU kunskaper från assembler på 68XX , dvs 70/80tal och något mera modernt :)

Jag håller på att cadda ett generellt moderkort för dessa som skall gå att använda som CPU kort för olika diverse applikationer. För att hålla det så generellt så möjligt men också kompakt så helst minimalt med kringfunktioner på kortet.
Kortet är tänkt att kunna användas med en massa andra olika kort/komponenter off-board, beroende på applikation.
Alla portar är dragna ut till kontakter, ej nödvändigtvis bestyckade. Kortet får 5V stabbat men jag kan tänka mig en liten 5V SMD stabb också.

Vad är vettigt att ha med utöver MCU+Xtal? Jo, jag vet att det är att fråga "hur långt är ett snöre- så långt som det behövs och lite till" men ändå...input is valuable...

Vad är ett vettigt format?
Jag tror jag kan trycka in allting på motsvarande en DIP-40 i storlek, fördelen är då att det blir ett billigt kort (två kort på en 5*5cm)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: "Moderkort" för ATMEGA32

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Låter spännande säger Lasp.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

IDC kontakt för programmering
100nF för avkoppling
och gärna filtrerad spänning till AD delen
Klämmer du dit någon lysdiod så är det ju bara att börja blinka med det hela

Swech
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Programmeringskontakt, kristall och hylslister/stiftlister, för alla övriga in/utgångar känns som ett minimum tycker jag.

Sen sätter ju bara fantasin gränserna. Digitalservon behöver t ex 3*n stiftlist för n st digitalservon, kan vara kul att koppla in på pwm-utgångarna. Skruvplint kan vara kul att koppla in på analog-in.

För lite dioder kanske detta hade varit en kul kombination:
http://www.electrokit.com/led-bargraph- ... gron.43790
http://www.electrokit.com/dipswitch-10pol.49444
XorXaX

Inlägg av XorXaX »

Jag har gjort ett liknande kort, fast för PIC. Där hade jag kristall, avkoppling till kristall, avkoppling till matning (100nF), två LED, två tact-switchar, programmeringskontakt, en reset tact-switch samt två stiftlister som passar rakt ner i en labbplatta.
Skriv svar