Vad för slags LED på 9V bör jag sätta i en gammal pannlampa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wildebeest

Vad för slags LED på 9V bör jag sätta i en gammal pannlampa

Inlägg av Wildebeest »

Hej!

Jag har kommit över en av försvarets gamla pannlampor som jag tänkte sätta in en LED-lampa i.

Jag är inte så där jätteinsatt i LED-lampor över huvud taget men jag vet att jag vill ha en lampa som lyser starkt som en sån där kraftig liten LED-ficklampa på typ 3 w och 120 lumen, eller egentligen ännu starkare.

Strömkällan jag vill använda är på 9 v.

Pannlampan är gjord för att ta såna där vanliga små glödlampor som man har i gamla cykellampor. Frågan är nu om jag ska sätta in nåt slags LED-konverterad glödlampa som passar i pannlampans sockel eller om jag ska försöka bygga om hela innanmätet på pannlampan, tex ta bort reflektorn, för att få plats med nåt annat slags LED-lampa?

Går det annars liksom ens att köpa såna där lampor löst som sitter i schyssta ficklampor eller måste man slakta en ficklampa och ta ut lampan?

På bilden kan ni se hur stor pannlampan är, så då kanske nån har en idé om vad för slags lampa som kan passa där inne.

Jag har sett 9 v-LED-lampor att köpa på nätet men jag förstår inte hur man ska veta hur starkt de kommer lysa. Mycket beror kanske på vad för slags reflektor man har?

Tacksam för svar

/Kalle
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Re: Vad för slags LED på 9 v bör jag sätta i en gammal pannl

Inlägg av ensten »

En sak att tänka på är att reflektorn sannolikt inte kommer att fungera som tänkt eftersom en LED inte har den spridningen som en glödlampa har. Du är alltså hänvisad till spridningen som linsen ger. Detta gäller om man inte har en "LED-lampa" med flera chip som kan vara monterade så att bättre spridning fås.

Och välkommen till forumet!!! :waving:
Wildebeest

Re: Vad för slags LED på 9 v bör jag sätta i en gammal pannl

Inlägg av Wildebeest »

Tack :)

Tror du att det går att sätta in nåt slags färdig LED-spot som ju faktiskt har den rätta formen för att passa inuti det där chassit och få ett hyfsat tillfredställande resultat? Fast de är ju på hur många volt som helst och jag skulle behöva nåt för 9 volt så jag vet inte... är inte så bra på vilka lampor som finns som sagt.

Hur ser LED:en i en ficklampa ut egentligen? Är det värsta elektroniken bakom själva lampan som man måste ha med eller är det bara en liten glasbit?
Användarvisningsbild
JohnGalt

Re: Vad för slags LED på 9V bör jag sätta i en gammal pannla

Inlägg av JohnGalt »

Det finns LED-lampor med "ficklamps"-sockel, men de är inte i närheten så ljusstarka som du önskar.

Det vettigaste är nog att bygga om den lite och sätta dit typ en Cree XM-L på star PCB (sök på "Cree XM-L star").
Star PCBt måste monteras så att det får kylning (på plåt förbundet med chassi t ex), lite beroende på hur mycket ljus du vill ha = hur hög ström.
Du behöver en driver också, som ger t ex 700 mA eller lite högre kanske och inkluderar 9V input (sök på "LED driver" eller "Cree XM-L driver").
Spridningen blir väl inte så bra, men spelar kanske inte så stor roll?

Vad är det för 9V spänningskälla du har? Tänk på att det drar en del ström. 2 st 18650-batterier kanske är lämpligare?
Wildebeest

Inlägg av Wildebeest »

Tack, det där låter helt klart värt att kolla upp. :)

Du frågade vad jag hade för strömkälla och det bästa jag kommit på att använda är ett LiFe-batteri (Lithium iron phosphate battery) 1000mAH 9,9V 20C, eftersom det väger lite och spänningen ligger nära de 9V jag vill använda.
Anledningen att det ska väga lite är att batteriet samt alla grejer det ska driva kommer att sitta innuti/utanpå en hjälm.

Förutom lampan vill jag driva en fläkt, en röstförvrängare, en förstärkare och en högtalare.

Fläkten kommer behöva köras hela tiden men röstförvrängaren, förstärkaren och lampan drivs bara vid behov: alltså när man ska prata eller när man ska lysa. Eventuellt kommer röstförvrängaren och försträrkaren vara på hela tiden också, typ som verkar vara fallet i tex Darth Vaders hjälm ;) Det beror lite på hur mycket ström allt drar.

Är det nödvändigt att få ned spänningen från 9,9V till 9V med typ ett motstånd för att inget ska gå sönder?

Verkar batteriet ha tillräckligt med kapacitet för alltihop om man ska kunna använda det en stund eller vore det smartare att ta ett LiFe med tex 3600mAh istället? Det beror ju så klart på hur mycket man pratar och lyser men ändå, vad ska man ha för att vara på säkra sidan, så att säga?

Vad ska jag ha för högtalarelement så att jag får ut så bra ljud som möjligt ur den lilla förstärkaren jag har? Jag ser ju helst att rösten förstärks när man pratar. Högtalarelementet får inte vara större än 90 mm i diameter.

Med alla de här grejerna, hur stark lampa är smart att använda? Jag vill ju inte att fläkten, röstförstärkaren lägger av efter att jag lyst i några minuter.

Känns som denna tråd förvandlades till en "projekt-tråd" nu men det kanske går att flytta den, vad vet jag? :oops:

Bifogar en bild som förklarar lite.

Tack

/Kalle
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Låter kul! Ja, gör gärna en projekttråd.

Du vet kanske att röstförvrängaren har inbyggd förstärkare på ca 1W? Så du kan skippa förstärkaren och koppla högtalaren direkt på förvrängaren om du inte vill spela/prata väldigt högt. 1W låter rätt bra, du vill ju inte ha för hög strömförbukning heller.

>Är det nödvändigt att få ned spänningen från 9,9V till 9V med typ ett motstånd för att inget ska gå sönder?
Nej, det behövs inte, du kan köra direkt med den spänningen.

>Med alla de här grejerna, hur stark lampa är smart att använda?
Med tanke på allt du ska ha tror jag att en 1W LED är fullt tillräckligt och mindre risk för värmeproblem mm. Du behöver t ex en sådan här för att driva LEDen: http://dx.com/p/mr16-1-1w-320-350ma-con ... nput-13553

>Vad ska jag ha för högtalarelement så att jag får ut så bra ljud som möjligt ur den lilla förstärkaren jag har?
Du kan ta i stort sett vilket som helst som passar, ta ett billigt eller skrotat från radio/TV/datorhögtalare. Du ska ju ändå förvränga ljudet :-)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag tycker också att det borde räcka med den inbyggda förstärkaren i förvrängaren. Den förstärkaren du har tagit med där är dessutom för stereo vilket ju är helt onödigt i denna applikation, speciellt eftersom du vill hålla ner strömförbrukningen.

Beroende på vilken miljö som den ska användas i så kan 1 watt räcka mycket långt.
Skriv svar