Ok, nybörjaren slår till igen (några frågor)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mork

Ok, nybörjaren slår till igen (några frågor)

Inlägg av Mork »

Hepp.

1. Kopplade in min spindel som nu snurrar på så fint (åt rätt håll :) ). Dock så har jag ca 20v mellan spindelhölje och jord.
Detta ökar till 60-80v vid fullt drag.
- Varför? Och kan det ignoreras eller bör man göra något? (läste en annan tråd här men hittar inte trots sök).

2. Såg också i en annan tråd att man inte bör dra ihop signaljord med "vanlig" jord. Varför undrar jag.
Har idag dessa sammankopplade vid stora kontakten ut från min styrbox, kanske bör denna koppling brytas?

Maskinen har ej varit i drift ännu så ingen skada bör ha skett. Men man vill ju inte bränna något vid första starten... :oops:
JonasE

Re: Ok, nybörjaren slår till igen (några frågor)

Inlägg av JonasE »

1. Vad har du för spindel?

2. Man får tänka till lite när man jordar ihop saker. OM man inte MÅSTE jorda ihop dem (det beror på hur det är kopplat i övrigt) bör man nog låta bli, enligt mig. För mycket ihopjordande leder bara till jordslingor med konstiga problem som resultat.

Om du vill få tips om jordning eller ej så behöver vi få veta vilka grejer du har. Om du, som jag, kör stegmotorstyrning via parallellport och har motorstyrningar med optoisolerade ingångar så avråder jag mot att koppla ihop jord mellan dator och styrningar. Om motorstyrningarna INTE har optoisolerade ingångar så måste du jorda ihop dator och styrning....om du nu inte har ett kort mellan dator och styrning som har optokopplare. Så... utan att veta exakt vad du har för grejer är det inte lätt att ge tips. :wink:

Dock, enligt mig, är optokopplare något bra som man bör se till att använda. Grejerna behöver då bara jordas via eluttaget i väggen. Mycket mindre risk för störningar mellan delarna. Min maskin har gått helt utan bekymmer (om man bortser från SBS-relaterade problem :doh: ) i snart ett år.

Mvh Jonas
H.O

Inlägg av H.O »

Mork,
I din andra tråd gav jag tipset att resistansmäta mellan stiften i kontakten på spindeln och motorns hölje för att verifiera att höljet ÄR anslutet till ett av stiften (alltså skyddsjord). Denna tråd tyder på att A) Du inte kontrollmätte detta och B) Höljet är inte anslutet till något stift i kontakten.

En sådan här motor drivs med nätspänning utan någon form av isolation och skulle, om något går illa vara direkt livsfarlig om den inte skyddsjordas ordentligt. Du bör, på ett eller annat sätt, se till att höljet på motorn blir anslutet till skyddsjord.
Mork

Inlägg av Mork »

Hej Jonas

Spindel: GDZ-65-800A, 4 stiftskontakt. Jordstift EJ anslutet när den kom. Här funderade jag på att ansluta
höljet till jord på frekvensaren (EM8-G1-1d5) pga av spänningsskillnaden jag mätt upp mot höljet.
Smidigt då de delar kabel.

UPDATE: HO. Jag öppnade kontakten för att se då jag inte fick kontakt mellan något stift och höljet.
Som misstänktes bör jordning göras där till chassijord på frekvensaren (samma kabel) vilken i sin tur sitter
direkt i jordat uttag.

Motorer: STM60-88 (3Nm 4,2A) från JBCNC.

Elektroniken är från JBCNC:
2st Kraftagg - SUNWOR (S-350-48)
3st Drivar - CWD556
I/O-kort - X220826 (hittade ingen annan info på kortet...)
Använder en UC-100 USB konverter mellan IO-kort och dator.
Kom inte åt skylten till 24V agget.

Jag har i nuläget chassijord ihop draget med jord för samtliga ändlägesgivare (vilka drivs av 24V:aren). I övrigt finns inga kopplingar
mellan signaljord och chassi.

Ingen optokoppling så vitt jag vet. Om inte IO-kortet innehåller något jag inte känner till.

Väldigt tacksam för input från er som hållit på lite :)

/Micke
H.O

Inlägg av H.O »

Du kan se här hur jag gjorde. En idé jag i princip stal rakt av från ralvejd, vars 3D-skiss du ser i tråden. Jag gillade inte alls den typen av kontakt som satt på min spindel, i synnerhet inte eftersom jag matar min inverter med 400V så kontakten "ser" närmare 600V och det kändes inte riktigt bra. Och så saknades som sagt skyddsjord och inget bra sätt att ansluta den på.
Mork

Inlägg av Mork »

H.O

Ja, så där ska de se ut (ang. jordkabel). Den bilden hade jag i huvudet. Men man är som sagt lite ny
på området och då frågar jag hellre än ser rökpuffar (eller dimper i backen för att man fått en stöt).

Tack för er input!
Mork

Inlägg av Mork »

Så. Har nu jordat spindelns chassi. Allt ser bra ut.

Ska provköra lite motorer nu...
floppen

Inlägg av floppen »

Hej

Bara för att vara lite jobbig,
När man frekvensstyr en 3-fas motor så får man ofta ett litet problem "alla bygger inte på samma teknik" = summan av dessa 3 faser blir inte noll = den spänning du mäter upp. Detta problem uppkommer då man istället för sinus kör fyrkantsvåg.
Så vad är problemet?, när du jordar motorn så kan om du har otur strömmen flyta genom spindelns lager och då kommer dessa slitas mycket snabbare pga små gnistor.
Mork

Inlägg av Mork »

Men ååååh...

Nä, skojar bara. OK, så innebär det att man "egentligen" inte bör jorda spindelns chassi, verkar ju lite bakvänt... :humm:

När denna maskin väl kommer igång så lär den nog inte gå så mycket. Kanske 10h i månaden, max!
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Spökspänning antagligen... Kan vara höga spänningar men de kan inte driva
någon ström om man belastar dem.

En voltmeter med M-Ohm inre resistans visar
något nästan bara man sticker upp probarna i luften i en miljö med störningar.
Testa att hålla ett motstånd på kanske 10 kOhm också mellan det du mäter
så får du en annan spänning, kanske ner mot 0.
JonasE

Inlägg av JonasE »

Hej!

Då kör vi ungefär samma grejer bortsett från din motion kontroller, dvs grejen mellan USB och I/Okortet (som jag också skulle vilja ha...). Både I/O-kortet du har och stegmotorstyrningarna verkar vara optoisolerade. Detta innebär att GND på stegmotorstyrningarna endast behöver kopplas till dess nätagg, och nätaggens jord (alltså 0V eller GND eller vad de anger den som) ska inte kopplas till något annat. Nätaggets skyddsjord ska naturligtvis kopplas till eluttagets jord. ;-)

Varför? Jo, tänk dig att du kopplat ihop GND på drivarna med GND på datorn, och GND på datorn är kopplat till skyddsjord... Lite beroende på hur nätaggen är konstruerade KAN det tänkas att en del av strömmen som drivarna tar skulle kunna ta vägen genom GND-kabeln som går till datorn. Det innebär, i ditt fall, att din motion kontroller skulle kunna se det hela som ojämn matningsspänning (en ojämn ström genom dess 0V-anslutning, dvs USB-kabeln, ger spänningsfall i form av störningar) samt att, om man har lite otur med sin inkoppling, samma ström kanske går genom signaljorden efter motion kontrollern, och då kan sabba signalerna där också lite.

Normalt sett fungerar det nog bra ändå, ditt nätagg till stegmotorerna är säkert helt isolerat från nätspänningen och dess jord. Då kan det inte gå någon ström i en jordkabel mellan GND/0V på nätagget och tex datorn ändå. Men, om det FINNS någon slags anslutning mellan nätaggets GND/0V och skyddsjord från eluttaget (direkt anslutning eller kondensator etc) så finns stor risk att det kan bli problem. Det kan säkert även finnas kapacitiva kopplingar i tex switchtrafon i nätagget mellan primär och sekundär beroende på nätaggets kvalité och den ström som detta kan ge är säkert väldigt liten men man vill nog ändå inte ha den genom sin signaljord.

Som jag ser det finns det inga fördelar med att koppla ihop nätaggets GND/0V och datorjord i vilket fall, så jag hade unvikit (och undviker :wink: ) det i möjligaste mån! Optokopplarna sitter där av en anledning. :wink:

Ändlägesgivarna, går de alltså på samma nätagg som stegmotordrivarna? Jag antar att det finns optokopplare på ditt I/O-kort i den riktningen också. Kolla din koppling genom att ohmmäta mellan datorns chassi och givarnas jord med stickpropparna i väggen urdragna. Om du har kontakt då kan du lida av ovan nackdelar...

Mvh Jonas
Mork

Inlägg av Mork »

Alright!

Härligt med folk som hjälper till. Och dessutom har orken att vara lite pedagogiska. Mycket uppskattat!

Ska ta mig en titt på hur jag gjort...var ju en stund sedan jag drog kablaget.
Skriv svar