Gammal fettnippel och alternativ fett?
Gammal fettnippel och alternativ fett?
På min "nya" 18000-varvsspindel har jag två stycken fettnipplar likadana som på bilden, vad använder man för fettspruta till dem tro?
Undrar om någon duktig på fett har något alternativ på dessa fetter som rekomenderas men verkar svåra att hitta inom landets gränser eller med vettig frakt.
Grease type:
KLUBER ISOFLEX TOPAS NB52
Or:
LUBCON TURMOGREASE HIGHSPEED
L252
Undrar om någon duktig på fett har något alternativ på dessa fetter som rekomenderas men verkar svåra att hitta inom landets gränser eller med vettig frakt.
Grease type:
KLUBER ISOFLEX TOPAS NB52
Or:
LUBCON TURMOGREASE HIGHSPEED
L252
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Gammal fettnippel och alternativ fett?
Borde gå att använda denna typ:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Brukar kalla dom "fettspruta till noshjulet på en kedjesåg" 

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
*trycket* har du ju fetkoppens hatt fylld med fett så du kan fylla med glasspinne om du vill 
Vad är det som ska smörjas? Glidlager - kullager eller vad? ----52---- bör ju ge dig en ledtråd.

Vad är det som ska smörjas? Glidlager - kullager eller vad? ----52---- bör ju ge dig en ledtråd.
Aha, så man ska fylla hatten med fett och sen "skruva in fettet i nippeln" ?
Tror det är rulllager eller kullager, men eftersom det verkar helt omöjligt att hitta någon sprängskiss på den så vet jag inte helt exakt, det nedre lagret är keramiskt och skall inte smörjas alls om jag läst rätt.
Spindeln är en Giordano Colombo RV.116.22.FB3, den har dessutom funnits med lite olika bestyckning verkar det som.
Spindeln är en Giordano Colombo RV.116.22.FB3, den har dessutom funnits med lite olika bestyckning verkar det som.
- tecno
- Kontakt:
Så har mina smörjkoppar (fast lite större) sett ut till mina båtar, du fyller koppen och sen hatten och trycker in fett vartefter behov uppstått.CPMS skrev:Aha, så man ska fylla hatten med fett och sen "skruva in fettet i nippeln" ?
Nu till denna spindeln tror jag att man 'ska/bör' smörja med visst intervall/gångtid. Måhända såna där automat patroner med inbyggd gaspatron/timer kunde vara grejen, kollas med SKF som säljer sådant. De kan säkerligen peka på vilket fett som är lämpligt, har för mig deras kundsupport finns i Götet.
Det ser ut som en minivariant av en Stauffer-smörjkopp.
- tecno
- Kontakt:
Ja så heter dom visst, tackar för ifyllandet av minnesluckan