Motordriven lucka i tv-bänk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
paulier91

Motordriven lucka i tv-bänk

Inlägg av paulier91 »

Hej!
Skulle behöva hjälp med ett litet projekt som jag har på g :)

Så här är det:
Min sambo vill ha en tv-bänk i trä med 3 luckor på sig. Jag vill ha en tv-bänk fast med 2 luckor och öppet i mitten för att kunna placera min reciever + konsoll i och enkelt kunna stänga av och sätta på!
Problemet med sambons ide är att jag inte kommer ha möjlighet att sätta på/stänga av utan att öppna dörren manuellt (ren lathet, men ska kärringa få som hon vill så får man hitta på någon kul lösning ;) ) Så, jag vill kunna sätta mig i soffan och trycka på en knapp som aktiverar en motor etc som öppnar dörren. Sen så ska man kunna trycka på knappen så ska dörren stängas, simple as that! Helst trådlöst såklart, men inget absolut krav :)
Skulle behöva 2 lösningar, en som öppnar luckan som en vanlig dörr och dels en som öppnar som en fallbro.

Så till frågeställningarna!

- Vad är den lättaste lösningen för att öppna en dörr, en kolv som skjuter upp den (alt 1)? eller någon slags "bilhiss" som drar i vajrar och stänger/öppnar dörren (alt2)
- Finns det någon färdig byggsats som går att använda till mitt ändamål?
- Något man kan kombinera med någon slags IR kontroll?

Är det inte tillräcklig info så säg gärna till, kl är ju 02:40 så huvudet är inte riktigt med!
Budgeten är ju så billigt som möjligt! Men kvalité före kvantitet så att säga!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: Motordriven lucka i tv-bänk

Inlägg av gOry »

Skriv svar