Senaste kretskortet
Re: Senaste kretskortet
Använder denna för att simulera utsignalen från en K-type thermocouple. Med en thermocouple inkopplad så fladdrar inte värdet nämnvärt så den biten fungerar perfekt. Jag har gjort detta för att kunna testa hela kedjan (all hårdvara och kod) och det hade varit jobbigt att behöva utsätta en riktig probe för olika temperaturer för att göra detta. Då det är ganska krävande för en 8-bitars PIC att räkna ut alla ekvationer för NIST kompensationen så tyckte jag det vore bra att inte bara mata in olika värden i kod när man testar för det kan vara så att det inte fungerar som man tänkt sen när PIC:en ska göra alla dessa beräkningar.
Aha, då förstår jag - mycket man inte vet! Detta innebär alltså att du skippar maxx-chipet sen och låter PIC:en göra jobbet från scratch?
Nej, MAX chippet använder jag som vanligt, men den använder en linjär ekvation och en thermocouple är allt annat än linjär. Därför måste detta kompenseras för genom att implementera NIST polynomial data. (en googlesökning på "NIST Thermocouple K-type data" bör ge mer information för den intresserade)
då det är väldigt små skillnader i mV mellan graderna
Skulle nog mer säga µV. Mellan tex 20 0ch 21 grader är det bara 40µV skillnad, får man till repeterbar µV precision med en 30 varvs pot? Spänningsmantingen måste vara rätt stabil den med.
Skulle nog mer säga µV. Mellan tex 20 0ch 21 grader är det bara 40µV skillnad, får man till repeterbar µV precision med en 30 varvs pot? Spänningsmantingen måste vara rätt stabil den med.
nej självklart får man inte någon precision att tala om men en 30-varvs pot är ändå klart bättre än en 1-varvs
Den uppfyller de krav jag har just nu. Skulle såklart vara roligt att jämföra mot en korrekt kalibrerad k-type termometer men något sånt har jag inte tillgång till.

Jo så sant, bättre än en 1-vars. Ok, trodde du skulle kolla typ hela temp-K registret i 1 grads steg eller så och tänkte att det skall bli intressant och se med en 30-vars pot. 

Jag reviderar mitt tidigare påstående lite. Man kan få hygglig stabilitet och precision. Gjorde en snabb video och det hoppar endast mellan två LSB om man är lite fingerfärdig. Sen får man ju tänka på att denna krets är cold junction compensated och chippet är exponerat så minsta andetag i dess riktning påverkar temperaturen. Bättre när de sitter i en låda.
-
- EF Sponsor
Vibrationssensor som aktiverar en utgång x antal sekunder efter att rörelse har detekteras. Drar ca 4 uA vid 3 volt.
Har tänkt att använda den till cykellyset men kan även användas till andra saker som behöver aktiveras vid rörelse/vibration.
Har tänkt att använda den till cykellyset men kan även användas till andra saker som behöver aktiveras vid rörelse/vibration.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thepirateboy
Spännande manick! Det första jag tänkte på när jag läste första ordet var "Larm"
Du tänkte ha ett automatiskt cykelljus med andra ord?
Vad är det för krets på den, någon mega förmodar jag? Med tanke på 6-pinnaren bredvid och en vacker kapsling på kretsen som enligt mig endast tillhör Atmel..
lol
Sen vibrationsgrejen.. aldrig sett sådan förut, vad är det för modell?
Spännande manick! Det första jag tänkte på när jag läste första ordet var "Larm"

Vad är det för krets på den, någon mega förmodar jag? Med tanke på 6-pinnaren bredvid och en vacker kapsling på kretsen som enligt mig endast tillhör Atmel..

Sen vibrationsgrejen.. aldrig sett sådan förut, vad är det för modell?
-
- EF Sponsor
Ja, automatiskt cykelljus är syftet, kanske eventuellt avskräcker en och annan cykeltjuv också...
En helt vanlig Atmega88PA har jag använt mest för att jag har dessa hemma. Sensorn är denna http://www.ebay.com/itm/1-PCS-X-801S-Vi ... OC:GB:3160
En helt vanlig Atmega88PA har jag använt mest för att jag har dessa hemma. Sensorn är denna http://www.ebay.com/itm/1-PCS-X-801S-Vi ... OC:GB:3160
Skoj! Har själv tittat på lite olika cykelljus lösningar och skulle vilja köra med bromsljus också, så ditt inlägg kom väl ganska perfekt för min del, alltid roligt att se projekt som tilltalar en själv lite mer för tillfället även om det är roligt att se alla projekt som postas förstås 
Får bli att beställa någon sådan vibrationssensor också, kanske inte just för cykelljus, men jag gillar att samla så
:P

Får bli att beställa någon sådan vibrationssensor också, kanske inte just för cykelljus, men jag gillar att samla så

Var dte inte en sån vibrationssensor man fick med startkitet när man tävlade i EF-tävlingen för några år sedan ? väldigt lik iaf.
Tror inte nån av oss tävlande använde den sensorn dock.
Tror inte nån av oss tävlande använde den sensorn dock.
Det var ett bra tag sedan jag caddade detta kortet, men igår satte jag i alla fall ihop det.
Kortet är bestyckat med en LPC1343. Första gången jag lödade en krets med såpas fin pitch, men det gick utan problem.
Otroligt smidigt med den inbygda bootlodern för USB. Bara att stoppa i en USB-sladd i datorn och köra drag and drop på binärfilen till kortet.
Kortet är ett Loconet-interface för modelljärnväg som man enkelt skall kunna hänga på lite olika i/o kort på.
Kortet är bestyckat med en LPC1343. Första gången jag lödade en krets med såpas fin pitch, men det gick utan problem.
Otroligt smidigt med den inbygda bootlodern för USB. Bara att stoppa i en USB-sladd i datorn och köra drag and drop på binärfilen till kortet.
Kortet är ett Loconet-interface för modelljärnväg som man enkelt skall kunna hänga på lite olika i/o kort på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.