Parallellkoppla audioförstärkare?
Parallellkoppla audioförstärkare?
Jag har en sån där dassig 5.1-anläggning där allt är instuvat i sublådan. Var och en av de fem kanalerna har sitt eget förstärkarchip och basen har två bryggade, totalt 7 chip alltså.
Tänkte man kunde köra den som ren baslåda och vore då trevligt med lite mer kraft, tror varje chip ger ca 15-20W eller så.
Undrar därför om det på ngt sätt går att bryggkoppla flera chip såhär i efterhand?
Tänkte man kunde köra den som ren baslåda och vore då trevligt med lite mer kraft, tror varje chip ger ca 15-20W eller så.
Undrar därför om det på ngt sätt går att bryggkoppla flera chip såhär i efterhand?
Re: Parallellkoppla audioförstärkare?
Det går väl oftast inte att koppla ihop utgångar från flera förstärkare.
Är det ett eller flera element i baslådan? Om det är flera så kan du förstås dela upp dem på flera förstärkare.
Är det ett eller flera element i baslådan? Om det är flera så kan du förstås dela upp dem på flera förstärkare.
Eventuellt skulle det gå att bryggkoppla två kanaler för att öka utspänningssvinget. Detta genom att invertera signalen till en kanal och sedan seriekoppla utgångarna.
Jag utgår från att basen redan har bryggkopplat slutsteg, eller?
Ja, basen använder två chip och jag utgår ifrån att de är bryggkopplade.
Min tanke var att koppla ur nuvarande basförstärkare och stället utnyttja flera av övriga fem chip för basen.
Min tanke var att koppla ur nuvarande basförstärkare och stället utnyttja flera av övriga fem chip för basen.
Fast om du parallellkopplar dem så innebär det väl bara att du kan ta ut mera ström?
Dvs du kan driva högtalare med lägre impedans.
Fast jag är inte någon ljudnisse ioförsig.
Dvs du kan driva högtalare med lägre impedans.
Fast jag är inte någon ljudnisse ioförsig.
Gemensam jordpunkt mm kan nog ställa till det? på samma sätt som nätagg är jordade till chassi och skyddsjord.
Precis, högre ström bör ge kvadratiskt mer effekt vid samma last.Jimjou skrev:Fast om du parallellkopplar dem så innebär det väl bara att du kan ta ut mera ström
Skall kolla vilka chip det är men de 5 utgångarna har gemensam jord.
Om man har V+ och V- samt drivarna jobbar genom att kortsluta högtalaren olika mycket till dessa spänningsräls så lär man inte kunna seriekoppla alls. Såvida man inte delar upp förstärkaren galvaniskt eller använder extern förstärkare som är galvansikt skild med t.ex transformator.
Det gör att parallellkoppling torde vara det enda som återstår. Med lite mätning borde man kunna koppla upp något sådant korrekt?
Det gör att parallellkoppling torde vara det enda som återstår. Med lite mätning borde man kunna koppla upp något sådant korrekt?
Fast det förutsätter att du kan få högre spänning när du har mer ström tillgängligt.hanzibal skrev:Precis, högre ström bör ge kvadratiskt mer effekt vid samma last.
Det är bara ifall nuvarande slutsteg strömbegränsar istället för att spänningsklippa som du kan vinna något på någon omkoppling.
Men alltså om det bara är ett enda element i lådan och två förstärkarkretsar driver det elementet så skulle jag nog säga att det är ingen större idé att ändra på något. Det enda vettiga du kan göra får att få mer bas är att ändra så att två av de andra fem förstärkarkretsarna är kopplade som de till basen, mata den med samma signal som basen, och låta de driva en separat passiv bashögtalarlåda. Då bör du dessutom bara använda max en av de tre ytterligare förstärkarna, eftersom två bryggkopplade förstärkare drar lika mycket ström som fyra ej bryggkopplade, vid samma högtalarimpedans.
Annars så har du nog faktiskt redan en liten gnutta starkare bas redan nu när du inte har de andra utgångarna inkopplade, eftersom nätdelen bara behöver driva basen istället för bas plus ytterligare fem kanaler...
Ja, det har du såklart rätt i, så dumt av mig. Som du säger, nog inte mycket att göra, kanske så som psynoise föreslog möjligen fast med gememsam jord blir det väl kortis?
-
rikkitikkitavi
För att kunna parallellkoppla måste dessutom förstärkarnas förstärkning vara mycket lika, annars kommer de inte leverera lika ström. Man kan komma runt det genom att sätta en resistor i serie med utgången som utjämnar skillnader med det är inte gynsamt för ljudet.
Jo, kan tänka mig att två parallellkopplade förstärkare lär driva varandra baklänges och det känns ju inte hälsosamt. Nä, jag lägger ner detta "projekt".
-
Mindmapper
Slutsteg ska ju vara ganska lågohmiga för att kunna driva ut hög ström. Detta innebär också att om man har parallellkoplat 2st slutsteg och de inte ger exakt samma utspänning kommer de att driva ström in i varandra. Med upphettning som följd.
Men förresten, vad är det för förstärkarchip?
Oftast så går det väl sällan att göra särskilt mycket med dem, men om du har maximal tur så kanske du har något chip där man kan komma åt signalen precis i närheten av sluttrissorna, och göra en parallellkoppling där. Chansen är väl ytterst liten, men den kan ju finnas.
Oftast så går det väl sällan att göra särskilt mycket med dem, men om du har maximal tur så kanske du har något chip där man kan komma åt signalen precis i närheten av sluttrissorna, och göra en parallellkoppling där. Chansen är väl ytterst liten, men den kan ju finnas.