Koppla in fibernät

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Koppla in fibernät

Inlägg av Nerre »

Mindmapper skrev:"man" i det här fallet är den som har kompetens nog att förlägga en sådan kabel. Ingen som har den kompetensen kommer att klammra en UTP/STP datakabel.
Och hur drar de då kabeln inne i lägenheter om de inte sätter uttaget direkt innanför dörren?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Alltid i kanal, allt annat blir så fruktansvärt fult.

Vi har målad kanal längs med taket, syns inte alls och var mycket smidigt för mig att dra in en extra kabel förut.

Har förövrigt fiber till skåp i hallen och därifrån koppar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men fy rackarns vad kabellister brukar vara fula, hellre klamrat men då med nån slags Letti-klammer eller i nödfall någon slags APK-klammer, ifall det finns i de dimensionerna.

Nere vid sockeln vid golvet kan jag köpa att en kabellist kan se bra ut, men uppe i taket är det bara fult. Den som kommit på att massproducera kabellist med kvadratiskt/rektangulärt istället för triangelformat tvärsnitt borde badas i tjära.
Nerre

Inlägg av Nerre »

zeus skrev:Alltid i kanal, allt annat blir så fruktansvärt fult.
Tydligen så fanns det i alla fall 2005 installatörer som inte visste om det.
http://henrik.net/2005/06/21/redo-for-riktigt-bredband/

Kanaler är en mycket dyrare lösning än att sätta några klammer, när allt handlar om att pressa ner priset på installationen tror jag inte särskilt många väljer kanaler före klammer.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Går alltid att köpa häftpistol som klarar kabelklammer också
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Dessutom går det att skjuta sönder isoleringen med sådan klammerhäftpistol, "har jag hört". :mrgreen:
Josasp

Inlägg av Josasp »

Felsöka nätverk några timmar när felet visar sig vara stift genom någon kabel ;)
Stiftade kablar kan skapa all möjlig kaos på ett nätverk :p
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Häftpistoler för kabel slår i klammer som är bågformade, och slagstålet eller vad det heter är också bågformat så man klämmer aldrig kabeln.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ni som kan.
Hur mycket latency inför en mediakonverterare?
I mitt fall från en singel mode våglängdsmutiplexad singelfiber till GB koppar ethernet.
Funderar på om en Edgerouter PoE + mediakonverterae räcker eller om jag skall ta mig spenderbyxorna och byta upp mig på en gång till en EdgerouterPro.
http://www.ubnt.com/edgemax#edge-router-poe
http://www.ubnt.com/edgemax#edge-router-pro
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

limpan4all: Latencyn hos mediekonverterare brukar så vitt jag vet ligga i mikrosekund-området, mycket lägre än hos en vanlig switch t ex.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

En mediakonvertering tillför bara någon μs, du kommer inte att ha en mätbar skillnad. Så fort du ramlat över i operatörens nät har du latencyvariationer hit och som är i ms-klassen, alltså tre tiopotenser större.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

MadModder skrev:Häftpistoler för kabel slår i klammer som är bågformade, och slagstålet eller vad det heter är också bågformat så man klämmer aldrig kabeln.
... förutom när man råkat göra fel och häftat snett :vissla:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Vilket är lite knepigt då pistolen är rund i nosen så kabeln lägger sig rätt väldigt lätt
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om man häftar mot en plan yta ja.

Men om man t.ex. häftar mot en golvlist eller liknande är det svårt att få ner nosen ibland. Det knep jag lärde mig var att hålla i kabeln och dra den utåt (så den hamnar djupt i rundningen). Innan jag lärde mig det så sköt jag en hel del klammer genom kabeln...

(Det här var när jag praktiserade på Televerket för 25+ år sen:)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

... eller om man med trixande spikar fast en kabel som egentligen är lite för stor.

Vad jag minns så kostar det multum att kunna klara flera olika storlekar, och kabelklammerpistolen är väl inte direkt billig heller tyvärr. (OBS, hundra år gammal kunskap)

Egentligen fånigt, det vore bättre om kabelklammerpistolerna vore billigare. De som bara häftar fast "vad som helst" kunde gott klara sig med kabelklammer istället för vanliga häftmojänger :wink: :wink:
Skriv svar