Max hastighet med kinaskruv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Max hastighet med kinaskruv

Inlägg av Agwan »

Hej,

Jag behöver en linjär rörelse med en maxhastighet på 150mm/s. Klarar en rullad kinaskruv av det? Tittar på den här tex:
ebay.com/itm/SFU1605-Ball-Screw-L650mm-Ballscrew-With-SFU1605-Single-Ballnut-For-CNC
Det blir 30 varv/s och 1800 rpm på skruven om den har 5mm stigning som den ovan. Halva om jag väljer en med 10mm stigning.

Jag har bara en viktlast på några kilo, så det borde inte vara ett problem. Någon som har en känsla för om det funkar?

MVH,
Anders
Senast redigerad av blueint 17 december 2013, 20:13:39, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: nerkortad url
Användarvisningsbild
kankki

Re: Max hastighet med kinaskruv

Inlägg av kankki »

Detta var 250mm/sek med 1610 skruvar.. Dock vet jag inte hur bra det var för skruven, det lät ju inte så trevligt! Dock är ju detta lite mer än några kilo.
H.O

Inlägg av H.O »

Det beror till stor del på hur lång skruven är och hur den är lagrad. Du kan knappa in lite siffror i Mekanex formulär för kritiskt varvtal.
Vad jag kan se ska det inte vara några problem med såpass kort skruv så länge den är rak och hålls i ordentligt av den styva lagringen - jag har haft problem med båda på Kina-skruvar men det går ju att fixa.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Kanske är bättre att köra med rem-drift ändå. Där borde begränsningen vara mycket högre upp i hastighet, och eftersom vikten inte är så stor i mitt fall.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tja vad är det för längd det handlar om och vilka krav har du på precision?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag behöver en körsträcka på 450mm med max hastighet, och så acceleration och retardationssträckor. 10µm relativ positionssnoggranhet.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

om du bara har behov av en skruv med säg 75cm fri längd (om vi förutsätter att det räcker med 15cm för acc/decc-sträckor och mutterlängd) så bör det inte vara några problem enligt mekanex kalkylator (jag räknade med den sämsta lagringen på mekanex med en enkel lagring i varje ände, då kinalagringarna åtminstone borde motsvara detta)

"Högsta tillåtna varvtal" (0.8*kritiskt varvtal) på en 750mm lång 16mm skruv med enkel lagring i ändarna = 2776rpm = 231mm/s, en maxhastighet på 150mm/s är 65% av högsta tillåtna varvtal så det borde fungera med god marginal.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Tack för länken H.O.
Dock är jag inte hundra på bilderna, och när Meduza säger "enkel lagring i ändarna", är det C? De andra är det axiallager eller två likadana(A och den vänstra på B och D)?
H.O

Inlägg av H.O »

A är ju dubbla lager i bägge ändar
B är dubbla lager i ena änden, ett enkelt i andra
C är ett enkelt lager i bägge ändar
D är dubbla lager i ena änden, inget alls i andra.

I de fall det är dubbla lager så antar jag att vi pratar om två vinkelkontakt eller koniska rullager förspända mot varandra eftersom det är så det "brukar göras" - men jag vet inte med säkerhet om det är så deras formulär räknar.

Det absolut vanligaste är ju (B) men jag misstänker att Meduza valde att räkna på alternativ C för att få lite extra säkerhetsmarginal med tanke på kvalliten på de kinesiska lagerhusen.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Japp, precis så uppfattar jag det också H.O
Agwan

Inlägg av Agwan »

Beställde två sådana skruvar.
http://www.ebay.com/itm/290776364520
Får se om de fungerar tillfredsställande. Annars kanske det blir en pick and place av dem.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Hittade den här länken för beräkningar på transmissioner. Var grymt bra.
http://www.orientalmotor.com/support/motor-sizing.html
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

H.O skrev:Vad jag kan se ska det inte vara några problem med såpass kort skruv så länge den är rak och hålls i ordentligt av den styva lagringen - jag har haft problem med båda på Kina-skruvar men det går ju att fixa.
Lyckades du rikta din kinaskruv?
Skriv svar