Datalogger till bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
streetvw
Kontakt:

Datalogger till bil

Inlägg av streetvw »

Håller på med dragracing och funderar på att bygga en datalogger till min bil. Vill kunna hålla reda på avgastemp (4st) , oljetemp, motor- & hjulvarv och en accelerometer. Totalt 8 kanaler. Har en ide om att använda mig av följande produkt: http://www.dataq.com/products/startkit/di148.htm då den är billig ($50) i sammanhanget och enkel att använda med ett Excelblad (då jag inte behärskar programmering). Till mina frågor!

Hur gör jag för att kunna få en analog singnal från accelerometer (MX 2125 )? http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=8980.htm

Hur går jag tillväga om jag vill kunna "spela" in körning utan att vara ansluten till en dator och sen kunna ladda ner körningen till datorn för att analysera?

Om någon har en annan ide på hur jag gå tillväga med att logga dessa värden, så kom gärna med förslag! Hela tanken är att det ska vara hyfsat billigt och att jag kan bygga den själv.

Markus/streetvw
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det produkt du länkar till krävar en PC-tillkopling för att fungera och för att logga snabbt måste du ha en speciell mjukvara också så dina $50 är du inte ens i närheten av!

Accelerometern ger redan en analog spänning ifrån sig....

Vill du "spela in" en körning och tanka till dator sedan måste du ha en mikroprocessor i bilen som samlar ihop datan och sparar dom på passande sätt vilket sedan kan tankas över till en PC eller dylikt.

Sen exakt vilken hårdvara som behövs är ju beroende på hur mycket data som ska sparas, vilken tidsupplösning, datastorlek osv.

Vilken sensor har du i övrigt tänkt dig för att mäta avgastemp? Det blir ju en hel del och ska du använda en "Typ K"-givare t.ex. behöver du en förstärkare till varje och det är inte billigt heller. Jag har gjort en förstärkare till "Typ K" och matar in i en 10-bit AD och det fungerar alldeles utmärkt men det är en bra (& dyr) op-amp som grejar förstärkningen osv.

Så ska du göra detta utan att behärska programmering osv kan du sikta på att hosta upp rejält med slanter och köpa ett färdigt system, billigt och "kan inte själv" finns inte i samma mening.
streetvw
Kontakt:

Inlägg av streetvw »

Tack för snabbt svar!

Ok, du syftar kanske på WinDaq®/XL för att kunna logga snabbat, eller? visst det är några kronor till.

Kanske en gammal laptop i bilen är en lösning! Jo, jag tänkte använda Type-k givare tillsammans med AD 595 och någon typ av förstärkare så att värdena går att logga. Hittade på nätet någon som sålde AD 595 för halva priset mot Elfa.

Du hade byggt någon typ av förstärkare till Typ-k. Är det analog signal utl? Säljer du?

Är ju ingen klippa på elektronik. Kan grunder!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jorå, med WinDaq highspeed och en inte-helt-så-gammal-laptop kan du komma långt. Men hur har du tänkt dig att hålla reda på motor- och hjulvarv? Loggaren är ju en analog omvandlare...har du tänkt dig att bygga en RPM->analog omvandlare?

Typ K-förstärkaren jag har byggd sitter på ett kretskort som totalt sett är en styrenhet. Schemat är enkelt, det är bara att kolla databladet för en OP296, där står allt. Det är alltså inte en lös enhet, det är min kund som "äger designet" och jag kan därför inte sälja den (såklart).

Det som är viktigt är att typ K givaren INTE har spänningsmässig kontakt vid mätpunktet, det ger så många fel så du inte kan tänka dig, sedan matas det (mycket lilla) signal in i en förstärkare med LÅGT offset där det förstårkas en hel del. I vårt fall 242x (passar med 0-5V, upplösning, standartvärden på motstånder osv) och sedan kopplar du till loggern.

OP296 är en avvägning mellan funktion, precision och pris, det finns bättre (och dyrare).

Apropå WinDaq highspeed...behövs det egentligen? Lite versionen kan mäta med 240Hz/8 kanaler = 30 mätningar/kanal/sekund....det borde ju räcka en bra bit.
streetvw
Kontakt:

Inlägg av streetvw »

Till motor- & hjulvarav hade jag tänkt antingen en hallgivare eller någon typ av fotocell. Förslag?

Men sen hur man får dessa signaler att bli analoga har jag inte koll på, det är väl någon typ av omvandlare förstår jag. Kanske finns någon liten omvandlare som skulle passa. Förslag?

Sen hade jag en tanke på att längre fram försöka med att montera någon typ av distanssensor på dämparna, så att man kan ha koll på chassirörelser. Men då blir det fler kanaler!!

Jo, jag har förstått att det där med Typ-k givare inte är så lätt. Signalen är väl inte linjär heller? Visst fixar MAX6674 det, eller? Och med den är väl signalen digital?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

MAX6674 = 128°C max. Tror inte riktigt det räcker till avgasrören....

Hjul: opto blir smutsigt enl. min erfarenhet.
Motorvarv: en spola med magnet och en liten förbiflygande metallpigg (bult?) är bra (sensorn finns på volvo B19/B21/B23 vid svänghjulet).

Men som jag ser det är det dax att du lär dig att programmera och pyssla med elektronik, ditt projekt hade blivit så mycket mer enkelt då.

Vad du behöver mäta är:
6 analoga signaler, en 10-bit AD borde räcka till detta.
2 digitala signaler som ska mätas exakt tid på.
Tillkommer:
2 analoga signaler från dämparna.

För att klara detta behöver du en µC med extern-minne möjlighet, en 8 kanalig AD på 10 bit (lätt fixat), 2 eller fler Capture Units samt UART.

Det finns ett antal processorer som kan klara detta till en mycket skaplig pris men då måste du programmera den valda....
streetvw
Kontakt:

Inlägg av streetvw »

Ok! du har gett mig blodad tand! Jag ska ge det ett försök. Programmerade en del under det glada 80-talet (vic-20 & 64:an) Så det finns en liten chans att jag kan lära mig!!

Vilken språk ska jag välja? Och sen måste du förklara en del för en lekman. Vad betyder: µC med extern-minne möjlighet, Capture Units samt UART?

Hur går jag tillväga? Processor? Övriga komponenter? Litteratur? Info på nätet?
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Jag blir väl hängd för det här, men jag brukar få utmärkta resultat med PICBasic (underförstått till en PIC då, www.microchip.com).

UART:en hanterar de mesta av seriekommunikation själv vilket gör att du slipper bråka med att polla pinnar eller hålla på med interrupter (inte riktigt sant men nästan).
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Här ska inte hängas nån! Klart som fasen att vi får använda Basic om vi vill, själv försöker jag lära mig mikroBasic.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kör också MicroBasic. Fungerar bra så länge man inte behöver stenkoll på hur asm-koden och/eller hex-filen genereras.

Man "får" med andra ord köra basic så mycket man vill, det beror bara på vilka önskemål/krav man har på resultatet. Har märkt att vissa saker helt enkelt fungerar klart bättre med assembler, men för andra saker är basic helt perfekt.

Undrar vad Icecap svarar på detta med Basic... :oops: :lol:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har använd/använder assembler en del, då främst på PIC men jag har varit mycket tung på assembler på Z80....

Jag har jobbat med BASIC för en del år sedan och varenda gång jag skulle utföra "riktigt" jobb gick jag i taket på det språk, det är alldeles för ostrukturerat för att det ska vara effektivt för mig.

Jag bytte sedan till Pascal och skillnaden mellan BASIC och Pascal var som att komma i himlen, man kunne ju plötsligt utföra något och åstakomma vettiga program.

Sedan har jag bytt till C och C++ och då blev jag frälst! Det är otrevligt mycket svårare att läsa andras program än Pascal men det har en styrka som jag gillar skarpt. Jag ser ingen större skillnad i funktionalitet mellan C och Pascal men det är dag och natt mellan BASIC och C/Pascal.

mitt räd, baserat på personlig erfarenhet, är: Glöm BASIC!!!

Och javisst, att välja BASIC är fullt legalt och helt OK, för mig är det dock besvärligt, jobbigt, synnerligen ineffektivt osv. men jag programmerar ofta MYCKET hårdvarunära med ganska höga realtidskrav och inte sällan en "speciell" variabelhantering, det kan vara att det kan fungera i BASIC men det kommer att vara svårt att ha samma kontroll som C ger mig.

Men smak och tycke...

BASIC har en lägre inlärningströskel än C/Pascal men man går snabbare i taket också... :wall:
Senast redigerad av Icecap 16 januari 2006, 13:51:57, redigerad totalt 1 gång.
streetvw
Kontakt:

Inlägg av streetvw »

Ok, om jag då väljer att jobba med PICBasic. Vad ska jag välja för modul, anslutning & minne om jag vill bygga en "stand-alone" logger med 6-8 analoga in, 2 digitala in?
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Eftersom du knappast kommer att ha platsbrist och det inte verkar vara en volymprodukt så kan du lika gärna ta en stor 40-pinnars. Gör det enkelt för dig och välj en DIP-kapsel.

Lämpligen en 18F4680:
40 pin PDIP
64 KB flash
1024 B EEPROM
3328 B RAM
11 10-bits ADC-kanaler @100ksps
2 komparatorer
Upp till 40 MHz

Det finns flera liknande, det är bara att ta den som känns bäst!
streetvw
Kontakt:

Inlägg av streetvw »

Ok, tack för all info. Ska ge det ett försök!
Skriv svar