Ladda bilbatteri från 0volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
arte

Ladda bilbatteri från 0volt

Inlägg av arte »

Hej,

Jag har en gammal bil som har laddat ur ett ganska nytt bil batteri.
Idag när jag mätte batteriet så hade det 0 volt, inte ens något utan verkligen 0.

Jag kopplade in det till min batteriladdare men den verkar inte vilja ladda.
Tror inte ens att laddaren förstår att det är ett batteri inkopplat.

Kanske är mitt batteri sten dött?
Det har blivit urladdat och jumpstartat ganska många gånger den senaste tiden.
Min laddare är också ny så den kan vara trasig med.
bearing

Re: Ladda bilbatteri från 0volt

Inlägg av bearing »

Du behöver antagligen ladda upp batteriet på något annat sätt, för att få laddaren att acceptera batteriet. Koppla det t.ex. med en H4-lampa i serie till ett friskt batteri. Eller använd en gammal "dum" laddare, ifall du har en sådan.

Såvida din (moderna antar jag) laddare inte har en funktion för att "pulsa" igång batteriet, eller liknande?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

skulle tro att det bara är att kasta det batteriet. Har det blivit så djupurladdat så har du säkert fått oxider på blyplattorna invändigt. Skulle du lyckats få batteriet att bli uppladdat som finns det ändå ingen kraft kvar i det när du vrider på nyckeln nästa gång. Har lyckats ladda upp blyaccar som har blivit djupurladdade med hjälp av labbspänningsaggregat. Fick upp spänningen i batteriet efter en lång stund. Tog sedan en 12V 10W billampa och anslöt till batteriet. Det var med nöd och näppe den lampan lös och inte var det många minuter heller. Då var det ändå ett blyacc på 20Ah. Hade batteriet varit ok hade lampan lyst i mååånga timmar.
bearing

Inlägg av bearing »

Fast när batteriet är nästan nytt klarar det att tömmas helt några gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Lyckas man få in lite spänning i det så brukar ju en intelligent laddare (typ ctek) kunna få igång det, men det blir ju aldrig som nytt.

I MC'n jag hämtade för några månader sen hade batteriet stått utan laddning i typ 10 år och plattorna var över vätskan i de flesta cellerna, till min stora förvåning har jag lyckats få liv i batteriet ändå, fyllde med vanligt kranvatten (efterssom jag utgick från att det var kört ändå) och laddade först med vanlig "dum" laddare tills det var 2-3V i batteriet, sen Ctek i ett par veckor, då var det 12V obelastat, men inte ens H4-lampan i framljuset orkade lysa fullt.

Efter att ha laddat ur det och sen laddat med cteken några gånger, och sen låtit cteken stå inkopplad i nån månad så orkar det till och med dra runt startmotorn :)

..Men det blir nog ett nytt batteri ändå när väl hojen är igång och felen fixade.. tills dess har jag ingen lust att betala för ett nytt batteri dock.
arte

Inlägg av arte »

Tack för svaren.

Detta är ett nytt batteri, kanske några månader gammalt.
Har inte används speciellt mycket, kanske 3-4 urladdningar.

Jag provar att få in lite laddning, vilket av följande alternativ är bäst:

1. Koppla in det till en 12v ~500mA nät adapter.

2. Paralell koppla med mitt bil batteri i min nya fina bil och starta motorn. Altså ladda batteriet från ett friskt batteri i bilen.

Tack
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om nätadaptern tål att kortslutas under en längre tid hade jag tagit den.

Om inte är svaret att du ska starta bilen och koppla den urladdade ackumulatorn till bilen men genom en glödlampa, det säkrar att startströmmen inte blir skadlig.
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Om du har en Ctek laddare eller någon annan inteligent laddare. (Jag har bara provat med Ctek)
Så släng på laddaren på ett fungerande batteri o starta den.
Flytta sedan över den till ditt totalt urladdade batteri lite snabbt.
Det brukar funka o göra så.
Annars. Startkablar till ett annat batteri o ladda med två parallellkopplade batterier.

MEN ge fan i o starta bilen med startkablar om batteriet är kasst!!! har skjutit databox på det sättet en gång.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Problemet är är den inre resistansen är hög på ett urladdat batteri. När jag försökte få liv i mitt batteri så var det till en början nästan kortslutning när jag anslöt mitt spänningagg. Har läst att det finns olika skolor om att återuppliva ett urladdat batteri. Vissa säger att man börjar med låg spänning och hög ström. Andra säger motsatsen,hög spänning låg ström. Sen finns det en annan variant att få liv i batteriet. Genom att polväxla + och -. Problemet är ändå oxiderna som bildas om batteriet stått urladdat. Ännu värre om det har stått kallt. Det stora kruxet är att få bort oxiden så man får tillbaka dom rena ytorna på blyplattorna. Så frågan är om det är värt allt besvär att försöka rädda batteriet :humm:
bearing

Inlägg av bearing »

Om det bara stått 1-2 dygn är det väl ingen fara.
Men om det stått i veckor är det svårt att rädda det.
xxargs

Inlägg av xxargs »

En sak till måste man ha när man försöker ladda bottenladdade batterier - tålamod!

en fullständig bottenkörd batteri ha ingen svavelsyra kvar i elektrolyten som kan leda ström utan precis allt är bundet i plattorna som blysulfat (som med tiden kristalliserar från väldigt små kristaller/gel till stora kristaller som en laddning inte rår på - det är existensen av stor mängd av stora sulfatkristallerna som gör att ett blybatteri sägs har sulfatiserat - ty det bildas alltid blysulfat när en blybatteri urladdas)

Laddströmmen kan vara delar av mA under många timmar även med laddspänning 14.4 Volt och det hela påminner om att tina frusna vattenrör - den första droppen kan ta väldigt lång tid medans den andra går mycket fortare och när det tillslut droppar flera droppar i sekunden så dröjer det inte länge förrän det rinner med full fart.

Detta gäller också laddning av helt tomma blybatterier med labbaggregat/laddare och fungerande strömbegränsing är ett måste!!!

Är det så att batteriet upplevs nästan kortsluten och slukar ström i början av laddningen, så är batteriet inte för illa nedkörd och det finns syra kvar som kan leda ström i elektrolyten och det är betydligt större chans att batteriet i dessa fall kan laddas upp till hyffsad nivå och även orka ge ordentliga startströmmar.
svenne1985

Inlägg av svenne1985 »

Hade ett batteri som var nere på 5 volt, var bara att byta det.
Men man kan ju alltid prova och se om det går att rädda :D
danielr112

Inlägg av danielr112 »

I regel säger man ju att om det är urladdat måste det laddas upp till rimlig nivå inom 24-48 timmar och det får dessutom inte vara för kallt.
Så kör på som ovan sagt. med lampa eller annan äldre billaddare som ger ett par ampere direkt. Desto längre du väntar desto större är chansen att du pajar batteriet totalt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Att koppla in det i en annan bil en stund ger inget. Det tar som flera har sagt inte just någon laddning alls första tiden. Koppla koppla in det med ditt nätaggregat med en 6W lampa i serie. När det börjar ta ström så kan du nog få ingång di smarta laddare. Koppla in den parallellt om spänningen är låg så fortsätter den nog att ladda när du tar bort nätaggregatet. Som även andra sagt, batteriet blir permanent skadat av att laddas ur på det här sättet, och tiden det är urladdat skadar också, så ladda så fort du kan. Vänta inte på fler svar.
arte

Inlägg av arte »

Tack för tipsen.
Problemet är är den inre resistansen är hög på ett urladdat batteri. När jag försökte få liv i mitt batteri så var det till en början nästan kortslutning när jag anslöt mitt spänningagg.
Om du fick kortslutning så har väl batteriet låg inre resistans?
Jag trodde urladdade batterier hade en hög inre resistans?

Jag skall nog köpa ett nytt batteri men jag har inte gett up om detta.
Fungerar det att ladda med ett nätag som är 5v?
Eller vad händer om man laddar ett bil batteri med fel spänning?
Skriv svar