12V->24V
12V->24V
Hallå alla!
Jag funderar på att ersätta ett 24v nätagg (8A) med en spänningsdubblare som snor 12v från en dator. Kolla på ELFA. Det kostade 1000+moms, typ för 4A.
Någon som har förslag på en billigare lösning?
Kan man bygga ett själv till rimlig kostnad (= mycket mindre än de typ 750kr som det nuvarande 24v-agget kostar)?
Jag funderar på att ersätta ett 24v nätagg (8A) med en spänningsdubblare som snor 12v från en dator. Kolla på ELFA. Det kostade 1000+moms, typ för 4A.
Någon som har förslag på en billigare lösning?
Kan man bygga ett själv till rimlig kostnad (= mycket mindre än de typ 750kr som det nuvarande 24v-agget kostar)?
> Vad skulle vittsen med detta vara?.
Bli mindre fattig om det går.
Min egen gissning är också att denna idé knappast kommer att ge något, men man måste ju kolla. Dessutom vore det kul om det visar sig vara meningsfullt
> 16A från 12V. Jag tvivlar på att du har så mycket i reserv.
Agget kan få ur sig 20A på 12v. Har ännu ingen klar bild av hur mycket datorn drar på 12V
Bli mindre fattig om det går.
Min egen gissning är också att denna idé knappast kommer att ge något, men man måste ju kolla. Dessutom vore det kul om det visar sig vara meningsfullt
> 16A från 12V. Jag tvivlar på att du har så mycket i reserv.
Agget kan få ur sig 20A på 12v. Har ännu ingen klar bild av hur mycket datorn drar på 12V
om du inte behöver ha mer än ca 500mA (0,5A) ut så kan du bygga en step-up omvandlare som jag hittade på någon dansk sida. Jag ska själv beställa delar till en sådan i morgon.. jag har kopplingsschema på den.. kan lägga upp den på min hemsida. http://hem.passagen.se/bose87