Alternativ för att fästa display på smartphone vid byte...?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Alternativ för att fästa display på smartphone vid byte...?

Inlägg av PeterH »

Jag har lyckat spräcka skärmen på min telefon (hade den i framfickan när jag skulle lyfta en SJ-pall :doh:). Köpte först en ny glaspanel (själva touch-panelen) då den fortfarande visade bild men inte reagerade vid beröring. Eftersom jag aldrig öppnat en smartphone tidigare så försökte jag först efter lite googlande med att värma och försiktigt bända loss glaset. Så här i efterhand så visade det sig att man bara hade några millimeter att "få tag på kanten" för att kunna lyfta, jag stoppade naturligtvis in verktyget lite för långt och hamnade under själva LCD:n också :(

Hur som haver, jag har nu fått hem en ny display med touchpanel (har för övrigt en extra touchpanel över om någon är sugen, jag hade ju hoppas på att bara behöva byta denna), problemet är att displayen satt fast med en dubbelhäftande tejp som bara satt i den absolut yttersta kanten av displayen. Jag har försökt hitta denna "tejpram" som mest troligt är utstansad i den önskade formen, men jag kan inte hitta den någonstans.

Jag funderar nu om det inte skulle gå att helt enkelt limma fast displayen istället, min tanke är att fylla en kanyl med lämplig massa/lim och försiktigt trycka ut en smal sträng med lim runt kanten på telefonen. Vad tror ni? Har ni bättre förslag eller lösningar? Det bästa vore naturligtvis att få tag på en dubbelhäftande ram från Sony eller annat håll (E-bay?), men det verkar omöjligt? :humm: (Vet inte riktigt vad man ska söka efter, har kollat med dom som säljer displayer men ingen jag frågat har haft själva tejpramen).

Behöver alltså tips på lämpligt lim, tejp, Silicon, fogmassa, eller vad som kan vara bra. Vill gärna få en tät fog så att telefonen fortfarande är lite väderskyddad :wink:

Skickar med lite bilder på eländet, den gamla krossade displayen och den nu rengjorda telefonramen där den nya skärmen skall limmas/tejpas fast.
trasig display 1.jpg
trasig display 2.jpg
rengjord ram 1.jpg
rengjord ram 2.jpg
ny display 1.jpg
ny display 2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted

Re: Alternativ för att fästa display på smartphone vid byte.

Inlägg av svanted »

vad är det för telefon?
annars finns universaltejp
http://www.ebay.com/itm/3M-Sticker-Tape ... 2eca1d5f40
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Det är nog lätt att knäcka skärmen om tejpen är för tjock ()hög och inte går ut ända till kanten. Jag skulle köra på kontaktlim. :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tack för tipset svanted, nu är en rulle 2mm tejp beställd :tumupp: (telefonen är en Sony Xperia V). Kommer ju ta en stund att få hem tejpen men då kan jag kolla på alla andra tips och förslag under tiden...
Skriv svar